تهدید مجدد رانش زمین در زیارت گرگان، انتقال چشمه ها راهکار مقطعی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران، گروه استان ها- اعظم محبی: در تاریخ 18 و 19 بهمن ماه در منطقه نوکلا زیارت حداقل سه بار زمین لغزش (LANDSLIDE) رخ داد و این امر باعث شد که جلسه مدیریت بحران شهرستان گرگان تشکیل گردد.

تهدید مجدد رانش زمین در زیارت گرگان، انتقال چشمه ها راهکار مقطعی

طبق گفته کارشناسان این حادثه ابتدا زمین لغزش بود که در فاصله هزار و 500 متری از جاده اصلی زیارت به صورت توده ای حرکت کرد ولی در ادامه به دلیل تغذیه آب به جریان گلی (MUD FLOW) تغییر یافت.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان در این خصوص به خبرنگاران گفت: در روزی که لغزش رخ داد ورودی روخانه بسته و آب وارد جاده شد.

غلامرضا بیکی اضافه کرد: راهداری بلافاصله با تجهیزات مختلف مانند بیل مکانیکی و لودر و کامیون و غیره به مدت 72 ساعت در این نقطه مشغول به کار بود.

بیکی ادامه داد: صبح پنجشنبه راهداران از ساعت 6 در منطقه درگیر بودند و تا ساعت 10 راستا باز شد ولی ساعت سه بعدازظهر اعلام شد که رانش دوباره رخ داده و نیروها اعزام شدند.

500 سرویس کامیون بار حمل شد

وی توضیح داد: راهداران حدود 500 سرویس کامیون از آن جا بار بردند و همچنان این خطر وجود دارد که دوباره رانش و گل و لای دهانه رودخانه را ببندد و آب به محور سرازیر گردد.

وی با بیان محدود کردن تردد راستا در آن برهه گفت: این جریان شامل گل و لای همراه سنگ و تنه های درخت بود که به پایین سرازیر می شد.

یک کارشناس جنگلداری هم به خبرنگاران گفت که مقوله رانش زمین در حوزه زیارت موضوع جدیدی نیست بلکه رخدادی طبیعی بوده که از گذشته های دور تاکنون رخ داده است.

زمین لغزش سکونتگاه های زیارت را هم تهدید می نماید

علی قاسمعلی با اشاره به کندی حرکت نزولی لایه های رسوبی زیارت که سبب غفلت طولانی از این چالش بالقوه شده، ادامه داد: متأسفانه این رخداد علاوه بر مناطق غیرمسکونی و مناطق پیرامونی زیارت، سکونتگاه های زیارت را هم تهدید می نماید.

وی گفت: عوامل متعددی از جمله بارش، از بین رفتن پوشش گیاهی، ناپایداری خاک، نوع خاک و شیب زمین در رانش اخیر نقش داشته که البته بیشترین نقش به بارش شدید باران و نوع بافت خاک مناطق بالادستی جاده تعلق می گیرد.

قاسمعلی با اشاره به طرح های گسترده مدیریت شهری استان در حوزه گردشگری تاکید نمود: وقوع حوادث طبیعی از مهم ترین عوامل ایجاد اختلال در توسعه جامعه روستایی به شمار می رود و به همین سبب برای جلوگیری از ابتر ماندن پروژه های کلان گردشگری و بوم گردی در حوزه زیارت باید اقدام عاجلی صورت گیرد.

3 رخداد بارشی سبب اشباع خاک رویین شد

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی گلستان هم در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: آن چیزی که در منطقه زیارت رخ داده است یک پدیده طبیعی از نوع حرکت های توده ای بود که در دسته بندی های زمین لغزش خود رخ داده است.

محمد عباسی با بیان این که حرکت های توده ای انواع مختلفی دارد، گفت: بافت زیارت از نوع شیست (سازند نفوذناپذیر) است، که این باعث شد در اثر تغذیه مناسب رطوبتی که در سه رخداد بارشی مهم در 29 دی، 10 و 14 بهمن رخ داد و در مجموع 170 میلی متر بارش را در برداشت، خاک رویین شیست در کل حوزه اشباع گردد.

وی توضیح داد: برای ایجاد یک زمین لغزش باید سه شرط اصلی شیب، سازند نفوذناپذیر و آب وجود داشته باشد که در این منطقه هر سه شرط وجود داشت.

ایجاد شکست شیب به عمق 4 متر

عباسی با بیان این که حدود پنج ساعت منطقه بالادست حادثه پایش شد، شرح داد: در پیشانی لغزش (ارتفاع 880 متری از سطح زمین یا 500 متری از جاده) یک شکست شیب به عمق چهار متر در اثر لغزش ایجاد شده و دو چشمه قابل رویت هم وجود دارد.

وی با اشاره به این که بخشی از آب ها هم ممکن است زیرقشری و غیرقابل رویت باشد، توضیح داد: آبدهی و آورد این دو چشمه افزایش یافته است که این ها ژئومورفولوژی خاصی دارد.

عباسی با بیان این که سطح حوزه 80 هکتار است، تأکید کرد: دامنه رو به شمال پرشیب و دامنه رو به جنوب کم شیب است و این رویداد در دامنه رو به جنوب رخ داده است چون شیب دامنه رو به شمال زیاد بوده و به راحتی زهکشی شده و آب آن از منطقه خارج می گردد.

وی اظهار کرد: ولی در دامنه رو به جنوب شیب کم باعث شده که چشمه ها فرصت نفوذ پیدا نمایند ولی به لایه نفوذناپذیر برخورد می نمایند و باعث می گردد که خاک رویی را کاملاً اشباع نمایند.

اتفاق مجدد قابل انتظار است

عباسی گفت: این اتفاق بسیار قابل انتظار است و هر لحظه ممکن است لغزش روی دهد مخصوصاً در این منطقه که اکنون شکست شیب هم وجود دارد.

طبق گفته وی شکست شیب به این معنا است که پاشنه شیب خالی شده و مساحت بیش از 40 هکتار در بالادست، مستعد ایجاد حرکت است.

عباسی با بیان این که اکنون ما با مشکل خطر چندگانه و هم زمان روبرو هستیم، شرح داد: در لغزش قبلی بخشی از رودخانه مسدود و آب وارد جاده شد و عملاً جاده هم به عنوان رودخانه عمل کرد حال اگر این حجم توده بیشتر بود می توانست سد بسیار بزرگ موقت طبیعی ایجاد کند.

وی با بیان این که این پتانسیل خطر به علت عرض کم دره زیارت وجود دارد، اضافه کرد: در این صورت هیچ راهی برای مدیریت بحران وجود نداشت زیرا تنها راه مواصلاتی بسته می شد و امکان داشت فاجعه ای اتفاق بیفتد.

عباسی با اشاره به مکاتبه با سایر دستگاه در این زمینه و اعلام همکاری منابع طبیعی گلستان، ادامه داد: حذف آب از منطقه مهم ترین اقدام در برابر زمین لغزش است و این منطقه باید زهکشی و آب به صورت ایمن و هدفمند حذف گردد.

وی با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی و مطلعی بخشی مردم در این زمینه، گفت: هرجا که شیست در لایه زیرزمینی وجود دارد به عنوان پرچم قرمز است و باید توسعه ساخت و ساز و تردد مدیریت گردد.

انتقال 2 چشمه راهکار کوتاه مدت

در مورد اقداماتی که باید در کوتاه مدت انجام گردد با معاون فنی وآبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان تبادل نظر کردیم، عبدالرحیم لطفی به خبرنگاران گفت: زیارت شیست گرگان است و اگر جهت لایه های شیفت، در جهت شیب باشد احتمال رانش آن بسیار زیاد است.

وی با بیان این که این پدیده معمولاً در سال های ترسالی اتفاق می افتد، اضافه کرد: لایه شیست که سنگ بستر است مانند صابون عمل نموده و وقتی به پایین می رسد آن را خیس می نماید. لایه بالایی، لایه ای از خاک های ریزدانه و ریشه های درختان را به سمت پایین حرکت می دهد حال اگر لرزش و زمین لرزه هم باشد که این حرکت تشدید شده و به یک جریان تبدیل خواهد شد.

لطفی توضیح داد: باید شرایط را به قبل از حرکت برگردانیم و یکی از روش های آن، دورکردن آب است که در کوتاه مدت باید دو چشمه ای که ظهور پیدا نموده را بهسازی نموده و جابجا کنیم.

وی اضافه کرد: مقرر شد با همکاری آب و فاضلاب شهری در چند روز آینده آب این چشمه ها را برای استفاده شرب انتقال دهیم.

لطفی گفت: این کار، اقدام کوتاه مدت و در بلندمدت باید مطالعات لغزش انجام شده و اقداماتی مانند زهکشی دامنه ها و غیره اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به نصب بنرهای هشدار در منطقه که پتانسیل خطر را گوشزد نمایند، اضافه کرد: باید تردد شبانه محدود گردد و دستگاه های اطلاع رسان و امدادی مردم را از این خطر مطلع نمایند.

پتانسل و موقعیت جغرافیایی زیارت به گونه ای است که با توجه به آب و هوای مطلوب، وجود جنگل و آبشارهای زیبا و بافت تاریخی روستایی و دیگر مواهب خدادادی سبب جذب گردشگران فراوان به این روستا می گردد بنابراین برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی باید دستگاه ذی ربط اقدام عاجلی انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 89

به "تهدید مجدد رانش زمین در زیارت گرگان، انتقال چشمه ها راهکار مقطعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید مجدد رانش زمین در زیارت گرگان، انتقال چشمه ها راهکار مقطعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید