چالش های بانک مرکزی اروپا برای بهبود اقتصاد منطقه یورو

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به دنبال شیوع ویروس کرونا و رکود مالی در منطقه یورو، بانک مرکزی اروپا با چالش هایی برای بهبود مالی در این منطقه روبرو شده است.

چالش های بانک مرکزی اروپا برای بهبود اقتصاد منطقه یورو

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا در حالی روز پنجشنبه برگزار می گردد که با وجود اجرای بسته 1.35 تریلیون یورویی خرید اضطراری اوراق قرضه و حفط نرخ بهره منفی، رشد ارزش یورو و سقوط نرخ تورم به زیر صفر، موفقیت این بانک را برای احیای مالی منطقه یورو با موانع جدی رو به رو نموده است.

شورای حکام بانک مرکزی اروپا که متشکل از روسای بانک های مرکزی 19 کشور عضو منطقه یوروست، روز پنجشنبه به ریاست کریستین لاگارد در فرانکفورت آلمان تشکیل جلسه خواهد داد تا سیاست های پولی لازم را برای بازگرداندن جهت تورم به سوی هدف 2 درصدی از پیش معین شده، آنالیز و تصویب کند.

تقویت نرخ برابری یورو در مقابل دلار کار بانک مرکزی اروپا را برای برطرف رکود ناشی از شیوع کرونا را دشوارتر نموده است. این نرخ برای نخستین بار از سال 2018 طی هفته گذشته به 1.2 رسید، رخدادی که با دامن زدن به کاهش بیشتر قیمت کالاهای وارداتی موجب کاهش بیشتر نرخ تورم خواهد شد.

نرخ تورم در منطقه یورو برای نخستین بار در چهار سال گذشته به زیر صفر رفته و به منفی 0.2 درصد رسیده است؛ همزمان نرخ بیکاری منطقه یورو نیز از 7.7 درصد در ماه ژوئن به 7.9 درصد در ماه ژوئیه افزایش یافته که نشان می دهد بازگشایی فعالیت های مالی پس از انتها قرنطینه کرونا هنوز نتوانسته موجب تحریک قابل توجه تقاضا، افزایش رشد مالی و شاغلان منطقه یورو گردد.

پیشتر بانک مرکزی اروپا اعلام نموده بود که نرخ بهینه تورم برای تضمین رونق مالی منطقه یورو 2 درصد است.

به گزارش یورونیوز، اقتصاددانان پیش بینی می نمایند که شورای حکام برنامه خرید اضطراری 1.35 تریلیون یورویی اوراق قرضه و نرخ بهره کم سابقه منفی نیم درصدی را بدون تغییر نگاه خواهد داشت ولی محتمل است 350 میلیارد یورو به رقم خرید اوراق قرضه برای دوره زمانی باقی مانده تا انتها سال 2020 افزوده گردد. همچنین بعضی اقتصاددانان برآورد می نمایند که انتها دوره این خرید اضطراری از ژوئن سال آینده میلادی به دسامبر سال 2021 تغییر کند.

با این حال، بیشتر اقتصاددانان معتقدند که جلوگیری از تقویت مستمر یورو که از آوریل گذشته شروع شده کار بسیار دشواری خواهد بود. چرا که دامنه عمل بانک مرکزی اروپا برای کاهش بیشتر نرخ بهره از نرخ منفی کنونی و حفظ آن برای دوره طولانی تر بسیار محدود است.

پیشتر بانک مرکزی اروپا پیش بینی نموده بود که بازگشت سطح رونق مالی منطقه یورو به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا تا انتها سال 2022 طول خواهد کشید.

با این حال، بعضی اقتصاددانان امیدوارند که کاهش قیمت نفت بتواند بخشی از اثر تقویت یورو بر کاهش تقاضای کالاهای فراوری شده در منطقه یورو را خنثی کند و چشم انداز رشد مالی این منطقه را بهبود بخشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1102

به "چالش های بانک مرکزی اروپا برای بهبود اقتصاد منطقه یورو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های بانک مرکزی اروپا برای بهبود اقتصاد منطقه یورو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید