میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین است

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفا گفته، در حقیقت تبادل آب بین بخش های مختلف توسعه به درستی صورت نگرفته است. عدم نظارت بر این مساله موجب شده آب های زیرزمینی با افت سطح روبرو گردد و میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین باشد.

میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین است

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد در خصوص مساله آب مجازی که یکی از مهمترین مسائل در روابط دیپلماتیک است، گفت: از سازمان توسعه تجارت در خواست کردیم که میزان مبادله آب مجازی را استخراج کند.

به گزارش خبرنگاران، علی شریعتی مقدم در همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور سخن در اتاق مشهد با اشاره به اینکه باید با حفظ ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی استان بتوانیم مصرف آب را به نصف کاهش دهیم، اظهار کرد: چراکه توانایی عمل در این حوزه را داشته و به آن اعتقاد داریم، البته باید این برنامه را پیگیری کنیم؛ محصولات کم آب بر همچون پسته و زعفران باید با روش های آبیاری نوین فراوری شده و با افزایش سطح زیرکشت محصولات مختلف، منابع آبی کاهش نیابد و با ادامه این روند، محصولات بیشتری فراوری گردد.

باید مساله سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد

وی در خصوص اهمیت ارتباط دادن بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی به اقتصاد، توضیح داد: باید مساله سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد؛ سهم تسهیلات این بخش بسیار ناچیز است اما برای تغییر و تحول در این بخش علاوه بر اقدامات مطلوب در سال های اخیر، احتیاجمند یک نقطه عطف هستیم؛ ما امروز هم از نظر کار علمی در دنیا عقب هستیم و هم سرمایه گذاری به طوریکه نسبت سرمایه گذاری و تسهیلات دهی به بخش کشاورزی به برخی بخشها از جمله خدمات بسیار پایین است.

شریعتی مقدم عنوان نمود: برای اجرا و عملیاتی شدن برنامه ها در کاهش مصرف آب، باید حوزه جغرافیایی مدیریت تعیین باشد و استان های خراسان در این حوزه در شرایط حساسی قرار گرفته اند.

وی در خصوص مساله آب مجازی که یکی از مهمترین مسائل در روابط دیپلماتیک است، اظهار کرد: این امر به عنوان یکی از مهمترین مسائل باید پیگیری گردد. در همین راستا، از سازمان توسعه تجارت در خواست کردیم که میزان مبادله آب مجازی را استخراج کند.

ایران به کاهش فزاینده ظرفیت تامین آب رسیده است

در ادامه این مراسم بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب و آبفا با تاکید بر اینکه در خصوص روبرو با بحران کم آبی باید مسیری منطقی طی کرد، اظهار کرد: اگر نتوان ظرفیتی برای مدیریت منابع آبی ایجاد کرد، نمی توان ظرفیت پذیرش شده و حق آبه های زیست محیطی نیز داشت. در حقیقت اگر مسیر توسعه به طور منطقی در کشور دنبال گردد، به تدریج آب مورد استفاده در بخش کشاورزی با توسعه شهرنشینی و صنایع، به این بخش ها منتقل می گردد.

میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین است

وی ادامه داد: با این حال ما نتوانسته ایم این مسیر را طی کنیم؛ بخش کشاورزی با روندی که طی نموده، احتیاج بیشتری به آب پیدا نموده است. در حقیقت تبادل آب بین بخش های مختلف توسعه به درستی صورت نگرفته است. عدم نظارت بر این مساله موجب شده آب های زیرزمینی با افت سطح روبرو گردد و میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد مصرف آب، به راه چارههای بهبود این روند اشاره نمود و گفت: یکی از راه چارهها افزایش ظرفیت تامین است که می تواند تا حدی بخشی از احتیاجها را برآورده سازد ولی پس از افت روند تامین، لازم است راه چارههایی مانند کاهش تلفات آب، افزایش بهره وری آن درکشاورزی، نمک زدایی و... را مد نظر قرار داد.

زهرایی اعلام کرد: باید توجه داشت ارائه و بکارگیری راه چارههای بیشتر جهت تامین آب، به کاهش مصرف منجر نمی گردد، در واقع ایران به کاهش فزاینده ظرفیت تامین رسیده اما همچنان در برنامه ریزی های بودجه، تصور می گردد امکان افزایش ظرفیت تامین آب وجود دارد. به عنوان نمونه در خراسان رضوی بخشی از منابع آب زیرزمینی از بین رفته و باید برای حل این مساله بهترین بازچرخانی ها و افزایش بهره وری آب صورت می گرفت و احتیاج کشاورزی به وسیله آب مجازی تامین می شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا توضیح داد: امروز دولت در نقطه افزایش ظرفیت تامین و کاهش تلفات آب متوقف شده و گویی راه چاره دیگری نمی داند و فقط می تواند برای تبادل آب بین بخش ها ساز و کاری ایجاد کند. با این حال باید توجه داشت اصلی ترین راه چاره برای بهبود این وضعیت همراهی بخش خصوصی است.

وی اضافه نمود: اگر بازسازی اقتصادی در کشور صورت گیرد، در توسعه محصولات کم آب طلب هم موفق خواهیم بود اما راه چارههای کنونی منجر به کاهش مصرف نمی گردد و این روند تا زمان پایداری میزان مصرف می تواند پیش برود.

زهرایی با تاکید بر اینکه نبود ساز و کار لازم دلیل کند بودن روند سازگاری با کم آبی است، اضافه نمود: سازگاری با کم آبی باید با یاری بخش خصوصی اجرایی گردد؛ مدیریت های مشارکتی که در دنیا رخ داده ظرفیت مناسبی برای درس دریافت است. برای سازگاری با کم آبی احتیاجمند هم افزایی هستیم؛ ما آماده دریافت نظرات بخش خصوصی درباره آیین نامه ها، دستورالعمل ها و سایر موارد هستیم تا بدانیم بخش خصوصی چگونه می تواند به سمت سازگاری با کم آبی حرکت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 59

به "میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان مصرف آب در تمام استان ها بیش از ظرفیت تامین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید