اعتراف عربستان و امارات به شکست رسانه ای برابر قطر، وقتی الجزیره در برابر آل سعود قدرت نمایی می نماید

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس پس از گذشت بیش از هزار روز از محاصره قطر اعتراف می نمایند که در حوزه رسانه ای از دوحه شکست خورده اند.

اعتراف عربستان و امارات به شکست رسانه ای برابر قطر، وقتی الجزیره در برابر آل سعود قدرت نمایی می نماید

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، پایگاه خبری خلیج آنلاین در گزارشی نوشت: از محاصره تحمیلی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر بیش از هزار روز می گذرد و آنها به جز افزودن بر جرائم و جنایات جنگی خود نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند. کشورهای محاصره نماینده انتظار نداشتند که قدرت رسانه ای قطر بتواند سهم عمده ای در مهار جریان محاصره و خنثی کردن اتهام زنی ها داشته باشد، چه اینکه پس از مدتی رسانه به یکی از اصلی ترین ابزارهای مقابله و روبروه قطر با توطئه ها و نقشه های چهار کشور تبدیل شد و آنها اعتراف کردند که در مقابل قدرت رسانه ای قطر شکست خورده اند. این موضوع در ماه های اخیر ثباتی افسانه ای را برای رسانه های قطری به وجود آورده است.

دفتر شبکه الجزیره

طبق این گزارش، رسانه های چهار کشور محاصره نماینده در مقابل رسانه های قطر دچار سردرگمی شدند، به گونه ای که نتوانستند پس از روبروه با قطر اوضاع داخلی کشورهایشان را سامان دهند. در مقابل، رسانه های قطری که قدرت فزاینده ای یافته بودند، توانستند با چالش های داخلی روبرو شوند و نقش مؤثری در حل آنها داشته باشند. این فرایند به حدی برای عربستان و متحدانش سخت بود که بستن شبکه الجزیره را به عنوان یکی از شروط مذاکره با قطر قرار دادند.

سعودی ها به شکست اعتراف کردند

خلیج آنلاین در گزارش خود می نویسد: شاید توان شکست کشورهای عربی را بیشتر متوجه عربستان دانست؛ چه اینکه آنها نتوانستند جنگ یمن و سپس پفراینده قتل جمال خاشقجی، فعال مخالف سعودی و در ادامه موج بازداشت ها را در عربستان مدیریت نمایند و نقش مؤثری در نجات خاندان آل سعود در فرار از مهلکه داشته باشند که عربستان با موجی از محکومیت های بین المللی و منطقه ای روبرو شد.

انتقاد از رسانه های سعودی به حدی رسید که عائض القرنی، مفتی عربستان استفاده از آنها را برای روبروه با طرف های خارجی شکست خورده خواند.

عائض القرنی، مفتی سعودی در مصاحبه با رادیو MBC عربستان گفت: پادشاهی عربستان به رسانه های قدرتمند احتیاج دارد. در جلساتی که با مقامات کشور داشتم، اعتراف کردند که رسانه های ما ضعیف هستند و کار خاصی انجام نمی دهند، در حالی که رسانه های طرف های مهاجم بسیار قوی هستند.

آزمون و خطای شکست در امارات

این گزارش می افزاید: حدود دو ماه قبل از اعتراف به شکست سعودی ها، رسانه های اماراتی در مقابل آزمون سرنوشت سازی قرار گرفتند ولی نتوانستند در آنچه که از آنها خواسته شده بود، پیروز عمل نمایند. این ناکامی باعث شد که اوضاع تغییر کند و علیه آنها گردد.

خلیج آنلاین نوشت: در دسامبر 2019 میلادی نخبگان اماراتی انتقاداتی را متوجه رسانه های داخلی کردند که نتوانسته بودند در مقابل حملات رسانه ای یمنی ها اوضاع داخلی امارات را کنترل نمایند؛ آنها بیشتر اتهامات واردآمده را متوجه عربستان دانستند که باعث شده بود موج ناآرامی ها و بی ثباتی این کشور به امارات سرایت کند.

این در حالی است که رسانه های اماراتی در جریان پروپاگاندای رسانه ای آل سعود برای ترغیب مردم این کشور به اینکه باور نمایند دولت قطر در پس پرده مخالفت با آنها قرار گرفته است، نقش مؤثری ایفا نموده بودند.

محاصره رسانه های قطر را تقویت نموده است

خلیج آنلاین می نویسد: بسته شدن شبکه الجزیره از برجسته ترین خواسته های چهار کشور محاصره نماینده برای ازسرگیری مجدد روابط با دوحه و برداشته شدن محاصره بود. این موضوع باعث افزایش قدرت مانور و حضور گسترده تر این شبکه خبری از سویی و تثبیت پایبندی دوحه به اصول مدرن رسانه ای از سوی دیگر شد، زیرا الجزیره جزو نخستین شبکه های عربی و از برجسته ترین آنها در دنیا است.

شبکه الجزیره به طور خاص فعالیت های خود را هم زمان با محاصره قطر افزایش داد و تقویت کرد، زیرا همچنان بر شعار خود یعنی رساندن صدا و عقاید افراد به یکدیگر تأکید می کرد. اصرار بر اطلاع رسانی درست و واقعی باعث شد که در مدت بحران میلیون ها نفر از این شبکه قدردانی نمایند. همچنین با وجود اینکه بعضی دفاتر شبکه بسته و فعالیت هایش در کشورهای محاصره نماینده ممنوع شد، تعداد مخاطبان آن در منطقه و دنیا افزایش یافت.

خلیج آنلاین در انتها گزارش خود نوشت: شبکه الجزیره با توجه به بحران قطر چندین جایزه بین المللی کسب کرد که این موضوع نشان می دهد فضای حاکم بر تحریریه شبکه از سال 1996 تا امروز به دلیل فضای آزادی حاکم بر دوحه از آزادی کامل برخوردار است.

انتهای پیغام/4106/4033/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 748

به "اعتراف عربستان و امارات به شکست رسانه ای برابر قطر، وقتی الجزیره در برابر آل سعود قدرت نمایی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف عربستان و امارات به شکست رسانه ای برابر قطر، وقتی الجزیره در برابر آل سعود قدرت نمایی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید