نیمه تمام بودن پروژه هایی به ارزش 30 هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با تأکید بر این که اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت دولت واقع شده است، گفت: پروژه هایی به ارزش 30 هزار میلیارد تومان در استان نیمه تمام است.

نیمه تمام بودن پروژه هایی به ارزش 30 هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگاران، داود بهبودی در نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت شماری از پروژه های عمرانی مهم استان، اظهارکرد: 35 کیلومتر از پروژه خط انتقال آب ارس به تبریز کار شده و مابقی به وسیله اعتبارات فاینانس اجرا می گردد، هم چنین پروژه خط آهن میانه - تبریز تا بستان آباد ریل گذاری شده و ایستگاه بستان آباد در حال احداث است.

وی با بیان این که 200 پروژه در استان به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: هیچ کجای جهان فرآیند توسعه به منابع دولتی و بانکی متکی نیست، باتوجه به مسائل دولت در تزریق اعتبارات، سیاست مشارکت با بخش خصوصی برای اجرای پروژه ها دنبال می گردد، البته این سیاست هنوز به طور کامل جا نیفتاده و اصلاح مسیر کمی زمان بر خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان این که 743 پروژه در استان شناسایی شده است، توضیح داد: در حال مذاکره با دستگاه های اجرایی برای معین شدن پروژه های قابل واگذاری هستیم تا لیست دقیق پروژه ها را با جزئیات کامل در یک سامانه الکترونیکی منتشر کنیم.

10 درصد، نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی

وی در خصوص آمار بیکاری در آذربایجان شرقی گفت: یک میلیون و 250 هزار نفر شاغل و 150 هزار نفر بیکار در استان وجود دارد که به معنای نرخ بیکاری 10 درصدی است.

بهبودی، مردم آذربایجان شرقی را خود اتکاء و درون گرا دانست و اضافه نمود: مردم استان در صورت احساس احتیاج، به جای اتکاء به دیگری، خودشان حرکت می نمایند، حتی فقرای این استان اظهار فقر نمی نمایند. مردم آذربایجان شرقی تحمل بیکاری نداشته و برای اشتغال به هر کجای جهان که احتیاج باشد، مهاجرت می نمایند.

وی در رابطه با آمار درآمد خانوار شهری در آذربایجان شرقی، گفت: بر اساس آمار سال 95، درآمد یک خانوار شهری حقوق بگیر بخش خصوصی سالانه 101 میلیون ریال، درآمد مشاغل آزاد و کشاورزی 65 میلیون ریال، درآمد بخش خصوصی 56 میلیون ریال و درآمد متفرقه 139 میلیون ریال است. همچنین بر اساس همین آمار، هزینه یک خانوار شهری سالانه 248 میلیون ریال است.

وی ادامه داد: دولت زمانی که وضعیت مالی خوبی داشت، سرمایه گذاری کلان در آذربایجان شرقی انجام نداده و در دهه 80 نیز اصل 44 قانون اساسی مانع سرمایه گذاری دولت در این استان شد. به تبع همین موضوع، بر اساس آخرین سرشماری اجرا شده، نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی زیر یک درصد بوده که نشانگر مهاجرت مردم آذربایجان شرقی به استان های دیگر است.

وی در خصوص علل بیشتر بودن بودجه استان هایی نظیر اصفهان و خوزستان از آذربایجان شرقی، گفت: باتوجه به بالا بودن جمعیت و یا وجود منابع نفتی، درآمد وصولی دولت از استان هایی نظیر اصفهان و خوزستان بالا بوده که از همین رو بودجه در نظر گرفته شده برای این استان ها بیشتر است.

بهبودی در خصوص ضرورت تأسیس شرکت هایی برای حفظ درآمد مس سونگون در استان، گفت: شرکت ملی مس ایران در گذشته دولتی بود که طی فرآیندی سهام آن در بورس واگذار شده و اکنون تفکیک این شرکت به علت غیر دولتی بودن آن احتیاجمند فرآیند پیچیده بوده که خارج از توان مسئولان استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان، توضیح داد: این قانون در استان ما شامل استاندار و معاون سیاسی استاندار می گردد.

بسته حمایتی دولت برای پیمانکاران

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به آسیب دیدن فعالان اقتصادی و پیمانکاران از نوسانات ارزی، یادآور شد: دولت برای کاهش آثار نوسانات دلار و حمایت از پروژه ها، بسته حمایتی برای پیمانکاران تدوین نموده و به زودی ابلاغ می گردد.

بهبودی در رابطه با یاری دولت به اتمام پروژه مترو تبریز، گفت: بر اساس گفته مدیران سازمان قطار شهری تبریز، 650 میلیارد تومان برای اتمام خط یک مترو تبریز احتیاج بوده که مجوز فروش اوراق برای تأمین مالی این پروژه صادر شده و به نظر می رسد سال آینده شاهد راه اندازی کامل خط یک مترو باشیم؛ البته شهرداری و دولت در تأمین هزینه های این پروژه سهم یکسانی دارند.

وی ادامه داد: حفاری خط دو مترو نیز توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است، اما اولویت شهرداری و دولت اتمام خط یک است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان این که 18 پروژه از 23 پروژه مصوب دور اول سفر رئیس جمهور به استان به اتمام رسیده است، گفت: سایر پروژه های مهم استان نظیر مسیر تبریز – اهر، خط آهن میانه – تبریز و ... با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال انجام هستند.

وی در رابطه با روند احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: به منظور احیای دریاچه ارومیه، پروژه های متعددی در 27 آیتم تعریف شده و تاحدودی بودجه نیز اختصاص یافته است، معتقدم به منظور احیای این دریاچه در کنار تخصیص اعتبارات، به اصلاح الگوی رفتاری و هم صدایی نمایندگان و مسئولان دولتی استان های آذربایجان شرقی و غربی احتیاج است.

قرار نبود تبریز 2018 معجزه کند

بهبودی در بخش دیگر سخنانش در خصوص میزان بودجه رویداد گردشگری تبریز 2018 گفت: 18 میلیارد تومان بودجه جاری و 50 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای این رویداد مصوب شده بود، بنده اعتقاد دارم قرار نبود تبریز 2018 معجزه کند، بلکه این رویداد نقطه شروع گردشگری تبریز است.

وی با بیان این که برنامه ریزی مقدمه توسعه است، گفت: توسعه به معنای زندگی بهتر و رضایت همراه با برخورداری است. پیش از این، توسعه اقتصادی مطرح بود که امروزه توسعه ، بخش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را نیز شامل می گردد.

بهبودی در خصوص فعالیت شبکه گسترده آمارگیری در استان، اظهار کرد: شبکه گسترده آمارگیری در دستگاه های دولتی و غیردولتی فعال بوده که وظیفه جمع آوری و انعکاس آمار را برعهده دارد. در همین راستا در طول یکسال 26 طرح آمارگیری در زمینه های مختلف در استان اجرا شده است.

وی در رابطه با ضرورت تهیه آمار دقیق و صحیح، گفت: آمار صحیح و دقیق زمینه ساز برنامه ریزی درست بوده و آمار نادرست نیز باعث ایجاد خلل در نظام برنامه ریزی کشور و استان می گردد. ضرورت دارد شهروندان مطمئن شوند که هیچگاه آمار اشخاص را به صورت فردی منتشر نخواهیم کرد و به آمارگیران اطلاعات صحیح دهند.

وی با تأکید بر این که توسعه با مشارکت ذی نفعان حاصل می گردد، گفت: هیچ کجای جهان توسعه از آسمان نیفتاده، بلکه فرآیند تعامل یک جامعه است و معتقدم توسعه تنها با مشارکت مردم محقق می گردد.

وحید جلالی، معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در این نشست خبری با بیان این که سیاست جدید دولت جلب مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه هاست، اظهار کرد: باتوجه به محدودیت های دولت در تأمین منابع مالی، با تضمین سرمایه گذاری به دنبال بهره گیری از توان بخش خصوصی در اجرای پروژه ها هستیم که اکنون آزادراه تبریز - سهند به همین روش در حال انجامست.

وی با بیان این که مدت زمان اجرای پروژه ها نامتعارف است، گفت: مدت زمان اجرای پروژه ها طولانی شده که پیش بینی می گردد با سیاست جدید دولت، اجرای پروژه ها شتاب می گیرد، هم چنین از سوی دیگر در صورت اختصاص نیافتن یک سوم اعتبار کل، پروژه ها استارت زده نمی شوند.

محمد فرج زاده، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در خصوص طرح های آمارگیری در کشور، گفت: سالانه طرح های آمارگیری کشوری در سطح کشور و استانی اجرا می گردد که طرح های کشوری در سایت مرکز آمار ایران و طرح هایی با برش استانی در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منشر می گردد.

پرویز محمدزاده، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این نشست خبری گفت: بهره گیری از توان بخش خصوصی در اجرای پروژه های استان در اولویت واقع شده است.

وی ادامه داد: 743 پروژه استانی برای واگذاری به بخش خصوصی با روش های مختلف، شناسایی شده و بر اساس اولویت بندی با بخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 9

به "نیمه تمام بودن پروژه هایی به ارزش 30 هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمه تمام بودن پروژه هایی به ارزش 30 هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید