افغانستان، شروع لویه جرگه 3 هزار نفری برای تصمیم گیری درباره آزادی 400 زندانی طالبان

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، لویه جرگه مشورتی در کابل با حضور دستکم 3 هزار شرکت کننده شروع به کار کرد تا درباره آزادی 400 زندانی طالبان تصمیم گیری کند.

افغانستان، شروع لویه جرگه 3 هزار نفری برای تصمیم گیری درباره آزادی 400 زندانی طالبان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، لویه جرگه مشورتی صلح در پی فراخوان اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز (17 مرداد) برای 3 تا 5 روز در کابل شروع به کار نموده است تا درباره زندانیان باقی مانده طالبان تصمیم گیری کند.

این لویه جرگه در حالی برگزار می گردد که از 5 هزار زندانی طالبان تنها 400 زندانی توسط دولت افغانستان آزاد نشده اند و فشارها برای آزادی آنها ادامه دارد.

گفته می گردد که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای تاخیر در برگزاری مذاکرات بین الافغانی همچنین انتقال فشارها به مردم، لویه جرگه را برگزار نموده است.

این لویه جرگه توسط بعضی حقوقدانان و کارشناسان افغانستان غیرقانونی خواهنده شده است.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران گفته بود که که براساس قانون اساسی افغانستان، لویه جرگه زمانی برگزار می گردد که اعضای مجلس و سنای این کشور، اعضای شورای ولایتی و اعضای شورای شهرستان ها در آن اشتراک داشته باشند، اما شورای شهرستان ها که اکثریت را تشکیل می دهند تا هنوز ایجاد نشده است.

بر اساس اظهارات سعیدی، اعضای کابینه و دادستانی کل می توانند در لویه جرگه اشتراک داشته باشند اما حق رأی دهی را ندارند و تنها به عنوان ناظر اشتراک می نمایند.

معصوم استانکزی رئیس کمیسیون برگزارنماینده لویه جرگه مشورتی صلح در یک نشست خبری در کابل روزهای گذشته توضیح داد که لویه جرگه صلاحیت آزادی 400 زندانی طالبان را ندارد.

وی که ریاست تیم مذاکره نماینده دولت افغانستان با طالبان را نیز دارد، گفت: اعضای لویه جرگه مشورتی نیز صلاحیت آن را ندارند که 400 زندانی طالبان را آزاد نمایند. از آنها فقط مشورت گرفته می گردد تا در تصمیم های عظیم، دیدگاه مردم افغانستان گنجانیده گردد؛ اگر در این نشست تصمیمی گرفته گردد این تصمیم باید توسط مجلس و دولت افغانستان تایید گردد.

استانکزی همچنین توضیح داد که رئیس جمهور افغانستان نیز صلاحیت آزادی این افراد را ندارد و حتی اگر بخواهد این تصمیم را بگیرد این تصمیم فراقانونی خواهد بود.

گروه طالبان نیز در مخالفت با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح آن را غیرقانونی خواند و توضیح داد که این نشست نمی تواند از مردم افغانستان نمایندگی کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1049

به "افغانستان، شروع لویه جرگه 3 هزار نفری برای تصمیم گیری درباره آزادی 400 زندانی طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان، شروع لویه جرگه 3 هزار نفری برای تصمیم گیری درباره آزادی 400 زندانی طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید