تزریق واکسن کرونا به 4نفر دیگر تا فردا، پاسخ به شبهات واکسن نما

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، دکتر حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: شب گذشته اجازه مرحله بعد را از سوی کمیته پایش دریافت کردیم و این هفته اجازه داریم به 4 داوطلب تزریق دیگر از تست انسانی را انجام دهیم.

تزریق واکسن کرونا به 4نفر دیگر تا فردا، پاسخ به شبهات واکسن نما

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

وی با بیان اینکه بعد از تزریق به 3 داوطلب، تزریق به 4 نفر انجام می گیرد، بیان نمود: صبح امروز یک داوطلب، عصر امروز فرد دیگری و تا فردا ظهر 2 تزریق دیگر انجام خواهد شد؛ شنبه هفته آینده مجدد گزارش نتیجه این 4 نفر را استخراج می کنیم و برای 7 داوطلب دیگر آماده خواهیم شد.

مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه این فرایند به همین صورت صعودی پیش می رود، بیان نمود: در کل تزریق تست انسانی واکسن کرونا به 56 نفر طی دو ماه انجام می گیرد و مطمئناً هر چه جلوتر می رویم اعتماد به کار بیشتر می شود و تعداد بیشتری تزریق واکسن را در فاز بالینی خواهیم داشت.

وی در خصوص شبهاتی که در زمینه تزریق واکسن به 3 داوطلب صورت گرفته، گفت: ما 56 داوطلب داریم که 24 داوطلب دوز بالای 5 میکروگرم، 24 داوطلب دوز متوسط 3 میکروگرم و 8 داوطلب واکسن نما یا پلاسبو دریافت می کنند که در این واکسن نما، تمام مواد واکسن به غیر از آنتی ژن اصلی وجود دارد.

حسینی خاطر نشان کرد: تمام افرادی که وارد فاز مطالعه بالینی می شوند فرم رضایتی را مطلعانه پر می کنند که در این رضایت نامه به افراد گفته می شود به صورت تصادفی ممکن است در هر یک از گروه های کنترل و یا آزمایش قرار بگیرند؛ داوطلبان نمی دانند که در کدام گروه هستند. پرستار و پزشک پروژه نیز مطلع نیستند.

وی ادامه داد: واکسن ها از شرکت تحویل داده می شوند و فرایند کد زنی تحت نظارت سازمان غذا و دارو انجام می شود؛ بنابراین سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد نظارتی ترتیب این واکسن ها و واکسن نما را می داند و هیچ فرد دیگری نمی داند.

حسینی با بیان اینکه این واکسن ها کد زنی شده و از قبل در یخچال نگهداری می شود، گفت: هر داوطلبی که وارد می شود کد مربوط به خود را دریافت می کند.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات این واکسن و واکسن نما در پاکت های مهر و موم شده تحت نظارت سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق در محل حضور داوطلبان برای مواقع اورژانس وجود دارد، تاکید کرد: اگر موقعیتی برای یکی از داوطلبان مسئله ای پیش بیاید و فرد دچار عارضه شود که پزشک درمانگر بخواهد مطلع شود می تواند آن پاکت را باز کند؛ هیچ دلیلی به جز ایمنی بیمار نمی تواند دلیل باز کردن این پاکت باشد.

وی با بیان اینکه این مطالعه تا انتها پیش می رود، بیان نمود: ما در انتها به داوطلبان می گوئیم که در کدام گروه بودند. ضمن اینکه چنین فرایندی برای آزمایش های بالینی در تمامی کشورها انجام می شود و فقط مربوط به کشور ما نیست.

حسینی با بیان اینکه آن سه نفر کارشان تمام شده و از نظر ما می توانند محل هتل را ترک کنند، گفت: یک خون گیری فردا اول صبح انجام می گیرد و می توانند یک هفته به منزل بفرایند و بعد از این یک هفته دوز دوم تزریقات را ادامه می دهند؛ مشابه همین دوز اول یک هفته تحت نظر و بعد از یک هفته به منزل می فرایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1320

به "تزریق واکسن کرونا به 4نفر دیگر تا فردا، پاسخ به شبهات واکسن نما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق واکسن کرونا به 4نفر دیگر تا فردا، پاسخ به شبهات واکسن نما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید