کلیسای قلب مقدس پاریس (Basilique du Sacré-Cœur)

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، کلیسای قلب مقدس پاریس، که با نام «سکره‌کُر» نیز شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین و باشکوه‌ترین بناهای مذهبی و دیدنی فرانسه است. این کلیسای کاتولیک رومی بر فراز تپه مون‌مارتر، بلندترین نقطه طبیعی پاریس، قرار گرفته و با گنبد سفید و درخشان خود، منظره‌ای نمادین در خط افق این شهر ایجاد کرده است. سکره‌کُر نه تنها یک مکان مهم زیارتی و عبادتی است، بلکه به دلیل معماری منحصربه‌فرد، تاریخچه پرفراز و نشیب و چشم‌انداز پانورامای بی‌نظیرش از شهر، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. این کلیسا پس از کلیسای نوتردام (قبل از آتش‌سوزی) و برج ایفل، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های پاریس به شمار می‌رود.

کلیسای قلب مقدس پاریس (Basilique du Sacré-Cœur)

تاریخچه و انگیزه ساخت

ساخت کلیسای قلب مقدس ریشه در حوادث تلخ و تفرقه‌انگیز اواخر قرن نوزدهم فرانسه دارد. پس از شکست سنگین فرانسه در جنگ با پروس (1870) و درگیری‌های داخلی خونین معروف به «کمون پاریس» (1871)، جامعه فرانسه دچار بحران عمیق روحی و سیاسی شد. در چنین فضایی، ایده ساخت یک بنای مذهبی بزرگ از سوی محافل محافظه‌کار کاتولیک مطرح شد که این شکست‌ها را مجازاتی الهی برای «یک قرن انحطاط اخلاقی» پس از انقلاب فرانسه در سال 1789 می‌دانستند. این کلیسا به عنوان نمادی از «توبه ملی» (نذر ملی)، طلب بخشش و بازگشت به معنویت شکل گرفت. کتیبه‌ای در داخل کلیسا نیز به همین هدف اشاره دارد: «به قلب مقدس عیسی، از طرف فرانسه ملتهب، برای سپاسگزاری و درخواست بخشش گناهان».

این بنا به طور خاص برای بزرگداشت یاد 58,000 سربازی که در جنگ فرانسه و پروس جان خود را از دست داده بودند و به عنوان کفاره‌ای برای گناهان کمون پاریس ساخته شد. طرح ساخت کلیسا در سال 1873 توسط مجلس ملی فرانسه که در آن زمان تحت سلطه سلطنت‌طلبان بود، تصویب شد.

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

چالش‌های مهندسی و فرآیند ساخت

ساخت کلیسا با چالش‌های فنی و تغییرات مدیریتی متعددی همراه بود.

پایه‌ریزی بر خاک ناپایدار مون‌مارتر

تپه مون‌مارتر به دلیل خاک رسی ناپایدار و وجود گالری‌های معدن گچ در زیر سطح، یک چالش مهندسی بزرگ برای ساخت بنایی با این وزن عظیم محسوب می‌شد. برای تضمین پایداری سازه، مهندسان به رهبری پل آبادی یک تکنیک پرهزینه را به کار گرفتند:

  • حفر چاه‌های عمیق: به جای فونداسیون سطحی، 83 حلقه چاه عمیق حفر شد.
  • رسیدن به بستر سنگی: این چاه‌ها تا عمق 33 متری زمین پایین رفتند تا از لایه‌های نرم و ناپایدار عبور کرده و به یک لایه سنگی مستحکم از گچ در اعماق تپه برسند.
  • ایجاد ستون‌های زیرزمینی: سپس این چاه‌ها با سنگ و بتن پر شدند تا ستون‌های عظیمی را در زیر زمین تشکیل دهند که کل وزن کلیسا بر روی آنها قرار گرفت و از هرگونه نشست یا لغزش جلوگیری کرد.

معماران پروژه: از آبادی تا جانشینان

فرآیند ساخت کلیسا 39 سال به طول انجامید و تحت نظارت چندین معمار تکمیل شد:

  • پل آبادی (Paul Abadie): او معمار اصلی بود که طرح رومانسک-بیزانسی‌اش در رقابتی با حضور 77 معمار دیگر در سال 1874 برگزیده شد. کار ساخت در 16 ژوئن 1875 آغاز شد، اما آبادی در سال 1884، زمانی که پروژه تنها در مرحله پی‌ریزی بود، درگذشت.
  • معماران جانشین: پس از مرگ آبادی، شش معمار دیگر به ترتیب پروژه را ادامه دادند:
    1. اونوره دومه (Honoré Daumet) (1884-1886)
    2. ژان-شارل لزنه (Jean-Charles Laisné) (از 1886)
    3. آنری-پیر-ماری رولن (Henri-Pierre-Marie Rauline)
    4. شارل گارنیه (Charles Garnier) (به عنوان مشاور)
    5. لوسین مانی (Lucien Magne): او بین سال‌های 1891 تا 1916 (منابع دیگر: 1904-1916) نقشی کلیدی در تکمیل برج ناقوس (Campanile) و طراحی فضای داخلی از جمله موزاییک عظیم بالای محراب ایفا کرد.
    6. ژان-لویی اولو (Jean-Louis Hulot): به عنوان آخرین معمار از سال 1916، بر تکمیل جزئیات نهایی نظارت داشت.

ساخت بنا در سال 1914 به پایان رسید، اما به دلیل وقوع جنگ جهانی اول، مراسم تقدیس رسمی آن تا سال 1919 به تعویق افتاد. تمام هزینه‌های ساخت که بالغ بر 7 میلیون فرانک بود، از طریق کمک‌های مردمی تأمین شد.

جنجال‌های سیاسی و نماد تفرقه

ساخت کلیسای قلب مقدس از همان ابتدا به میدان نبردی ایدئولوژیک میان جناح‌های کاتولیک و سلطنت‌طلب از یک سو، و جمهوری‌خواهان، سوسیالیست‌ها و سکولارها از سوی دیگر تبدیل شد.

  • انتخاب تحریک‌آمیز مون‌مارتر: انتخاب تپه مون‌مارتر به خودی خود اقدامی بسیار جنجالی بود. این تپه هم سابقه‌ای مقدس به عنوان «کوه شهدا» (Mont des Martyrs) داشت و هم نقطه آغاز قیام کمون پاریس بود. بنابراین، ساخت کلیسایی برای «کفاره گناهان کمون» در این مکان، از سوی چپ‌گرایان به عنوان نمادی از انتقام و پایمال کردن خون هزاران کمونار تلقی می‌شد.
  • نماد سرکوب و "نظم اخلاقی": برای جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها، کلیسا نماد پیروزی «نظم اخلاقی» (Ordre Moral) ارتجاعی بر آرمان‌های کمون بود. منتقدان، از جمله امیل زولا، این بنا را «توهینی ابلهانه» می‌دانستند.
  • تقابل دین و سکولاریسم: این کلیسا به نماد قدرت‌نمایی کلیسای کاتولیک در برابر جمهوری سوم نوپا و سکولار تبدیل شد.
  • تداوم جنجال‌ها: این تفرقه چنان عمیق بود که تا امروز ادامه دارد. در سال 2021، نمایندگان چپ پارلمان فرانسه مانع از ثبت این کلیسا در فهرست بناهای تاریخی ملی شدند که نشان از زنده بودن این زخم تاریخی دارد.

معماری و طراحی

کلیسای قلب مقدس با سبک معماری خاص خود، از دیگر کلیساهای گوتیک پاریس مانند نوتردام، کاملاً متمایز است. طراحی این بنا توسط «پل آبادی» با الهام از معماری رومی-بیزانسی ارائه شد.

دلایل انتخاب سبک رومی-بیزانسی: یک بیانیه سیاسی

انتخاب این سبک یک تصمیم کاملاً آگاهانه و سرشار از اهداف نمادین و سیاسی بود.

  • رد سبک‌های رایج: آبادی آگاهانه سبک‌های گوتیک (که توسط جمهوری سوم مصادره شده بود) و نئو-باروک (نماد تجمل امپراتوری دوم) را رد کرد.
  • بازگشت به ریشه‌های مسیحیت: سبک رومی-بیزانسی، با الهام از کلیساهایی مانند ایاصوفیه، نمادی از بازگشت به یک نظم مسیحی قدرتمند و یکپارچه بود که مستقیماً در تضاد با ارزش‌های سکولار جمهوری سوم قرار داشت.

ویژگی‌های برجسته معماری

  • نمای سفید درخشان: این کلیسا با سنگ تراورتن «شاتو-لاندون» ساخته شده که در واکنش به آب باران، ماده‌ای به نام کلسیت آزاد می‌کند و مانند یک سفیدکننده طبیعی، نمای ساختمان را همیشه تمیز و روشن نگه می‌دارد.
  • ساختار گنبدها: پلان کلیسا به شکل یک صلیب یونانی با یک گنبد مرکزی بزرگ به ارتفاع 83 متر و چهار گنبد کوچک‌تر طراحی شده است.
  • مجسمه‌های سوارکاران نمادین: در دو طرف نمای ورودی، دو مجسمه برنزی از شاه لویی نهم (قدیس) و ژاندارک قرار دارند که نمادهای ملی‌گرایی کاتولیک و سلطنت‌طلب در برابر آرمان‌های جمهوری‌خواه و سکولار بودند.

جاذبه‌های داخلی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد

  • موزاییک بزرگ مسیح: در بالای محراب اصلی، یکی از بزرگ‌ترین موزاییک‌های جهان با مساحت تقریبی 475 متر مربع قرار دارد که تصویری از «مسیح در شکوه» را به نمایش می‌گذارد.
  • سنت عبادت دائمی (Perpetual Adoration): از اول اوت 1885، سنت نیایش بی‌وقفه در برابر «عشای ربانی» آغاز شد و هرگز، حتی در طول دو جنگ جهانی، متوقف نشده است.
  • ارگ بزرگ کلیسا: این ساز آخرین شاهکار بزرگ ارگ‌ساز افسانه‌ای، آریستید کاوایه-کل است که در سال 1919 در کلیسا نصب شد و یک اثر تاریخی ملی فرانسه محسوب می‌شود.
  • ناقوس ساوویارد (La Savoyarde): این ناقوس 19 تنی (18٬835 کیلوگرم) که در برج ناقوس قرار دارد، بزرگترین ناقوس فرانسه است. این ناقوس هدیه‌ای از منطقه ساووی به مناسبت الحاق به فرانسه بود و انتقال آن به بالای تپه در سال 1895 با گاری مخصوصی که توسط 28 اسب کشیده می‌شد، یک رویداد بزرگ بود.
  • گنبد اصلی و چشم‌انداز پاریس: بازدیدکنندگان می‌توانند با بالا رفتن از پله‌ها، به بالای گنبد اصلی برسند و از منظره پانورامیک پاریس لذت ببرند.
  • سردابه (Crypt): کلیسایی در زیر کلیساسردابه سکره‌کر یک فضای وسیع و قابل توجه است که نقشه معماری آن دقیقاً مشابه کلیسای اصلی در طبقه فوقانی است. این فضا با طاق‌های قدرتمند و دیوارهای سنگی، حس یک کلیسای مجزا را القا می‌کند.
    • نمازخانه‌ها: این سردابه شامل 14 نمازخانه جانبی است که مهم‌ترین آنها نمازخانه پیه‌تا (Chapel of the Pietà) با مجسمه‌ای تأثیرگذار از مریم مقدس است.
    • مقبره‌ها و یادبودها: این مکان آرامگاه شخصیت‌های مهمی چون کاردینال گیبر (آغازگر پروژه) و کاردینال آمت است. همچنین سنگ بنای اولیه کلیسا و مجسمه‌ای از سنت دنی (قدیس حامی پاریس) که سر بریده خود را در دست دارد، در این مکان نگهداری می‌شود.
  • شیشه‌های رنگی: تخریب و تولدی دوبارهشیشه‌های رنگی اصلی کلیسا که بین سال‌های 1903 تا 1922 نصب شده بودند، در جریان بمباران‌های هوایی برای آزادسازی پاریس در اوت 1944 به کلی نابود شدند.
    • جایگزینی پس از جنگ: فرآیند جایگزینی شیشه‌ها در سال 1946 آغاز شد. به جای بازسازی طرح‌های تاریخی، هنرمندان به سراغ هنر مدرن رفتند.
    • سبک مدرن و انتزاعی: پنجره‌های جدید با سبکی آبستره (انتزاعی) و هندسی طراحی شدند که به وضوح تحت تأثیر آثار هنرمندانی چون پیت موندریان (Piet Mondrian) بود. این انتخاب، تضاد جالبی میان معماری تاریخی بنا و زبان هنری معاصر ایجاد کرد.

همزیستی دو هویت متضاد: کلیسا در قلب مون‌مارتر

در اواخر قرن نوزدهم، مون‌مارتر مرکز زندگی بوهمی و پاتوق هنرمندانی چون پیکاسو، رنوار و ون گوگ بود. ساخت کلیسای قلب مقدس به عنوان نماد «نظم اخلاقی» در قلب این منطقه، تضادی آشکار ایجاد کرد.

  • بازنمایی در آثار هنری: با وجود جنجال‌های سیاسی، هنرمندان ساکن مون‌مارتر بیشتر بر جنبه‌های بصری و نمادین آن تمرکز کردند.
    • موریس اوتریلو (Maurice Utrillo): این نقاش که در مون‌مارتر به دنیا آمده بود، بیش از هر هنرمند دیگری با تصویر کلیسای قلب مقدس شناخته می‌شود و بارها آن را نقاشی کرد.
    • دیدگاه اوتریلو: نقاشی‌های او اغلب فضایی آرام، منزوی و گاه مالیخولیایی را به تصویر می‌کشند. کلیسا در آثار او نه به عنوان یک نماد سیاسی، بلکه به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از منظره شهری و هویت مون‌مارتر ظاهر می‌شود. او با استفاده از رنگ‌های سفید و خاکستری، حضور سنگین و در عین حال آرامش‌بخش کلیسا را در پس کوچه‌های تنگ محله به تصویر می‌کشد.
  • همزیستی و تحول: با گذشت زمان، این دو هویت متضاد به نوعی همزیستی دست یافتند. کلیسا به بخشی جدایی‌ناپذیر از منظره مون‌مارتر تبدیل شد و این تضاد خود به یکی از جاذبه‌های اصلی منطقه بدل گشت. امروزه، منطقه از یک «پاتوق هنرمندان بوهمی به یک کانون توریستی» تبدیل شده و کلیسا نیز از یک نماد سیاسی تفرقه‌انگیز، به یک جاذبه جهانی بدل گشته است.

اطلاعات بازدید

  • موقعیت و دسترسی: کلیسا در منطقه 18 پاریس، بر فراز تپه مون‌مارتر واقع شده است. برای رسیدن به آن می‌توان از مترو (ایستگاه‌های Anvers یا Pigalle) و سپس قطار کابلی (فونیکولار) یا پله‌ها استفاده کرد.
  • ساعات بازدید و هزینه:
    • ورود به خود کلیسا رایگان است و همه‌روزه از ساعت 6:30 صبح تا 10:30 شب باز است.
    • برای بازدید از گنبد و سردابه، نیاز به تهیه بلیط است.
  • مراسم مذهبی: سکره‌کر یک کلیسای فعال است و مراسم عشای ربانی و نیایش به صورت روزانه در آن برگزار می‌شود.

خلاصه اجرایی

کلیسای قلب مقدس (سکره‌کُر) یک بازیلیکای کاتولیک رومی بر فراز تپه مون‌مارتر پاریس و یکی از نمادین‌ترین بناهای این شهر است. ساخت آن به عنوان یک «نذر ملی» پس از شکست فرانسه در جنگ با پروس و وقایع کمون پاریس آغاز شد و به نمادی از توبه ملی و کفاره گناهان کمون تبدیل گشت. این مسئله، کلیسا را به نمادی از تفرقه عمیق سیاسی میان جناح راست کاتولیک و چپ سکولار بدل کرد. برای غلبه بر خاک ناپایدار تپه، 83 چاه عمیق به عمق 33 متر برای پایه‌ریزی بنا حفر شد. پس از مرگ معمار اصلی، پل آبادی، پنج معمار دیگر پروژه را تکمیل کردند.

از جاذبه‌های اصلی آن می‌توان به موزاییک عظیم «مسیح در شکوه»، گنبد اصلی با چشم‌انداز پانورامیک، سنت «عبادت دائمی» که از سال 1885 بی‌وقفه ادامه دارد، و ناقوس عظیم 19 تنی «ساوویارد» اشاره کرد. سردابه (Crypt) کلیسا که طرحی مشابه کلیسای اصلی دارد، شامل مقبره بنیان‌گذاران و نمازخانه‌های متعدد است. شیشه‌های رنگی اصلی در بمباران 1944 نابود و پس از جنگ با طرح‌هایی مدرن و انتزاعی به سبک موندریان جایگزین شدند. با وجود ریشه‌های جنجالی، کلیسا به سوژه‌ای محبوب برای هنرمندانی چون موریس اوتریلو تبدیل شد و امروزه به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت مون‌مارتر شناخته می‌شود. ورود به کلیسا رایگان است و مقصدی ضروری برای گردشگران در پاریس به شمار می‌رود.

انتشار: 14 آذر 1404 بروزرسانی: 14 آذر 1404 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2345

به "کلیسای قلب مقدس پاریس (Basilique du Sacré-Cœur)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای قلب مقدس پاریس (Basilique du Sacré-Cœur)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید