نگران ادامه فعالیت های بین المللی دانشگاه در سال 98 هستیم

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با تاکید بر این که در سال آینده از نظر سیاسی و اعتباری چالش های زیادی در عرصه فعالیت های بین المللی خواهیم داشت، گفت: ضروری است کشور ما همانند بسیاری از کشورهای منطقه در عرصه فعالیت های بین المللی نظیر جذب دانشجو انعطاف بیشتری در قوانین داشته باشد.

نگران ادامه فعالیت های بین المللی دانشگاه در سال 98 هستیم

دکتر حمیدرضا تقی راد در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب از ارتقای رتبه بین المللی دانشگاه خواجه نصیر به رتبه ششم در بین دانشگاه های کشور اطلاع داد و گفت: در نشست اخیر هم اندیشی ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز بین المللی که در وزارت علوم برگزار گردید، خوشبختانه دانشگاه خواجه نصیر از بین 16 مرکزی که برای ارتقا در سطح بین المللی انتخاب شده بودند، رتبه 6 را به دست آورد که این نتیجه بیانگر این است که دانشگاه در دستیابی به اهداف خود برای حضور در عرصه های بین المللی در بین سایر دانشگاه های جامع و برتر بسیار پیروز عمل نموده است.

وی در ادامه توضیح داد: البته دانشگاه خواجه نصیر باید جهت خود برای حرکت در عرصه بین المللی که جهتی بسیار طولانی و بلند است را ادامه بدهد و این امر نیازمند همت مجموعه دانشگاه برای دستیابی به اهداف بین المللی است.

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به عوامل پیروزیت این دانشگاه برای حضور در عرصه های بین المللی اشاره نمود و گفت: برنامه ریزی و اهتمام در حوزه توسعه و فعالیت های بین المللی که از سال 92 آغاز شده است یکی از عوامل دستیابی به این نتیجه است. در واقع کسب رتبه ششم در عرصه فعالیت های بین المللی محصول کوشش مجموعه دانشگاه اعم از دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مسئولان دانشگاه طی 5 سال گذشته است.

دکتر تقی راد خاطر نشان کرد: جذب دانشجویان خارجی، توسعه دوره های مشترک بین المللی، ایجاد قرادادهای بین المللی و توسعه آن در سطح بین الملل و در نهایت رفت و آمدهای علمی اساتید از جمله محورهای اصلی حرکت در راستای بین المللی سازی دانشگاه نهاده شد به گونه ای که ما رشد بسیار خوبی در بین شاخص های جهانی کسب نموده ایم.

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به برنامه های آینده این دانشگاه در عرصه بین الملل اشاره نمود و اظهار کرد: شرایط فعالیت بین المللی در نیمه دوم سال 97 و سال پیشرو بسیار متفاوت از سال های گذشته است چرا که به دلیل مسائل ارزی و ارتباطات بین المللی ممکن است در این زمینه نیز با چالش ها و بحران های روبرو شویم. اما برنامه اصلی دانشگاه این است که با اهتمام کافی و صرف بودجه های مرتبط بتوانیم برنامه های حوزه بین الملل این دانشگاه که از گذشته آغاز شده است را علیرغم همه مسائل ادامه بدهیم.

به گفته وی، دیپلماسی فعال دانشگاه خواجه نصیر در ارائه تعامل دو سویه بین دانشگاه های کشورهای هدف در سال 98 بسیار مورد توجه است و باید ادامه پیدا نمایند ضمن اینکه ساختارها و بستر سازی های لازم برای جذب و توسعه بیشتر دانشجویان خارجی در دستور کار دانشگاه واقع شده است که در این راستا معرفی توانمندی های واقعی دانشگاه به وسیله سایت ها، شرکت در مجامع مختلف بسیار مؤثر خواهد بود.

دکتر تقی راد خاطر نشان کرد: دانشگاه خواجه نصیر در حال حاضر با تعداد بسیاری از کشورها ارتباطات علمی دارد اما در جذب دانشجویان خارجی بیشتر با 9 کشور منطقه و کشورهای که به لحاظ فرهنگی قرابت های با ما دارند ارتباط برقرار کردیم و با توجه به اینکه همچنان شرایط آموزش به زبان فارسی به عنوان یکی از محدودیت های تحصیل در کشور است باید در کشورهای هدف برنامه های برای جذب دانشجویان خارجی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه خواجه نصیر در رابطه با قراردادهای بین المللی و برگزاری دوره های مشترک به کشورهای منطقه محدود نشده است بلکه با کشورهای اروپایی نظیر کره جنوبی، هلند، آلمان فرانسه و غیره نیز در عرصه تبادل دانشجو و برگزاری دوره های مشترک بین المللی تعامل می نماید.. ضمن اینکه با کشورهای غربی فرانسه، آفریقای جنوبی و آلمان قراردادهای پژوهشی داریم.

وی خاطر نشان کرد: محقق کردن برنامه های که آغاز شده در عرصه بین الملل یکی از چالش های است که ممکن است در سال 98 با آن روبرو شویم در واقع این چالش ها بیشتر در حوزه اقتصادی است. چرا که بودجه دانشگاه ها علیرغم پیگیری های فراوان رشد چندانی نداشته است و ما مشکل جدی برای تداوم ادامه فعالیت های بین المللی خواهیم داشت.

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر اظهار کرد: فشارهای سیاسی و سایر نگرانی های داخلی و خارجی در عرصه بین المللی می تواند در سال آینده آغاز و ایجاد برنامه های جدید دانشگاه را به شدت با مشکل روبرو نمایند. ضمن اینکه زیرساخت ها و قوانین داخل کشور در حوزه فعالیت های بین المللی دارای مسائل است و ما نیاز داریم همانند بسیاری از کشورهای منطقه انعطاف پذیری بیشتری در قوانین برای برنامه های خارجی بخصوص جذب دانشجویان خارجی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 98

به "نگران ادامه فعالیت های بین المللی دانشگاه در سال 98 هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگران ادامه فعالیت های بین المللی دانشگاه در سال 98 هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید