تست سرولوژی کرونا ارزش تشخیصی ندارد ، تاثیر پلاسما درمانی برای کووید 19

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، رییس انستیتو پاستور ایران گفت: قطعی ترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست های مولکولی (PCR) است و تست های آنتی بادی یا سرولوژی ارزش تشخیصی ندارند و فقط مواجهه افراد با این ویروس را در گذشته نشان می دهد.

تست سرولوژی کرونا ارزش تشخیصی ندارد ، تاثیر پلاسما درمانی برای کووید 19

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، علیرضا بیگلری روز سه شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد افزود: سازمان جهانی بهداشت و همه کشورها به این نتیجه رسیدند که بهترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست های مولکولی است که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور ما نیز انتخاب شد و در سراسر کشور با یک پروتکل خاص اجرایی شد و در حال حاضر 15 هزار تست روزانه مولکولی کرونا در کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به این توانایی رسیدیم که در همه استان های کشور کار تشخیص کووید 19 را انجام بدهیم و به 120 آزمایشگاه در کشور رسیدیم که آزمایش کرونا انجام شود. با توجه به این که تست های تشخیصی کرونا به دو دسته مولکولی و سرولوژی تقسیم می شوند. تست سرولوژی آثار وجود ویروس کرونا در بدن افراد را تشخیص می دهند.

رییس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: بعد از پوشش تست های مولکولی در بیمارستان ها به این مرحله رسیدیم که این تست ها را برای افرادی که علامت کمتری دارند یا بی علامت هستند هم انجام بدهیم. با یک برنامه منسجم توانستیم افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند را تشخیص داده و زنجیره انتقال را کند کردیم. در بیشتر استان ها، نتیجه کار نشان می داد که تعداد بستری ها به سرعت کم می شد.

بیگلری گفت: تولید کیت تست های سرولوژی هم در کشور اجرا شده و حالا می توانیم این تست ها را هم انجام بدهیم و بدانیم که جمعیت های مختلف چقدر به این ویروس مبتلا شده اند. تست های سرولوژی به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند و فقط می توانند روبروه افراد با ویروس را در گذشته تشخیص بدهند. از مردم می خواهیم اطمینان کافی به شبکه بهداشت و درمان کشور داشته باشند و بدانند قطعی ترین راه تشخیص، تست های مولکولی است و تست های آنتی بادی به هیچ عنوان ارزش تشخیصی ندارند. با توجه به غربالگری های اجرا شده، خط سیر انتقال به راحتی به ما نشان داده شده است. امیدواریم در دو تا سه ماه آینده به راحتی بتوانیم تصویر انتقال ویروس در کشور را مشخص کنیم. با توجه به عملکرد کشورها، غربالگری ها با روش های مختلف اجرا شده، اما کارنامه ایران در این زمینه درخشان است.

تست سرولوژی در کنار تست مولکولی انجام می شود

رییس انستیتو پاستور ایران اعلام نمود: یکی از شرکت ها توانست در زمینه تولید تست های سرولوژی به مرحله خوبی برسد. این تست ها در استان های گیلان و قم تحت مطالعه قرار گرفتند. نتیجه مطالعه های اجرا شده در هفته های آینده منتشر می شود. وزارت بهداشت تصمیم گرفت که در قالب سیستم ارجاع وقتی افراد جدید تست می شوند، از آنها تست سرولوژی نیز انجام شود. تست سرولوژی به تنهایی ارزشی ندارد و در کنار تست مولکولی ارزش پیدا می کند.

وی ادامه داد: برنامه به این شکل خواهد بود که افراد بعد از انجام تست مولکولی، از آنها برای تست سرولوژی هم نمونه گرفته شود. این موضوع باعث می شود که بدانیم چند درصد افراد جامعه با این ویروس روبروه شده اند. تست سرولوژی برای مطالعه اپیدمیولوژی به کار می رود.

آخرین شرایط واکسن کرونا

بیگلری درباره واکسن کرونا گفت: کشورهای زیادی برای تولید واکسن کرونا تلاش می کنند. یک سوال این است که آیا از نظر علمی می توانیم برای این بیماری واکسن بسازیم یا نه. باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا آنتی بادی های بدن افراد در صورت ابتلا به این ویروس، ساخته می شود یا خیر. فرض را بر این می گذاریم که سیستم ایمنی بدن افراد در مقابل این ویروس آمادگی پیدا می کنند. اگر گروهی در یک کشور خاص این واکسن را بسازد، یک کارخانه قادر به تامین واکسن برای هفت میلیارد جمعیت کره زمین نخواهد بود و در نتیجه هر کشوری باید به فکر ساختن واکسن برای خود باشد.

وی ادامه داد: دانش فنی ما در تشخیص از هیچ کشوری پایین تر نیست و در اوج تحریم ها توانستیم بهترین روش تشخیصی را در کشور پیاده کنیم. در زمینه واکسن نیز دانشمندان و دانش فنی ما از سایر کشورها ضعیف تر نیست. اگر کشور دیگری به تولید واکسن دست پیدا کند هم برای مهندسی معکوس باید دانش پایه را داشته باشیم. منطق می گوید که باید به سمت تولید واکسن برویم که این کار در ایران شروع شده و در انستیتو پاستور هم روی چندین محور در این زمینه کار می کنیم.

تاثیر پلاسما درمانی برای کووید 19

رییس انستیتو پاستور ایران درباره پلاسما درمانی اظهار کرد: وقتی از ماهیت بیماری زایی یک ویروس اطلاع زیادی نداریم، باید ببینیم در خون بهبود یافتگان چه عواملی وجود دارد که باعث بهبودی شده است. یک تئوری می گوید که اگر پلاسمای خون افراد بهبود یافته دریافت شود، در پلاسمای خون آنها عواملی وجود دارد که می تواند به بهبودی دیگران کمک کند. این کار در سازمان انتقال خون کشور شروع شده است و با توجه به مشورت های اجرا شده، برنامه خوبی در این زمینه شروع شد. نتایج آن باید بگذرد و تعداد افراد درمان یافته مشخص شود.

صادرات کیت های سرولوژی به آلمان

بیگلری درباره کیفیت کیت های سرولوژی تولید داخل و صادرات این کیت ها به آلمان گفت: انستیتو پاستور در روزهای ابتدایی شیوع کرونا چند کار بزرگ را شروع و از دی ماه کار طراحی را شروع کرد. ابتدا ظرفیت را به شدت بالا بردیم و همزمان آموزش ها را ارائه دادیم. 53 شرکت برای تولید کیت اعلام آمادگی کردند که 3 کیت مولکولی تایید شد. کیت مولکولی برای تشخیص مورد تایید واقع شد و گفتیم کیت تولید داخل در شرایط اضطرار می تواند استفاده شود. ولی کیت سرولوژی برای تشخیص تایید نشده است. در نتیجه کیت های سرولوژی در جهان ارزش تشخیصی ندارد و ممکن است کسی ویروس را گرفته باشد، اما در 10 روز گذشته این ویروس را پخش کند. تایید کیت های سرولوژی فقط برای مطالعه همه گیر شناسی است و برای تشخیص نیست. این کیت های سرولوژی کاربرد شخصی ندارد که افراد برای انجام آن به آزمایشگاه ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در آلمان کیت های سرولوژی در سه جا استفاده می شود. اول برای کسانی که به انتقال خون برای اهدای خون مراجعه می کنند و دوم برای مناطق خاصی از کشور و سوم برای مطالعه زمان بندی شده است. وقتی آلمان از ما کیت می گیرد به این دلیل است که خودش نمی خواهد تولید کند و فقط برای مطالعات نیاز دارد. این کیت های سرولوژی فاقد ارزش تشخیصی برای افراد هستند. آلمان 40 هزار از این کیت های سرولوژی را از ما دریافت کرده تا مطالعه های خود را انجام بدهد.

مجوز سه ماهه آزمایشگاه های خصوصی همکار وزارت بهداشت برای تست کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا در مورد انجام تست کرونا در آزمایشگاه های خصوصی اعلام نمود: اگر به اول اسفند برگردیم، واقعا نمی دانستیم چه اتفاقی می افتد و آیا می توانیم از پس تست کرونا این همه بیمار برآییم یا خیر. با همه توان تلاش کردیم سیستم های دولتی را راه بیندازیم. به عنوان سوپاپ اطمینان وزارت بهداشت تصمیم گرفت به آزمایشگاه های خصوصی هم مجوز بدهد تا از آزمایشگاه های خصوصی خرید خدمت کنیم. خوشبختانه تا به امروز سیستم دولتی توانست از پس آزمایش بیماران برآید. اگر بخواهیم می توانیم انجام 15 هزار تست روزانه را به دو تا سه برابر افزایش بدهیم.

وی افزود: مجوز برای بخش خصوصی به صورت کوتاه مدت و برای سه ماه صادر شده است. منطق وزارت بهداشت این بود که نباید فرصت را از دست می دادیم و این مجوز کوتاه مدت به آزمایشگاه های خصوصی داده شد. قدر مسلم این موضوع باعث می شود که تقاضای القایی ایجاد شود و مردم به این آزمایشگاه های خصوصی مراجعه کنند. نتیجه این تست ها در نهایت یک ساعت ارزش دارد.

بیگلری ادامه داد: البته تست های اجرا شده در انستیتو پاستور کاملا رایگان است، اما آزمایشگاه های خصوصی کیت را از شرکت های خارجی مورد تایید ما تهیه کرده اند. بازنگری برای این که مجوز ادامه این کار به آزمایشگاه های خصوصی داده شود در دست بررسی است.

کند کردن زنجیره انتقال ویروس

بیگلری گفت: تصمیم ما این نیست که از همه افراد در خیابان تست کنیم و برنامه ما این است که افراد علامت داری که به سامانه های بهداشتی مراجعه کردند و اطرافیان آنها را بررسی کنیم. این کار می تواند زنجیره انتقال ویروس را کند کند.

وی ادامه داد: همه کشورها یک هدف را دنبال می کنند و هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که زنجیره انتقال را کاملا کند می کند. حتی آلمان هم می گوید که زنجیره انتقال را می خواهند کند کنند تا سیستم درمانی توان تاب آوری داشته باشد. سیستم ارجاع ما هرچقدر بیماریابی کند، سقف 45 هزار تست روزانه ما کافی است.

جواب تست به کیفیت نمونه برداری بستگی دارد

رییس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: جواب تست از نحوه نمونه گیری پاسخ می گیرد. اگر نمونه گیری به درستی انجام نشود، جواب تست هم درست نخواهد بود. ممکن است در اوایل بیماری یا اواخر آن، تعداد ویروس هایی که در ناحیه بینی و گلو وجود دارد، کم باشد. همین تعداد کم ممکن است تست های گرفته شده در اوایل تست، مثبت نباشد. در انتهای بیماری نیز همین طور است و امکان دارد ویروس مرده باشد و فقط ژنوم آن وجود دارد و تست مثبت شود.

وی افزود: برای بالا بردن قدرت تست بهترین روش این است که حداقل دو نمونه گرفته شود. اگر یک نمونه مثبت شود، باید فرد را مثبت فرض کنیم.

علت افزایش شناسایی مبتلایانی که حال بدی ندارند

بیگلری درباره علت افزایش موارد مثبت شناسایی شده گفت: یکی از مواردی که مشاهده می شود این است که تعداد و آمار موارد مبتلا بالا می رود، بستری و مرگ و میر کاهش می یابد. زیرا تا چند هفته قبل از بیماران بستری در بیمارستان ها تست گرفته می شد. اگر 10 نفر به بیمارستان مراجعه می کرد و حتی یک نفر مثبت بود، بقیه را آلوده می کرد. وقتی مطمئن شدیم که می توانیم بیمارستان ها را پوشش بدهیم، ظرفیت اضافه را به سمت بیماران سرپایی بردیم. این بیماران دچار تب، سرفه، تنگی نفس هستند و علائمی دارند، اما هنوز سرپا هستند. بعد از تست این افراد، سراغ خانواده آنها می رویم و خود به خود تعداد موارد مثبت که حال بدی ندارند بالا می رود.

ضمانت رسیدن واکسن کرونا به ایران

رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوالی درباره ضمانت رسیدن واکسن کرونا به کشور در صورت تولید در سایر کشورها اظهار کرد: انستیتو پاستور ایران جزو شبکه انستیتو پاستورهای جهانست و تبادل علمی با سایر کشورها دارد. وقتی آلمان خودش به کیت نیاز داشت، صادرات کیت که تعهد کرده بود را قطع کرد. پیش بینی ما این است که در مورد واکسن هم این اتفاق می افتد. هر کشوری که واکسن را بسازد ابتدا کشور خود را مقدم می داند. سازمان جهانی بهداشت ممکن است بگوید عدالت در سلامت حکم می کند که کشورها با توزیع یکسان از واکسن بهره مند شوند.

وی افزود: فرض کنید 500 واکسن به ما دادند، این واکسن را به چه کسانی باید بدهیم؟ بهترین راه حل این است که کشور خودش آماده شود. اگر امروز در تشخیص ایستادیم و اشتباه سایر کشورها را انجام ندادیم، حاصل کار و آمادگی انستیتو پاستور است که از دی ماه برای تست های تشخیصی شروع شده بود. برای واکسن هم در حال کار هستیم تا دانش فنی روز جهان را داشته باشیم.

بیگلری ادامه داد: از جهان عقب نیستیم و در تشخیص این را ثابت کردیم. تصمیم هایی که در روزهای ابتدایی گرفتیم تبدیل به پروتکل شد. در مورد واکسن هم این طور فکر نمی کنیم که نمی توانیم واکسن را بسازیم. اگر کشور دیگری هم واکسن را بسازد، باید دانش فنی و آمادگی را داشته باشیم تا مهندسی معکوس کنیم و تکنولوژی را انتقال بدهیم. ایران استثنایی ترین حالت را در جهان در مورد کووید 19 داشت. همیشه این سوال را از خودم پرسیدم که اگر فاجعه انسانی رخ بدهد، آیا کشورهای غربی به کمک ما می آیند یا تحریم ها را آسان تر می کنند؟ پاسخ این بود که فقط خودمان باید به فکر باشیم و واکسن را بسازیم.

کیت های رپید معیار مناسب تشخیص کرونا نیستند

وی در پاسخ به سوالی درباره کیت های رپید تشخیص کرونا اظهار کرد: چند کشور اروپایی برنامه خود را روی تست های رپید گذاشتند. این تست ها در 5 دقیقه پاسخ می دهند، اما آنها بر اساس آنتی بادی هستند و قدرت جواب دهی این تست های رپید به 50 درصد هم نمی رسد و نتیجه بسیار گیج کننده است. انگلستان روی این کیت ها سرمایه گذاری کرد و دیدند که نتیجه گنگ است، اما هزینه زیادی صرف آن کردند. جمهوری چک هم کیت های رپید چینی را خرید. هیچ تست رپید کرونا در جهان معیار تشخیصی مناسبی نیست.

بیگلری افزود: از ابتدا در ایران تست سختی را انتخاب کردیم و همه فکر کردند که در شرایط تحریم نمی توانیم این تست پردردسر را انجام بدهیم.

صادرات کیت های سرولوژی به آلمان

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: کیت های سرولوژی برای تشخیص تایید نشده اند و فقط برای مطالعات سرواپیدمیولوژی تایید شده است. این کیت ها را آلمان برای تشخیص کرونا از ایران دریافت نکرده و فقط برای این مصرف می شود که بدانند چند درصد از جامعه با این ویروس روبرو شده اند. صادرات این کیت ها به آلمان برای کشور ما افتخار است. در داخل کشور هم این کیت ها برای تشخیص مورد استفاده قرار نمی گیرد.

منابع مالی برای انستیتو پاستور ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تخصیص از یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی به انستیتو پاستور اعلام نمود: انستیتو پاستور امسال صدمین سال خود را پشت سر می گذارد و وارد قرن دوم فعالیت های خود می شود. همه گیری های سخت تاریخ ایران مثل طاعون و وبا و آبله در انستیتو پاستور کنترل شده است. آن چه در انستیتو پاستور مهم است، دنبال کردن رسالت است. اهمیت انستیتو پاستور در بحران کرونا پررنگ تر شد. آن قدری که انستیتو پاستور خدمت کرده تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته و حتی در مقاطعی در تنگناهای شدید مالی قرار گرفته است.

بیگلری ادامه داد: با قبول مسئولیت درباره تشکیل و هدایت شبکه تشخیصی کووید 19 در کشور نقش انستیتو پاستور ایران بیشتر از قبل مشخص شد. تا به امروز نمی دانیم چه مبالغی اختصاص داده شده، اما پشتیبانی خوبی از وزارت بهداشت دریافت کردیم. حمایت بیشتر منجر به نتایج بهتری خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 923

به "تست سرولوژی کرونا ارزش تشخیصی ندارد ، تاثیر پلاسما درمانی برای کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست سرولوژی کرونا ارزش تشخیصی ندارد ، تاثیر پلاسما درمانی برای کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید