سردیس گوته در گذر رندان شیراز نصب شد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در شیراز،شنبه 16 اردیبهشت جاری به مناسبت هفته بزرگداشت شیراز به وسیله به وسیله سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ضمن بهسازی این گذر که در کنار آرامگاه حافظ واقع شده است؛ سردیس یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان شناس، فیلسوف طبیعی دانشمند و سیاست مدار و ابوعلی محمدبن علی بن حسین (حسن) بن عبدالله شیرازی ملقب به ابن مقله شیرازی، ادیب، خوشنویس، مبتکر و مبدع خطوط مختلف را نصب کرد.

سردیس گوته در گذر رندان شیراز نصب شد

افسانه خواست خدایی، عضو و ناظر شورا در سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز در این مراسم با قدردانی از کوشش های سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در رونمایی از تندیس های گوته و ابن مقله شیرازی اضافه کرد: این برنامه در جوار آرامگاه حافظ با رویکردی مردم محور برپا شد و با پرهیز از سخنرانی های رایج کوشش کردیم مشارکت اقشار مختلف جامعه را تقویت سازیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شهری با اشاره به این موضوع که شورای اسلامی شهر در سال نو بودجه مناسبی را برای نورپردازی و حفظ و توسعه فضای سبز در نظر گرفته است، اضافه کرد: برای ساخت تندیس و نمادهای شهری از ظرفیت های هنرمندان بومی استفاده می کنیم.

غلامرضا غلامی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم با اشاره به تندیسی که در کوی رندان در آستانه روز شیراز رونمایی شد، گفت: گوته از مشاهیر سرشناس جهانی است که تحت تاثیر تفکرات متعالی حافظ شیرازی بوده و اشعار گران مایه این شاعر پارسی گوی را به زبان آلمانی ترجمه نموده است.

در ادامه، حمید کشتکار رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز ضمن اشاره به اینکه شادابی مردم در صدر اولویت برنامه های این سازمان است، گفت: تقویت نشاط اجتماعی، پاسداشت مقام مشاهیر و بهبود فضای کالبدی شهر در حوزه فضای سبز از اهداف مهم این سازمان در سال نو است.

وی با اشاره به رونمایی از سردیس های گوته و ابن مقله شیرازی در جوار آرامگاه حافظ اضافه کرد: در هفته شیراز مجموعه هایی از فرش گل، نمایشگاه محصولات فرهنگی، نقاشی دیواری و مواردی از این دست در گذر رندان برپا شده است و با اتخاذ این راه چاره در پی احیای این گذر در بافت تاریخی و اضافه کردن بر ظرفیت های ماندگار شهر شیراز هستیم.

کشتکار با اشاره به جایگاه معنوی چهره های فرهنگ بین الملل، اضافه کرد: گوته یکی از بزرگترین شاعران، فیلسوفان، سیاستمداران و نویسندگان آلمانی است که معروفیت جهانی داشته و به حافظ عشق و ارادت می ورزیده است. در اسناد تاریخی ذکر شده که گوته کوشش وافری در راستای فراگیری رسم الخط عربی داشته و عبارت والای علیّ ولیّ الله را بارها و بارها کتابت نموده است. به همین علت است سردیس این فیلسوف آلمانی در مجاورت آرامگاه لسان الغیب، حافظ شیرازی نصب شد.

به گزارش ایبنا؛ جنس سردیسی که از گوته در کوچه رندان شیراز نصب شده از مرمریت و ارتفاع با احتساب پایه 2 متر است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2133

به "سردیس گوته در گذر رندان شیراز نصب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردیس گوته در گذر رندان شیراز نصب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید