گزارش واشنگتن پست از عواقب تحریم های آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع کرونا

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، کارکنان پزشکی و کارشناسان می گویند که تحریم های آمریکا مانعی برای ایران جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین مواد خام برای فراوری آن ها در داخل است.

گزارش واشنگتن پست از عواقب تحریم های آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه در این گزارش ابراز کرد: محدودیت ها و تحریم های وسیعی که ایالات متحده علیه نظام بانکی و صادرات نفت ایران اعمال نموده، توانایی تهران را برای تأمین اقتصادی و خرید اقلام ضروری از جمله دارو و مواد اولیه و تجهیزات مورد احتیاج برای فراوری آن در داخل، محدود نموده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش های فصلی دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) نشان می دهد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده شمار مجوزهایی را که به شرکت ها برای صادرات اقلام خاص پزشکی به ایران می دهد، کاهش داده است. فهرست کالاهایی که احتیاجمند مجوز خاص از این نهاد است، شامل دستگاه فراوری اکسیژن، ماسک تنفسی با پوشش کامل صورت و تجهیزات تصویربرداری حرارتی می گردد که به گفته پزشکان، برای درمان بیماران و محافظت از کادر درمان لازم است.

براساس گزارش واشنگتن پست، کارکنان بخش درمان ایران و کارشناسان جهانی سلامت می گویند معین میزان دقیق تأثیرگذاری تحریم های آمریکا بر توان مقابله ایران با شیوع کرونا معین نیست، اما واضح است که نظام سلامت ایران برای دسترسی به تجهیزات ضروری برای حفظ جان انسان ها و پیشگیری از همه گیری این ویروس با مشکل روبرو است.

این گزارش همچنین اضافه کرد با وجود آنکه مقام های دولت ترامپ از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته اند که کالاهای غذایی، پزشکی و دارویی شامل تحریم نمی گردد و کانالی را برای تسهیل تراکنش اقتصادی مربوط به این اقلام به وسیله سوئیس ایجاد نموده اند، اما در عمل تحریم های آمریکا به ویژه آن ها که تعامل با بانک ها و مؤسسات اقتصادی ایران از جمله بانک مرکزی ایران را محدود نموده است، طرف های غربی را به تجارت با ایران بی میل می نماید.

به نقل از ایرنا، یک کارشناس و وکیل تحریم های دفتر کنترل دارایی های وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن پست گفت که معافیت های تحریمی جریان بدون مانع کالاهای ضروری به ایران را تضمین نمی نماید. وی تحریم های آمریکا را به یک فضای حقوقی و تجاری تشبیه کرد که معادل راه رفتن در یک میدان مین است.

واشنگتن پست با اشاره به گزارش های فصلی اوفک اضافه کرد که در سال 2016 بیش از نیمی از شرکت هایی که برای دریافت مجوز برای صادرات کالاهای پزشکی به ایران اقدام نموده بودند، مجوز دریافت کردند. اما گزارش اوفک نشان می دهد که در سه ماهه سوم سال 2019 شرکت های کمتری برای دریافت مجوز اقدام نموده اند و اوفک نیز تنها به 15 درصد این شرکت ها مجوز داده است. این رقم در سه ماهه اول سال 2019 نیز تنها 10 درصد بوده است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 817

به "گزارش واشنگتن پست از عواقب تحریم های آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش واشنگتن پست از عواقب تحریم های آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید