سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم را خریداری می کند

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، سندهای تاریخی مردم

معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر میزان اهمیت سندهای تاریخی مردم گفت که این سازمان سندهای تاریخی مردم را خریداری می کند. بر اساس گزارش ایرنا، علی زرافشان روز چهارشنبه همزمان با بزرگداشت روز اسناد ملی که در کتابخانه ملی برگزار می شد، نقش اسناد تاریخی را بسیار مورد اهمیت دانسته اضافه کرد: وظیفه سازمان اسناد علاوه بر حفاظت از این اسناد می بایست به گونه ای باشد تا این اسناد را برای پژوهشگران و آگاهی مردم در منظر عموم قرار داد. علی زرافشان با اعلام اینکه فعالیت های آرشیوی در ایران سابقه طولانی دارد، بیان نمود: آرشیو اسناد در سال 1349 بر اساس مصوبه مجلس شورا ملی ایجاد شد و در طول این سال ها نگاه به موضوع آرشیو تغییر کرده و سازمان اسناد نگهداری سندهای تاریخی مردم را به سمت دسترسی عموم تغییر داده است. با خبرنگاران همراه شوید تا در مورد خبر خرید سندهای تاریخی مردم بیشتر بخوانیم.

سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم را خریداری می کند

علی زرافشان اضافه کرد: در دسترس بودن سندهای تاریخی مردم برای عموم یک رویکرد جدید از سوی مرکز جهانی آرشیو می باشد. در دسترس بودن اسناد در مناظر عمومی نقشی اساسی در شکل گیری هویت افراد در نسل های آینده خواهد داشت. مردم سالاری، حقوق شهروندی و شفافیت و پاسخگویی دولت ها از طریق در دسترس بودن اسناد تاریخی یک کشور مشخص می شود. وی اضافه کرد: جریان آزاد اطلاعات یک کشور را مکلف می کند تا دسترسی به آرشیو و سندهای تاریخی مردم را ایجاد نماید. زرافشان در خصوص انواع اسناد و مدارک گفت: برخی از اسناد تاریخی دولتی توسط نهادها و وزارتخانه ها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه می شود اما برخی دیگر از سوی مردم اهدا شده یا سندهای تاریخی مردم از آنها خریداری می شود. این معاون سازمان اسناد و کتابخانه به سندهای تاریخی مردم که اهدایی یا خریداری شده است اشاره کرده و گفت: علاقمندان می توانند اسناد تاریخی خود را به سازمان اسناد فروخته تا در معرض دید عمومی قرار گیرد.

زرافشان اضافه کرد: بر این اساس دارندگان اسناد تاریخی می توانند این اسناد را برای ارزیابی در اختیار سازمان گذاشته و در صورت تشخیص ارزش آن از سوی کارشناسان سازمان قیمت گذاری شده و از آن ها خریداری می شود. وی در خصوص اسناد دولتی گفت: تا به امروز قوه قضائیه، وزارت نفت و سازمان دارایی اسناد تاریخی بسیار خوبی را در اختیار این سازمان قرار داده اند. معاون اسناد کتابخانه ملی در خصوص اینکه چه نوع اسنادی در اختیار این سازمان قرار می گیرد گفت: زمانی که سند از شرایط جاری بودن خارج شده و راکد شود در اختیار ما قرار می گیرد. بر اساس گفته های وی علاوه بر سازمان اسناد و کتابخانه ملی 12 مرکز استان نیز در سایر استان ها اقدام به آرشیو اسناد کرده و برخی از آنها به صورت منطقه ای و برخی به شکل استانی عمل می کنند. معاون کتابخانه ملی اعلام کرد بر اساس آمار جهانی مراکز آرشیو اسناد حدود 3 درصد از سندهای تاریخی مردم را به دیجیتال تبدیل کرده که این سازمان نیز مدتی است این فرایند را انجام می دهد.

زرافشان میزان مراجعه به سند، محورهای رایج پژوهش در کشور، اسناد خطی و اسناد در معرض آسیب را از جمله الویت های دیجیتالی کردن اسناد دانسته و گفت: قدیمی ترین سندی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی موجود می باشد متعلق به 714 سال پیش است. وی با بیان اینکه ایران در بخش بازسازی و اسناد از توانایی های بالایی برخوردار است گفت: بسیاری کشورها با توجه به وجود چنین ظرفیتی درخواست برگزاری کارگاه های آموزشی چگونگی بازسازی اسناد را از ایران داشته و در حال حاضر برای 21 کشور کارگاه آموزشی بازسازی برگزار شده است. نوزدهم اردیبهشت ماه بر اساس تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم کشور روز ملی اسناد و میراث مکتوب نامگذاری شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 870

به "سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم را خریداری می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم را خریداری می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید