معرفی 17 مقصد خنک در ایران برای سفر د تابستان

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تابستان تنها فصلی از سال است که بسیاری از مردم کشورمان فرصت سفر و گشت وگذار به نقاط مختلف ایران را پیدا می نمایند. خوشبختانه ایران کشوری چهارفصل است، به این معنی که در فصول گرم سال هستند مناطقی که آب وهوای خنکی دارند و بعلاوه مناطقی در فصول سرد هم در کشورمان هستند که آب وهوای گرمی دارند. اما چالشی که پیشروی گردشگران در تابستان وجود دارد شناخت و انتخاب مقاصد خنک در ایران است. پس در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید تا با هم به آنالیز محبوب ترین مقاصد داخلی خنک در تابستان بپردازیم.

معرفی 17 مقصد خنک در ایران برای سفر د تابستان

معرفی مقاصد خنک در ایران برای سفر در تابستان

همان طور که می دانیم تابستان فصل شلوغی به لحاظ گردشگری به حساب می رود. در این فصل بسیاری از ما فرصت می کنیم تا قدری از دغدغه های زندگی روزمره رها شویم و به فعالیت های سرگرمیی در کنار دوستان و خانواده خود بپردازیم. اما با این که ایران کشوری چهارفصل است بسیاری از ما با مقاصد خنک در ایران به خوبی آشنا نیستیم و به هنگام تصمیم گیری برای مقصد سفرمان دچار مشکل می شویم. اگر شما هم از این دسته افراد هستید در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به معرفی بعضی از منطقه ها خنک کشورمان بپردازیم.

1. کوهرنگ | چهار محال و بختیاری

کوهرنگ هم یکی از خنک ترین و تماشای ترین شهرهای ایران است که با طبیعت بکر و سرسبز خود گردشگران بسیاری را جذب خود می نماید. در حقیقت کوهرنگ با آب وهوای خنک خود، طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری فراوانی که دارد، یکی از برترین مقاصد خنک در ایران به شمار می رود.

گفتنی است در کوهرنگ چشمه های آب معدنی بسیاری وجود دارد و جالب است بدانید که 10 درصد آب ایران از این منطقه تأمین می گردد. از جمله جاذبه های طبیعی و تاریخی کوهرنگ باید از دشت لاله های واژگون، غار یخی چما، چشمه دیمه، پل چلگرد، آبشار شیخ علی خان، چشمه کوهرنگ و منطقه حفاظت شده قیصری نام برد.

2. سرعین | اردبیل

سرعین که در استان اردبیل واقع شده است با آب وهوای سرد خود از برترین مقاصد خنک در ایران به شمار می رود. گفتنی است تابستان های سرعین بسیار دلپذیر است و همه این شهر را با آبگرم های درمانی اش می شناسند. آب تنی در این آب های آرامش بخش یکی از برترین فعالیت هایی است که می توانید در تابستان داشته باشید.

هوای این شهر در تابستان از 20 درجه سانتی گراد تجاوز نمی نماید. از دیگر مجذوب نمایندهیت های سرعین غذاهای بی نظیر آن همانند آش دوغ، کباب با گوشت تازه و لبنیات عالی و عسل فوق العاده اش هستند. از جمله جاذبه های گردشگری سرعین باید از تپه باستانی آناهیتا، دهکده صخره ای ویند کلخوران، پیست اسکی آلوارس، روستای آتشگاه و روستای شایق یاد کرد.

3. ماسال | گیلان

اما نمی توان از مقاصد خنک در ایران حرف زد و چیزی از شهرهای شمالی کشور نگفت. چنانچه به گیلان سفر کنید، طبیعت سرسبز و زیبا سرمستتان خواهد نمود. از جمله محبوب ترین مقاصد در استان گیلان، ماسال است که سفر به آن تجربه ای بی نظیر برایتان فراهم خواهد نمود.

گرچه با وجود زیبایی بی نظیر ماسال، سفر به آن در تیر و مرداد توصیه نمی گردد، چرا که گرمای هوا در این زمان قدری آزاردهنده است. اما چنانچه در پی یک مقصد خنک و شگفت انگیز برای شهریور هستید، ماسال گزینه خوبی برایتان خواهد بود.

4. تبریز | آذربایجان شرقی

از جمله محبوب ترین مقاصد خنک در ایران با آب وهوایی دلپذیر باید به شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی اشاره نمود. این شهر جاذبه های تماشای زیادی دارد و ازآنجایی که هوای این شهر اصلاً گرم نیست با خیال راحت می توانید در سطح شهر قدم بزنید و از جاذبه های تاریخی و طبیعی آن تماشا کنید. بعلاوه از تبریز می توانید سفری یک روزه به روستای صخره ای کندوان داشته باشید و کل روز را در فضای آزاد سر کنید، بدون این که نگران بالارفتن دمای هوا باشید. به همین دلیل است که ما هم همانند بسیاری دیگر، سفر به تبریز و روستای کندوان را در فصل تابستان پیشنهاد می کنیم.

5. همدان | استان همدان

همدان هم یکی دیگر از مقاصد خنک در ایران است که به دلیل قرارگرفتن در ارتفاعات، آب وهوای مطبوعی دارد و به دلیل دارابودن جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوع بسیاری از گردشگران در تابستان به سوی خود می کشاند. از جمله این جاذبه های تماشای می توان به غار علی صدر، آرامگاه ابوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر عریان و تپه باستانی هگمتانه که از قدیمی ترین منطقه ها تاریخی کشور به شمار می رود، اشاره نمود.

6. آلاشت | مازندران

آلاشت روستایی بسیار زیبا و خوش آب وهوا در استان مازندران است و از دیگر مقاصد خنک در ایران به حساب می رود. این روستا به دلیل طبیعت همواره سبز و بکری که دارد مشهور است. گفتنی است هر چه به ارتفاعات آلاشت نزدیک تر شوید، شاهد هوای خنک تر و طبیعت زیباتری خواهید بود. تاحدی که می توان گفت هنگامی که به انتهای جاده ای پرپیچ وخم که به این شهر منتهی می گردد و ارتفاعات آلاشت می رسید، احساس می کنید که روی ابرها ایستاده اید.

باید اضافه نمود روستای آلاشت در دامنه شمالی فیروزکوه واقع شده و در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است. از جمله جاذبه های تماشای آلاشت باید به رصدخانه آلاشت، موزه مردم شناسی آلاشت، مسجد جامع آلاشت، هتل قدیمی آلاشت، معبد دختر پاکو و مهم تر از همه طبیعت زیبای آن اشاره نمود.

7. ماسوله | گیلان

ماسوله شهر پلکانی استان گیلان است که زمستان هایی پربرف و تابستان های مطبوع و دل انگیز دارد و به همین دلیل یکی از برترین مقاصد خنک در ایران به حساب می رود. در ماسوله می توانید از طبیعت زیبا با خانه های منحصربه فردی که حیاط یکی بام خانه ای دیگر است با تزیینات گل وگیاه، چشم انداز جنگل و آب وهوای بی نظیر، در کنار هم سفران خود بیشترین لذت را ببرید.

این شهر جاذبه های مختلفی دارد که از آن میان می توان از موزه مردم شناسی ماسوله، بقعه اون بن محمد، پارک جنگلی ماسوله، آبشار کوشم، ییلاق کوربار ماسوله، قله شاه معلم، آبشار تریشوم، چشمه آب معدنی علی زاخونی و آبشار لار چشمه یادکرد.

8. سنندج | کردستان

سنندج هم از دیگر مقاصد خنک در ایران است. این شهر که مرکز استان کردستان است که در دامنه و دشت های رشته کوه های زاگرس واقع شده و نه تنها طبیعت بکری دارد؛ بلکه آب وهوای آن هم بسیار دلچسب است. این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی تماشای، جاذبه های تاریخی مجذوب نمایندهی هم دارد. از جمله این جاذبه ها می توان به مسجد جامع سنندج، بازار قدیمی شهر و عمارت آصف سنندج متعلق به دوران صفوی و کلیسای سنندج اشاره نمود.

بعلاوه روستای پالنگان در فاصله تقریباً دو ساعتی از این شهر واقع شده است و می توان از آن هم تماشا کرد. پالنگان یک روستای پلکانی در مرز کردستان و کرمانشاه است و از هر دو شهر به یک مقدار فاصله دارد. این روستا از زیباترین و مجذوب نماینده ترین مقاصد خنک در ایران بوده و بازدید از آن تجربه ای استثنایی برایتان رقم خواهد زد.

9. فیروزکوه | تهران

یکی از برترین مقاصد خنک در ایران برای سفر در تابستان، فیروزکوه است. شهرستان فیروزکوه که در شمال شرقی استان تهران واقع شده و فاصله بسیار کمی با تهران دارد، آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد و در طول تابستان بسیاری از مردم به خصوص تهرانی ها این شهر را برای گذران وقت و سرگرمی خود انتخاب می نمایند.

این شهرستان بعلاوه جاذبه های تماشای بسیاری دارد که از آن جمله می توان به تنگه واشی، غار بورنیک، چشمه آب معدنی خمده، روستای لزور، دریاچه سد لزور، تنگه میشینه مرگ، قلعه فیروزکوه، روستای سله بن و کاروان سرای گدوک اشاره نمود.

10. خرم آباد | لرستان

یکی از متفاوت ترین مقاصد خنک در ایران، خرم آباد با طبیعت بکر و تماشای اش است. از آن جایی که این شهر در میان رشته کوه های زاگرس قرار گرفته همواره از آب و هوایی مطبوع و دلپذیر و متعادل برخوردار است. در واقع همین موقعیت جغرافیایی باعث شده این شهر پر از جاذبه های بکر و طبیعتی سرسبز باشد و گشت و گذار در آن در تابستان تجربه ای لذت بخش برای هر گردشگری فراهم کند.

گفتنی است خرم آباد جاذبه های طبیعی بسیاری دارد که از میان آنها می توان به دریاچه گهر، پارک جنگلی شورآب و آبشار بیشه اشاره نمود.

11. تالش و مسیر رؤیایی اسالم به خلخال | گیلان

یکی دیگر از مقاصد خنک در ایران که از شهرهای زیبا و ییلاقی گیلان به حساب می رود تالش است. تالش از غربی ترین شهرهای گیلان است و علاوه بر زیبایی و سرسبزی و داشتن ییلاقاتی مانند سوباتان و دریاچه نئور، یکی از زیباترین مسیرهای کشور را هم در خود دارد. گفتنی است مسیر اسالم به خلخال که از تالش و اسالم آغاز می گردد و به خلخال اردبیل می رسد، یک مسیر رؤیایی در دل کوه و جنگل است. در حقیقت این مسیر به خاطر ارتفاعش یکی از برترین مقاصد خنک در ایران برای سفر در تابستان به حساب می رود.

12. گرگان | گلستان

گرگان را شاید بتوان یکی از زیباترین و برترین شهرهای شمال و محبوب ترین مقاصد خنک در ایران برای سفر در تابستان دانست. این شهر در استان گلستان با طبیعت تماشای اش از کوه، جنگل و چمنزار گرفته تا جلگه و دشت، بیابان و شوره زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین های کشاورزی، گردشگران بسیاری را شیفته خود نموده و به سوی خود می کشاند.

این شهر بعلاوه جاذبه های گردشگری زیادی دارد که از آن جمله می توان به روستای زیارت، آبشار زیارت، جنگل ناهارخوران، آبشار شصت کلاته، جنگل النگدره، طبیعت سردانسر، خانه تقوی ها، باغ روس ها و کاخ آقا محمد خان قاجار اشاره نمود.

13. بجنورد | خراسان شمالی

شهر بجنورد هم از دیگر مقاصد خنک در ایران است که در کوهپایه های رشته کوه آلاداغ واقع شده و بزرگ ترین شهر استان خراسان شمالی به حساب می رود. گفتنی است آب وهوای این شهر به دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی آن، در بیشتر فصول سال خنک است و از سرسبزترین شهرهای ایران به شمار می رود.

طبیعت تماشای اطراف شهر بجنورد، از دیگر دلایل مجذوب نمایندهیت این شهر به عنوان مقصدی تابستانی ا ست. از جمله جاذبه های تماشای این شهر هم باید از تفرجگاه بابا امان، تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش، عمارت آینه خانه مفخم، آتشکده اسپاخو و بند خاکی عبدل آباد یاد کرد.

14. ارومیه | آذربایجان غربی

شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی هم در طول تابستان از آب وهوای معتدلی برخوردار است و میانگین دمای سالانه آن بین هشت تا 10 درجه سانتی گراد می گردد؛ پس می توان گفت این شهر هم از جمله مقاصد خنک در ایران است و می توان با سفر به آن در تابستان از آب وهوای خوب این منطقه نهایت لذت را برد.

ارومیه جاهای تماشای بسیاری دارد که از آن جمله می توان به بازار تاریخی ارومیه، عمارت سه گنبد، مسجد جامع، آبشار شملکان و کلیسای ننه مریم اشاره نمود. از دیگر مجذوب نمایندهیت های این شهر غذاهای سنتی اش همانند دلمه برگ مو، کوفته، یتیمچه و آش های ماست (قاتیخ)، عیران و اماج هستند که چشیدنشان را به شما توصیه می کنیم.

15. زنجان | استان زنجان

زنجان هم مورد بعدی در فهرست مقاصد خنک در ایران ماست. این شهر علاوه بر آب وهوای خوب در فصل تابستان، جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوع، زیبا و منحصربه فردی دارد که از آن جمله می توان به بازار سنتی زنجان، مسجد جامع، دودکش جن در منطقه ماه نشان، خانه ذوالفقاری (موزه باستان شناسی زنجان) و مجموعه تاریخی ائل داغی اشاره نمود.

زنجان بعلاوه از گذشته تابه حال جایی برای خرید چاقوهای اعلا به حساب می رفته. علاوه بر این می توان خوراکی هایی مانند شیرینی شستی، نان اردک، انگشت پیچ و محصولات صنایع دستی این منطقه مثل ملیله کاری، چاروق (نوعی کفش) و ظروف مسی و قالی را به عنوان سوغات زنجان از این شهر به یادگار برد.

16. مریوان | کردستان

مریوان در استان کردستان یکی از شهرهای مرزی ایران است و به دلیل موقعیت کوهستانی خود، آب وهوای مطبوعی دارد و از جمله ایده آل ترین مقاصد خنک در ایران به حساب می رود. مریوان جاذبه های گردشگری مختلفی دارد که تماشا کردن از آنها بسیار لذت بخش است؛ اما مهم ترین این منطقه ها تماشای، دریاچه زریوار یا زریبار است. گفتنی است این دریاچه زیبا یکی از برجسته ترین و بعلاوه مسحورنماینده ترین دریاچه های ایران است.

گفتنی است در سفر به مریوان باید اول خود را به سنندج رسانده و بعد وارد مسیر مریوان شوید. دریاچه زریبار هم در قسمت غربی مریوان واقع شده که اگر جای شما باشیم حتماً از آن تماشا می کنیم.

17. منطقه ییلاقی دنیا نما | گلستان

دنیا نما، گوهری ییلاقی در گلستان بر فراز قله های البرز است که از برترین مقاصد خنک در ایران به شمار می رود. گفتنی است این منطقه حفاظت شده، با طبیعت بکر و سرسبزش، بهشت شمال ایران نامیده می گردد. جنگل های انبوه، مراتع سرسبز، چشمه های خروشان و آبشارهای بلند و چشم مقدارای استثنایی تنها گوشه ای از مجذوب نمایندهیت این منطقه ییلاقی هستند.

جمع بندی

در این مقاله از خبرنگاران به معرفی 17 مورد از مقاصد خنک در ایران پرداختیم. بعلاوه درباره ویژگی های منحصربه فرد هر کدام و جاذبه های گردشگری شان قدری صحبت کردیم. اگر شما هم در پی مقصدی برای سفرهای تابستانی خود هستید حتماً از این 17 مورد یکی از آنها را انتخاب نموده و از سفر خود لذت ببرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2213

به "معرفی 17 مقصد خنک در ایران برای سفر د تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 17 مقصد خنک در ایران برای سفر د تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید