غرق شدن جمعی از افغان ها در رودخانه هریرود ابهام دارد، آمریکایی ها بهره برداری کردند

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تحلیلگر مسائل شبه قاره درباره غرق شدن تعدادی از افغان ها در رودخانه هریرود گفت: ایران و افغانستان باید هیات مشترکی تشکیل بدهند و این هیات اجازه ورود به خاک ایران را داشته باشند و آنالیز نمایند و به طور متقابل هیات ایرانی نیز چنین اختیاراتی داشته باشد و نتیجه نهایی توسط این هیات گرفته گردد.

غرق شدن جمعی از افغان ها در رودخانه هریرود ابهام دارد، آمریکایی ها بهره برداری کردند

پیر محمد ملازهی تحلیلگر مسائل شبه قاره در گفت و گو با خبرنگاران، درباره جان باختن تعدادی از افغان ها در رودخانه هریرود که در مرز بین ایران و افغانستان است گفت: ابهامات زیادی در این ماجرا وجود دارد. دو ادعا مطرح است یکی از این ادعاها توسط افغانها و کسانی که از این حادثه نجات پیدا کردند مطرح شده است. عده ای در مصاحبه می گویند در ایران دستگیر شدند و سپس آنها را مجبور کردند که وارد رودخانه بشوند و تعدادی غرق شدند و تعدادی نجات پیدا کردند. در این سوی ماجرا، ایران چنین ادعایی را از اساس دروغ می داند و عقیده دارد این اتفاق در منطقه مرزی افغانستان اتفاق افتاده است.

وی در ادامه اضافه نمود: مساله تا اینجا روشن نیست و هنوز در مرحله بیان دو ادعای متضاد است. فرمانده مرزبانی منطقه در ایران بیان کرد که هیاتی را برای رسیدگی به مساله تشکیل داده است و اگر بخواهیم قضاوتی منصفانه داشته باشیم باید منتظر تشکیل شدن هیات مشترکی باشیم.

ملازهی توضیح داد: در این هیات هم افغان ها و هم ایرانی ها حضور داشته باشند و به شکلی بی طرفانه اطلاعات را کسب و آنالیز و حقیقت را کشف نمایند و گزارش مستندی منتشر گردد. در غیر این صورت کار به نتیجه ای نمی رسد. نتیجه آنالیز های این هیات ها هر چه باشد طرف مقصر باید مسئولیت را بپذیرد و در چهارچوب قانون به نتیجه برسند.

این تحلیلگر مسائل شبه قاره اظهار کرد: آمریکایی ها در اتفاق اتفاق افتاده نقشی نداشتند ولی از نظر تبلیغاتی این ماجرا بهره برداری می نمایند و طبیعی است که چنین روشی را در پیش بگیرند.

ملازهی در پاسخ به این سوال که ایران باید چه رفتاری را در خصوص پیش بگیرد گفت: بهترین رفتار ایران در این ماجرا تشکیل هیاتی مشترک است. ایران و افغانستان باید هیات مشترکی تشکیل بدهند و این هیات اجازه ورود به خاک ایران را داشته باشند و آنالیز نمایند و به طور متقابل هیات ایرانی نیز چنین اختیاراتی داشته باشد و نتیجه نهایی توسط این هیات گرفته گردد. تا زمانی که چنین تحقیقات مستقلی انجام نگیرد کسی اتهام افغانها به مرزبانان ایران و پاسخ ایران به این ماجرا را باور نمی کند و ابهامات باقی خواهد ماند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 931

به "غرق شدن جمعی از افغان ها در رودخانه هریرود ابهام دارد، آمریکایی ها بهره برداری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرق شدن جمعی از افغان ها در رودخانه هریرود ابهام دارد، آمریکایی ها بهره برداری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید