خودداری کشورهای غربی از تامین بودجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، در حالی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پیش از این دوبار به تعویق افتاده است، بار دیگر احتمال تعویق انتخابات این کشور به دلیل عدم حمایت غربی ها قوت گرفته است.

خودداری کشورهای غربی از تامین بودجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل و شماری از کشورهای اروپایی بودجه انتخابات های گذشته در افغانستان را همیشه تأمین نموده است اما این بار سازمان ملل و اروپایی ها از تأمین بودجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور سر باز زده اند.

با وجود اعلام آمادگی وزارت دارایی افغانستان برای تامین بودجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور بعضی از نهادهای ناظر بر روند انتخابات از عدم توانایی مالی و فنی دولت کابل برای برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کردند.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری این کشور باید در فروردین ماه امسال و پیش از خاتمه دوره کاری حکومت وحدت ملی برگزار گردد.

چندی قبل بر اساس درخواست دولت افغانستان، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور از فروردین ماه امسال به تیرماه امسال به تعویق افتاد که واکنش هایی را نیز در پی داشت.

با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات افغانستان ماه گذشته برای بار دوم تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به مهرماه امسال به تأخیر انداخت.

اشرف غنی در واکنش به این موضوع تأکید نموده بود که این تاریخ نهایی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است و این تاریخ نباید برای بار سوم به تأخیر بیفتد.

حالا با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر نگرانی ها از عدم حمایت فنی و مالی کشورهای غربی از انتخابات ریاست جمهوری این کشور افزایش یافته است.

کمیسیون انتخابات افغانستان با اشاره به این موضوع توضیح داد که وزارت دارایی این کشور برای تامین هزینه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهرستان ها آمادگی دارد.

نعیم ایوب زاده رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد افغانستان گفت: مسائل مالی تنها معضل برگزاری انتخابات در افغانستان نیست بلکه بدون حمایت مالی، فنی و امنیتی جامعه بین المللی برگزاری انتخابات ممکن نیست.

وی توضیح داد که چالش های امنیتی و فنی بزرگترین چالش در برابر انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور محسوب می شوند که نگرانی نهادهای ناظر را برانگیخته است.

رئیس اجرایی تیفا اضافه نمود: حتی درباره هزینه مالی انتخابات نیز واقع بینانه عمل کرد زیرا توانایی مالی دولت افغانستان به اندازه ای نیست که بتواند هزینه انتخابات را تامین کند.

ایوب زاده اعلام نمود: در حالی که بیشتر هزینه های دولت افغانستان از سوی جامعه جهانی تامین می گردد وزارت دارایی این کشور چگونه می تواند هزینه انتخابات ریاست جمهوری را تامین کند.

پیش از این تمام هزینه های انتخاباتی افغانستان از سوی کشورهای غربی پرداخت شده است.

رئیس اجرایی بنیاد تیفا با اشاره به این موضوع توضیح داد که این کشورها حاضر نیستند مانند گذشته مبالغ هنگفتی را به کمیسیون های انتخاباتی افغانستان یاری نمایند زیرا از نظر آنها کمیسیون های انتخاباتی توان برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف را ندارند.

وی اضافه نمود: دولت افغانستان و کمیسیون های انتخاباتی ظرفیت لازم را برای حساب دهی به جامعه بین المللی ندارند که این امر باعث شده تا کشورهای حمایت نماینده و سازمان ملل به آنها اعتماد ننمایند.

پیش از این دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته بود که به دلیل فساد گسترده و ضعف مدیریتی در نهادهای انتخاباتی حاضر نیست تا هزینه برگزاری انتخابات را تامین کند.

اگرچه سازمان ملل و کشورهای اروپایی دلیل عدم حمایت مالی از روند انتخابات ریاست جمهوری را فساد مالی عنوان نموده است اما حدس هایی نیز در راستای کارشکنی آمریکا در این روند نیز وجود دارد. زیرا زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا پیش از این خواهان تعویق انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل حکومت موقت در افغانستان شده بود.

به همین دلیل ممکن است کشورهای اروپایی و سازمان ملل نیز به دلیل مخالفت آمریکا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از یاری به تأمین بودجه انتخابات در این کشور خودداری می نماید.

از نظر بعضی از کارشناسان با توجه به تشدید تنش های سیاسی، ضعف کمیسیون های انتخاباتی، عدم حمایت کشورهای غربی و ناامنی های روز افزون امکان برگزاری انتخابات در ماههای آینده وجود ندارد ممکن است که انتخابات ریاست جمهوری این کشور بار دیگر با تاخیر روبرو خواهد شد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 128

به "خودداری کشورهای غربی از تامین بودجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودداری کشورهای غربی از تامین بودجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید