پارس موتور نو بخریم یا سورن پلاس؟ ، مقایسه فنی و قیمت

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، پارسِ موتور تازه بهتر است یا سمند سورن پلاس؟ هر دو خودرو در یک محدوده قیمتی هستند اما مشخصات فنی متفاوتی دارند. در ادامه گزارش به مقایسه فنی در خودرو جهت انتخاب بهتر خریداران می پردازیم.

پارس موتور نو بخریم یا سورن پلاس؟ ، مقایسه فنی و قیمت
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: پارسِ موتور تازه از پیشرانه XUP استفاده می نماید که 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید.

در مقابل، پیشرانه EF7 سورن پلاس قادر به فراوری توانی معادل 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتون متر گشتاور واقع شده است. هر دو خودرو از گیربکس شش سرعته سری BE پژو استفاده می نمایند.

وزن پژو پارس 1165 کیلوگرم و وزن سورن پلاس 1240 کیلوگرم است. هر چند وزن سورن پلاس حدود 75 کیلوگرم از پارس بیشتر است اما توان بیشتری هم فراوری می نماید.

با توجه به پارامتر وزن، مشخصات فنی هر دو خودرو نزدیک به هم است اما این مقایسه در واقعیت چقدر اختلاف دارد؟

شتاب بیشتر یا هماهنگی بهتر؟

سورن پلاس از پیشرانه تازهتر و قوی تر 16 سوپاپ EF7 به قدرت 113 اسب بخار و 153 نیوتون متر گشتاور استفاده می نماید و در مقابل وزن بیشتری هم دارد.

پیشرانه ارتقایافته XU7 هشت سوپاپ که حالا با کد XUP روی پارسِ موتور تازه نصب است با 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتون متر گشتاور شتاب مناسبی دارد اما در دورهای بالا به پای سورن پلاس نمی رسد. البته سایز دیسک و صفحه نیز در پارس تازه بزرگتر شده است.

اما شاید مهم ترین نکته این مقایسه هماهنگی بهتر پیشرانه و موتور در پژو پارس باشد. از طرف دیگر سورن پلاس در آغاز حرکت تاخیر زیادی دارد که این موضوع در پژو پارس وجود ندارد.

با این اوصاف رانندگی با پژو پارس در داخل شهر لذت بخش تر و روان تر است اما در جاده و دورهای بالا حریف سورن پلاس نمی گردد. سورن پلاس روی دورهای بالا و به نسبت یک خودروی ایرانی، شتاب و کشش واقعاً خوبی دارد.

در مجموع باید گفت سورن پلاس برای جاده و سبقت گیری گزینه بهتری از پژو پارس است و در مقابل پارسِ موتور تازه برای سفرهای داخل شهری گزینه بهتری است.

هندلینگ و پایداری

هر چند پارسِ موتور تازه و سورن پلاس هر دو از پلت فرم قدیمی پژو 405 استفاده می نمایند اما به نظر می رسد تقسیم وزن بهتر در پارس و بعلاوه وزن کمتر، باعث هندلینگ بهتر در پژو پارس می گردد.واقعیت این است که پارس در پیچ ها عملکردی بهتر از سورن پلاس دارد. از طرف دیگر استهلاک جلوبندی و زیربندی در پژو پارس کمتر از سورن پلاس است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

اما سواری سورن پلاس اندکی نرم تر از پژو پارس است. هر چند پلت فرم و تعلیق قدیمی در هر دو خودرو باعث بروز ناپایداری، کوبش و سر وصدای زیاد است اما در مجموع باید گفت که پژو پارس سواری و هندلینگ بهتری دارد.

ترمزگیری

ترمزهای پژو پارس موتور تازه در هر دو محور از نوع دیسکی و مجهز به ABS+EBD است. ترمزهای جلوی سورن پلاس از نوع دیسکی خنک شونده در قسمت جلو اما کاسه ای در قسمت عقب است. همین موضوع باعث می گردد تا پژو پارس توان ترمزگیری بهتری داشته باشد. البته نسخه های تازه سورن پلاس به سیستم یاری ترمز اضطراری و… هم مجهز هستند.

هزینه نگهداری و تعمیرات

موتور XUP هم چنان هشت سوپاپ است. مهم ترین ایراد و در واقع هزینه این موتور سوختن مداوم واشر سر سیلندر و در پِی آن، تعویض سر سیلندر است. اما سعی شد با اصلاحاتی مانند اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری اتومات، تغییر در طراحی واشر سر سیلندر و… جلوی سوختن واشر سرسیلندر، گرفته گردد.

یکی از انتقاداتی که در ابتدا به موتور XUP وارد می شد، هزینه بالای تهیه روغن 0W20 برای آن است. هر چند این روغن قیمت بالاتری نبست به روغن های متداول 10W40 دارد اما مطابق کاتالوگ سازنده، تا 15 هزار کیلومتر نیازی به تعویض ندارد!

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

همین موضوع نیز قیمت اولیه بیشتر روغن را توجیه می نماید. هزینه های نگهداری و تعمیرات موتور XUP تقریباً شبیه همان موتور XU7 و نسبتاً مناسب است.

در مقابل اما پیشرانه EF7 به دلیل استفاده از CVVT و تکنولوژی تازه تر ساخت، هزینه نگهداری و تعمیر بالایی دارد. به خصوص سیستم CVVT که به شدت به کیفیت سوخت ایران حساس است. هزینه های تعمیرات EF7 حدود 30 تا 40 درصد بیش تر از XUP است. در نتیجه اگر اهل کارکشیدن زیاد از خودرو هستید، باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

طراحی و امکانات

طراحی هر دو بسیار قدیمی و خارج از مُد است. در این میان اما هر چند طراحی سورن پلاس تازهتر از پژو پارس است اما هرگز محبوبیت آن را نیافت.

در واقع طراحی پژو پارس هماهنگ تر است. طرح کابین قدیمی پژو 405 نیز در پارس موتور تازه کاملا عوض و بهتر شد. البته طراحی داخل سورن پلاس و به خصوص استفاده از فوم نرم روی داشبورد، مجذوب کننده تر به نظر می رسد.

اما سورن پلاس امکانات کامل تری نسبت به پارس سال فول (مالتی مدیا) دارد، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم پایش باد تایرها، مانیتور مالتی مدیا، آینه های برقی جمع شو با گرمکن، کانال تهویه سرنشینان عقب، پُشتی برقی صندلی های جلو، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، چراغ دیلایت و… از جمله امکانات اضافی سورن نسبت به پارس هستند.

قیمت و جمع بندی

گفتنی است که این تیپ سورن پلاس تحت آنالیز با استانداردهای تازه 85 گانه مانند سیستم کنترل پایداری و کشش، حفاظت عابر پیاده، چراغ پوزیشن و… وارد بازار شد و تیپ قدیمی نیز دیگر فراوری نمی گردد. از طرفی به احتمال بسیار بالا فراوری پژو پارس تا خاتمه سال جاری برای همیشه متوقف و سورن پلاس XUP جایگزین آن می گردد.

اما قیمت بازار آزاد نمونه های مورد آنالیز که فعلا در بازار هستند برای سورن پلاس 85 گانه حدود 620 میلیون تومان و برای پارس موتور تازه مالتی مدیا هم حدود 600 میلیون تومان است.

واقعیت این است که هر چند پژو پارس خودرویی محبوب است اما پرداخت چنین مبلغی در مقابل سورن پلاس که طراحی تازهتری دارد و به کنترل پایداری و… هم مجهز است، چندان منطقی به نظر نمی رسد. البته که پژو پارس در طول تاریخ همیشه هواداران سَر سخت خود را داشته است.

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران
انتشار: 17 دی 1402 بروزرسانی: 17 دی 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2198

به "پارس موتور نو بخریم یا سورن پلاس؟ ، مقایسه فنی و قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارس موتور نو بخریم یا سورن پلاس؟ ، مقایسه فنی و قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید