ادامه اعتراضات در بلاروس

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رهبر مخالفان: در برابر پلیس مقاومت نکنید و جان خود را در خطر نیندازند.

ادامه اعتراضات در بلاروس

هزاران نفر در بلاروس به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند. حکومت بلاروس به ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو که 26 سال بر مسند قدرت است، با خشونت به معترضان واکنش نشان داد و پس از این اتفاقات سوتلانا تیخانوفسکایا به عنوان نامزد اخیر ریاست جمهوری و رهبر معترضان کنونی به لیتوانی گریخت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان بلاروس خاطرنشان کرد که پس از ادعای پیروزی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور در انتخابات، برای نجات جان فرزندانش کشور را ترک نموده است.

یک معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با یک وسیله مشتعل در حال بالارفتن از پله های یک خودروی همگانی/ عکس: Agencja Gazeta/via REUTERS

تیخانوفسکایا 37 ساله و معلم سابق انگلیسی که پس از زندانی شدن همسرش وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شده بود به کشور همسایه اش لیتوانی رفته است. او در پیغامی از هم وطنانش خواست تا در برابر پلیس مقاومت ننمایند و جان خودشان را در خطر نیندازند.

بی بی سی در این باره نوشت: وزیر خارجه لیتوانی روز سه شنبه 11 اوت خاطرنشان کرد که تیخانوفسکایا، پس از مراجعه به کمیسیون مرکزی انتخابات برای شکایت درباره انتخابات روز یکشنبه، به مدت 7 ساعت در بازداشت بوده است.

وزیر خارجه لیتوانی با تایید سفر تیخانوفسکایا، می گوید که او در لیتوانی است و جایش امن است.

معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شب سوم اعتراضات در مینسک پایتخت بلاروس/ عکس: رویترز

رویترز در گزارش دیگری نوشت: درگیری های بلاروس در عصر سه شنبه برای سومین شب متوالی نیز ادامه یافت. پلیس برای متفرق کردن معترضان همچنان از گلوله های پلاستیکی و گلوله های گاز اشک آور استفاده کرد.

معترضان لوکاشنکوی 65 ساله که برای 6 دور متوالی رئیس جمهور مانده است را به تقلب انتخاباتی متهم نموده اند.

قطعی اینترنت در بلاروس

در روز انتخابات ریاست جمهوری، اینترنت در بلاروس با اختلال روبرو شد. در روزهای بعد و هم زمان با اعتراضات خیابانی، اینترنت این کشور محدود یا از دسترس خارج شد.

گروه های معترض بلاروس در 2 شب گذشته کوشش کردند تا از پیغام رسان تلگرام برای هماهنگی اقدامات خود استفاده نمایند. با این وجود اینترنت وجود ندارد و آنها مقامات را به دلیل کندی و قطع نت سرزنش می نمایند.

پلیس مینسک پایتخت بلاروس در سومین شب اعتراضات این کشور به نتایج انتخابات ریاست جمهوری عده ای را بازداشت کرد- بازداشت شدگان در نزدیکی محل کشته شدن یکی از معترضان در شب دوشنبه اعتراض نموده بودند/ عکس: رویترز

اینترنت موبایل نیز پس از شروع درگیری پلیس و مخالفان در روز یکشنبه از دسترس خارج شد و معترضان لوکاشنکو را به تقلب برای برنده شدن چندباره در انتخابات متهم می نمایند. در شب دوم درگیری های بلاروس یک نفر کشته شد.

دسترسی به اینترنت Wi-Fi (وای- فای) گاه به گاه و به صورت پراکنده اتفاق می افتد. مردم برای اتصال به اینترنت از وی پی ان و فیلترشکن ها استفاده می نمایند. این در حالیست که دسترسی به رسانه های اجتماعی و بسیاری از وب سایت ها همچنان وجود ندارد. لوکاشنکو کوشش مقامات برای مسدود کردن اینترنت را رد نموده است.

گفت وگوی معترضان با پلیس در مینسک پایتخت بلاروس- معترضان در نزدیکی محل کشته شدن یکی از همفکران خود در تظاهرات روز دوشنبه، اجتماع کردند/ عکس: رویترز

الکساندر 42 ساله یکی از معترضان در مینسک پایتخت بلاروس گفت که برای 2 روز متوالی هیچ مقاله خبری یا رسانه اجتماعی را نخوانده است.

وی اضافه کرد: من نمی توانم هیچ خبری را بخوانم و واقعا از هیچی چیزی خبر ندارم.

او اضافه کرد: دوشنبه با تصور انتها یافتن اعتراضات در مینسک به خانه رفتم. اما در مناطق مختلفی از شهر درگیری هایی بین پلیس و معترضان وجود داشت. بعضی از معترضان با ایجاد موانع و ساخت سنگر همچنان در خیابان ها اعتراض کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرد.

توئیتر در روز دوشنبه خاطرنشان کرد که خدماتش پس از انتخابات در بلاروس مسدود شده است.

ابزارهای ضد سانسور

لوکاشنکو نیرو و گروه های خارجی را به دلیل قطع نت سرزنش نموده و گفته است که آنها خواستار ایجاد نارضاینی عمومی در کشورش هستند.

نیروهای پلیس روز سه شنبه در مینسک پایتخت بلاروس یک معترض را دستگیر کردند-معترضان در نزدیکی محل کشته شدن یکی از همفکران خود در تظاهرات روز دوشنبه اجتماع کردند/ عکس: رویترز

پیغام رسان تلگرام که به صورت پراکنده و به وسیله وای- فای در دسترس است اعلام نموده ابزار ضد سانسورش را در این منطقه فعال نموده است اما این سرویس نیز بسیار ناپایدار است زیرا اینترنت در بیشتر مواقع کاملا قطع می گردد و وجود ندارد.

چندین گروه معترض در تلگرام کوشش کردند تا تیم های پزشکی را برای به محل حضور معترضان راهنمایی نمایند.

یک گروه تلگرامی به نام نکستا (Nexta) با پوشش اخبار و جزئیات اعتراضات و نمایش ده ها فیلم اعتراضی از زمان اعتراضات تا کنون بیش از صدها هزار فالوئر به دست آورد و محبوب شد.

شاهدان عینی از آرامتر شدن فضای اعتراضات در شهر مینسک در روز سه شنبه گفته اند.

بعضی از معترضان نیز کوشش کردند در روز سه شنبه در محل کشته شدن یکی از همفکران خود تجمع نموده و در آنجا گل قرار دهند.

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1084

به "ادامه اعتراضات در بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه اعتراضات در بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید