عزم عراق برای خرید جنگنده های جدید، استراتژی جاده های امن حشد شعبی در دیالی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، انفجار دوبمب در دیالی و کشته و زخمی شدن هفت نفر بر اثر آن، عزم بغداد برای خرید جنگنده های جدید، استراتژی جاده های امن حشد شعبی در دیالی و امنیت کامل استان نینوا به برکت اقدامات پیشدستانه نیروهای مردمی عراق از مهمترین تحولات امنیتی این کشور است.

عزم عراق برای خرید جنگنده های جدید، استراتژی جاده های امن حشد شعبی در دیالی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از بغداد الیوم، اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق از کشته شدن یک غیرنظامی و دو نیروی پلیس در جریان انفجار دو بمب در استان دیالی خبر داد.

در بیانیه اداره اطلاع رسانی عراق آمده است: در اقدامی جنایتکارانه جدید، داعشی ها اقدام به انفجار دو بمب در تقاطع الجیزانی به سمت ابی صیدا در استان دیالی کردند که انفجار نخست یک خودرو نظامی و دومی یک گشتی پلیس را هدف قرار داد.

در این بیانیه آمده است: این انفجارها به کشته شدن یک غیرنظامی و دو نیروی پلیس و زخمی شدن چهار نفر دیگر منجر شد. نیروهای امنیتی دست به جستجوی گسترده منطقه زدند.

عراق جنگنده های جدید می خرد

جمعه عناد وزیر دفاع عراق از عزم بغداد برای خرید جنگنده های جدید برای نیروی هوایی این کشور از کشورهای پیشرفته خبر داد و گفت که نمی توان از نیروی هوایی بی نیاز بود.

وی اضافه کرد: ارتش ها به هر اندازه هم که قوی باشند نمی توانند بدون پشتیبانی یا پوشش هوایی به انجام ماموریت های نظامی خود بپردازند.نیروی هوایی نقش مهمی در نبردها دارد.

جمعه عناد تاکید کرد: طی سه سال و نیم جنگ علیه داعشی های جنایتکار، نیروی هوایی نقش بزرگی در حمایت از نیروی زمینی و در تحقق پیروزی بر داعش از طریق ویرانی مواضع آنها داشت.

وزیر دفاع عراق گفت: نیروی هوایی سلاح اصلی و مهمی است و نمی توان از آن بی نیاز شد. دولت عزم جدی بر توسعه نیروی هوایی دارد و اینکه جنگنده های جدید از کشورهای مدرن بخرد.

حشد شعبی: الکرمه، فلوجه و صقلاویه عاری از داعش است

محمود المرضی از فرماندهان حشد شعبی گفت که حشد شعبی مناطق الکرمه، الصقلاویه و الفلوجه را تحت کنترل خود دارد و اوضاع امنیتی در شمال بغداد باثبات است.

وی اضافه کرد: اوضاع امنیتی در شمال بغداد پس از اینکه فلوجه، کرمه و صقلاویه از داعش به دست نیروهای امنیتی و حشد شعبی پاکسازی شدند، امن و باثبات است.

المرضی تاکید کرد: ساکنان این مناطق در امنیت کامل به سر می برند.

استراتژی جاده های امن حشد شعبی در دیالی

صادق الحسینی سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق گفت: حشد شعبی بیش از سه سال است که استراتژی جاده های امن در دیالی را از طریق استقرار مراکز ایست و بازرسی در جاده های مهم و نیز زراعی در دیالی به منظور جلوگیری هرگونه نفوذ داعش پیاده می کند.

وی اضافه کرد: بیش از 30 جاده مهم در راستای استراتژی جاده های امن، تحت کنترل است و میانگین نفوذ و رخنه تروریست ها طی ماه های گذشته صفر بوده است. هیچ موردی از رخنه داعش گزارش نشده است.

الحسینی گفت: برخی جاده ها شاهد اقدامات توهمی داعش بود که پس از استقرار نیروهای حشد شعبی این تحرکات نیز تمام شد.

وی بیان نمود: استراتژی جاده های امن موثر و فعال است و نقش مهمی در ارسال پیام اطمینان بخش به ساکنان و کاروان های تجاری دارد. برخی جاده ها شب هنگام مخوف و خطرناک بود؛ اما پس از استقرار نیروهای حشد شعبی و تامین امنیت، این جاده ها از آرامش و امنیت برخوردار شده است.

فرماندهان نظامی در بغداد مسئول حوادث در دیالی هستند

عبدالخالق العزاوی عضو کمیسون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: دیالی از چالش های امنیتی زیادی که مهمترین آن خلاء امنیتی در برخی مناطق است، رنج می برد.

وی اضافه کرد: این مناطق به پناهگاهی برای داعش تبدیل شده است و حملات داعش به حلوان، بزایز کنعان و شیخی ناشی از این خلاء های امنیتی است.

العزاوی گفت: فرماندهان عالی رتبه امنیتی در بغداد مسئول حملات داعش که هرازگاهی رخ می دهد و قربانی برجای می گذارد، هستند زیرا آنها ماهیت اوضاع امنیتی و چالش های آن را می دانند.

وی گفت: ما خواستار تقویت امنیت دیالی از طریق اعزام نیروهای بیشتر شدیم و این خواسته ما از دو سال قبل بدون جواب مانده است.

العزاوی گفت: امنیت دیالی مهم است زیرا عقبه بغداد محسوب می شود و شبکه های داعشی تهدید کننده هسند.

وی بر ضرورت کنترل اوضاع امنیتی دیالی و خاتمه دادن به داعش تاکید کرد.

از سوی دیگر رعد الماس از رهبران ائتلاف قانون عراق گفت که فعالیت داعش در استان دیالی تهدید کننده امنیت چهار استان عراق در آن واحد است.

وی اضافه کرد: رخنه های امنیتی در دیالی هنوز متوقف نشده است و شبکه های داعشی در برخی مناطق فعال هستند و تحولات حلوان و بزایز کنعان و قبل از آن شیخی و قربانی و زخمی شدن شماری در این مناطق، نشان از اوضاع بی ثبات کننده است.

الماس گفت: اوضاع امنیتی دیالی نیاز به تجدید نظر از سوی بغداد دارد زیرا گزارش برخی حوادث شاید به فرماندهان امنیتی در بغداد نمی رسد تا تصمیمی درباره آنها گرفته شود.

وی اضافه کرد: ادامه این تحرکات داعش بر فرایند برگزاری انتخابات در اکتبر آینده تاثیرگذار است.

وی بیان نمود: امنیت دیالی بسیار مهم است زیرا عقبه بغداد است و تحرکات داعش در آن تهدید کننده امنیت بغداد و سه استان مجاور دیالی است.

مرزهای سوریه و عراق امن است

محمود الاعرجی فرمانده نیروهای حشد شعبی در سنجار گفت: مرزهای عراق و سوریه امن است و هرازگاهی برخی رخنه های امنیتی رخ می دهد.

اوضاع نینوا به برکت اقدامات حشد شعبی امن است

حیدر عادل معاون فرمانده عملیات نینوا حشد شعبی عراق گفت که استان نینوا به برکت اقدامات پیشدستانه حشد شعبی عراق امن است.

وی اضافه کرد: حشد شعبی اقدامات پیشدستانه در اطراف نینوا به منظور حفظ امنیت آن انجام داده است به ویژه در موصل. اوضاع به برکت نیروهای فرماندهی عملیات نینوا حشد شعبی امن است. هماهنگی امنیتی عالی وجود دارد و تحرکاتی که هرازگاهی رخ می دهد، غیرموثر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1514

به "عزم عراق برای خرید جنگنده های جدید، استراتژی جاده های امن حشد شعبی در دیالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم عراق برای خرید جنگنده های جدید، استراتژی جاده های امن حشد شعبی در دیالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید