تبدیل فروشگاه های آفلاین به آنلاین، آسیب پذیری ناشی از کرونا را کاهش می دهد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، شیوع ناگهانی ویروس کرونای جدید، که از 30 دسامبر 2019 از ووهان چین شروع شد، چندین ماه است که همه چیز را در جهان مختل نموده است. کاهش شدید مشتریان و تعطیلی موقتی فروشگاه ها به دلیل جلوگیری از ابتلا به این ویروس، باعث کاهش فعالیت و متضرر شدن بسیاری از کسب وکارها شده است. بسیاری از فروشگاه های فیزیکی با هدف کنترل این بیماری با محدودیت هایی روبرو شدند، اما فروشگاه های آنلاین بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفتند. شیوع این ویروس باعث شده است که مردم در سراسر جهان برای حفظ هر چه بیشتر سلامت خود به خرید از فروشگاه های اینترنتی روی بیاورند. حتی فروشگاه هایی که همواره آفلاین بودند و براساس خرید و فروش چهره به چهره کار می کردند، حالا به صف کسب وکارهای آنلاین پیوسته اند. جهان به شدت به سمت تغییر و وفق دادن با شرایط جدید زندگی است.

تبدیل فروشگاه های آفلاین به آنلاین، آسیب پذیری ناشی از کرونا را کاهش می دهد

خرید آنلاین به جای آفلاین

وقتی کرونا آمد، همه در گوشه های خانه های خود سنگر گرفتند. اما مردم احتیاج به ادامه زندگی دارند. آنها احتیاج دارند، خرید و مایحتاج خود را تهیه نمایند؛ چه راهی بهتر از خرید آنلاین! غول های تجارت الکترونیک در دنیا به دنبال همراه کردن فروشگاه های آفلاین به آنلاین شدن کردند و پلت فرم هایی هم برای آن ایجاد نموده اند. به این ترتیب کاهش شدید مشتریان و تعطیل شدن موقتی فروشگاه ها باعث کاهش فعالیت خرده فروشی در سه ماهه اول سال 2020 شد. به جای خرید از بازارهای مرسوم مواد غذایی، مصرف نمایندگان ترجیح دادند مواد غذایی را به صورت آنلاین خریداری نمایند. به نقل از سایت آی کلیک، داده ها از ژوئن 2019 نشان می دهد که چین، با ضریب نفوذ اینترنتی بیش از 60 درصد، بیشتر از 800 میلیون کاربر اینترنتی داشته است.

تجزیه وتحلیل داده های مرتبط با قبل و بعد از شیوع سارس در سال 2003 هم نشان می دهد که اپیدمی های خطرناک باعث تغییر عادت خرید مصرف نماینده ها می شوند. براساس یک نظرسنجی که توسط، مک کینزی، معتبرترین شرکت مشاور مدیریت دنیای، در ماه آوریل سال جاری انجام شد، مصرف نمایندگان ابراز نموده اند که به غیراز فروشگاه های مواد غذایی، کمتر از فروشگاه های فیزیکی دیگر خرید می نمایند. با توجه به اینکه در حال حاضر اومنی چنل در صنعت مصرف نماینده و خرده فروش نوعی هنجار محسوب می گردد، در دوران اپیدمی ویروس کرونا، تجارت الکترونیکی و خدمات فروش به صورت آنلاین، نقش اساسی در زندگی مردم ایفا می نماید. بنابراین، می توان گفت که این اپیدمی احتیاج به تجارت الکترونیک و امکان خرید آنلاین به جای آفلاین (O2O) را افزایش داده است.

انقلاب در خرید

هرچند کاهش جریان مشتری در پی شیوع ویروس کرونا، مطابق پیش بینی ها بود؛ اما، این احتمال وجود دارد که خرده فروشان در این بحران، مانند همه گیری های قبلی دچار افت شدید مالی نشوند. کووید 19 شاید برندها و خرده فروشان را در سرتاسر دنیا به چالش کشیده باشد، اما، احتیاجها و فرصت های جدیدی برای ایجاد قابلیت های دیجیتالی برندها هم به وجود آورده است و آن ها که در توسعه قابلیت های دیجیتالی سرمایه گذاری نموده اند و بهترین موقعیت را برای رهایی از بحران فعلی دارند. امروزه، در سراسر دنیا، با وجود مارکت پلیس ها به صورت آنلاین و آفلاین، تقاضای کلی مصرف نماینده، حداقل در بیشتر طبقه بندی ها ثابت می ماند. درحالی که ممکن است، کانال های فروش آفلاین در طول این اپیدمی، دچار مشکل شوند، فروش آنلاین می تواند به عنوان مؤلفه جایگزین به سرعت افزایش یابد. بنابراین، آن دسته از کسب وکارهایی که تحول دیجیتالی خود را در اولویت قرار می دهند، در رویارویی با این بیماری همه گیر، پیروز تر عمل می نمایند.

به عنوان تجربه دنیای، گروه هلدینگ علی بابا، به عنوان یکی از مارکت پلیس های هیبریدی دنیا که چندین پلتفرم را در زیرمجموعه خود اداره می نماید، در ادغام فروشگاه های آنلاین و آفلاین پیروز عمل نموده است. وب سایت تائوبائو، از جمله پلتفرم های پرمخاطب این گروه که اکونومیست آن را عظیم ترین پلت فرم مارکت پلیس چین می داند، در سال 2003 شروع به کارکرد. این وب سایت مبتنی بر تجارت الکترونیک خرده فروشی مصرف نماینده به مصرف نماینده (C2C) است که آنالیز سابقه فروش هر کالا به همراه تصویر توسط خریداران از مزیت های آن به شمار می رود. در سال 2008 نیز سایت تیمال (Tmall) از دل تائوبائو به وجود آمد که به عنوان پلتفرم B2C (یعنی جایی که برندها مستقیم به مصرف نماینده می فروشند) فعالیت می نماید.

تیمال پرطرفدارترین وب سایت چینی زبان و به استناد الکسا، سومین وب سایت پرطرفدار دنیا است. گروه علی بابا به وسیله پلتفرم خرده فروشی تیمال، مجموعه ای از اقدامات طراحی شده ای را نیز برای به حداقل رساندن اثرات تجاری ویروس کرونا، برای فروش برندها، به وسیله مارکت پلیس خود ارائه می دهد. احتمالا علی بابا از جمله شرکت های پیشرو در تبدیل فروشگاه های آفلاین به آنلاین در بحران کرونا است. سی ان بی سی در گزارشی در این باره نوشت: از آنجا که ویروس کرونا توانایی افراد در فعالیت های گذشته را محدود نموده است، استارت آپ ها و شرکت های مختلف به سرعت به دنبال روش هایی برای تعدیل در تغییر رفتار مصرف نماینده هستند.

شرکت علی بابا، ماه گذشته اعلام نمود که بیش از یک میلیون درخواست شغلی جدید برای مدیریت در 30 هزار ایستگاه کوچک بسته بندی جدید در 100 شهر این کشور دریافت نموده است. این ایستگاه های کوچک در مجامعی مانند مدرسه ها و مجتمع های آپارتمانی فعالیت می نمایند. علی بابا اعلام نموده است که میخواهد این ایستگاه ها و انواع خدمات آنها را افزایش دهد.

در ایران هم، مانند دیگر نقاط دنیا، با شیوع ویروس کرونا، الگوی خرید مصرف نمایندگان دستخوش تغییراتی شده است و خرید از فروشگاه های آنلاین دیگر یک انتخاب نیست، بلکه، تبدیل به امری اجباری شده است. هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان افزایش خرید آنلاین در دسترس نیست، اما، به گزارش ایسنا به نقل از دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی، شواهد حاکی از آن است که خرید اینترنتی، به خصوص در خصوص کالاهای سوپرمارکتی و زود مصرف افزایش داشته است.

از طرفی دیگر، مسائل مالی ناشی از شیوع کرونا، بسیاری از کسب وکارها را با افت شدید در میزان فروش روبرو کرد و بعضی از آنها مجبور به تعدیل در نیروی انسانی خود شدند. در چنین شرایطی، وجود مارکت پلیس هایی که ورای سودآوری، در راستای حمایت از کسب وکارها و مسئولیت اجتماعی، فعالیت نمایند، حائز اهمیت است. برای مثال، مارکت پلیسی مانند دیوار، با راه اندازی صفحه ای جدید این امکان را به فروشگاه های سنتی و آفلاین می دهد تا شعبه آنلاین خود را روی این پلتفرم ایجاد نمایند. این سایت به وسیله تبدیل فروشگاه های آفلاین به آنلاین، فرصتی برای تغییر رفتار در بهره گیری از فناوری های جدید ارائه می دهد و کسب وکارهای بومی را وادار به تغییر سریع در تجارت الکترونیک و توسعه اومنی چنل و البته مبارزه با کرونا می نماید. این امر می تواند سرعت تبدیل آن ها به خرده فروشی هوشمند را افزایش می دهد و ازاین رو، با ارائه راهکارهای فناورانه، در میان مدت و بلندمدت، آسیب پذیری بحران کرونا را کاهش دهد.

2121

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1081

به "تبدیل فروشگاه های آفلاین به آنلاین، آسیب پذیری ناشی از کرونا را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل فروشگاه های آفلاین به آنلاین، آسیب پذیری ناشی از کرونا را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید