آسانسور سانتا ژوستا در لیسبون به هیچ طبقه ای نمی رود!

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، آسانسور سانتا ژوستا در لیسبون

تا به حال نام آسانسور سانتا ژوستا را شنیده اید؟ امروز می خواهیم از جاذبه های در شهر لیسبون، مرکز پرتغال با شما صحبت کنیم که در عین زیبایی شاید در نوع خود خاص و حتی بی همتا نیز باشد. این آسانسور در واقع در هیچ ساختمانی واقع نشده و شما را در هیچ طبقه ای پیاده نخواهد کرد بلکه هدف از ساختش چیز دیگری بوده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم این جاذبه خاص یعنی آسانسور سانتا ژوستا شهر لیسبون را آنالیز کنیم.

آسانسور سانتا ژوستا در لیسبون به هیچ طبقه ای نمی رود!

از دیدنی ترین جاذبه های شهر لیسبون می توان از همین آسانسور در ظاهر بی مقصد نام برد. آسانسور سنتا ژوستا در بایشا(Baixa)، از طریق رائول مسنیه دو پونسار،کسی که شاگرد طراح برج ایفل یعنی گوستاو ایفل بوده است، طراحی و ساخته شد. همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم این آسانسور شما را به هیچ طبقه ای در هیچ ساختمانی نخواهد برد. در واقع این آسانسور زیبا برای این منظور طراحی شده بود تا مشکل هم سطح نبودن قسمت های مختلف شهر لیسبون را حل نماید. آسانسور سانتا ژوستا(Santa Justa)، یک سازه بالابر یا به عبارتی دیگر آسانسوری است که علاوه بر این که بسیارخوش ساخت و زیبا است، وظیفه انتقال مسافران از منطقه بایشا را به بالای ویرانه های کلیسای کارمو(Carmo) را نیز بر عهده دارد.

این آسانسور در روز، گنجایش سوار کردن 29 مسافر را در هر 2 کابین خود دارد و مسیری 45 متری را برای بردن و آوردن آن ها طی می نماید. قالب تصور ما از یک آسانسور این است که باید در یک سازه ساختمانی باشد و افراد را در ساختمان و در بین طبقات جا به جا کند اما این آسانسور بسیار زیبا قالب تصورات ما از یک آسانسور را عوض می نماید. طراحی این آسانسور یاد آور طراحی با شکوه از سبک دوران صنعتی به شمار می رود. قسمت چارچوب بیرونی آهنی آسانسور، به شکل طاق های نئو گوتیک اصیل و زیبا طراحی و ساخته شده است. درباره فضای اتاقک داخلی این آسانسور باید بگوییم که چوبی بوده و اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، آن را به خوبی جلا داده اند. اگر بخواهیم درباره ایده ساخت این آسانسور بگوییم باید به این اشاره کنیم که مردم لیسبون برای رسیدن به کلیسا، باید شیب صعب العبوری را طی می کردند و از آن جایی که کلیسا برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار بود، بالاخره بودجه ساخت این سازه از طریق خانه سلطنتی تایید شد و پروژه ساخت این آسانسور در سال 1900 میلادی کلید خورد.

با استفاده از آسانسور سانتا ژوستا دیگر لازم نبود که مردم در گرمای تابستان از تپه های شیب دار بالا بروند و زحمت زیادی را متقبل شوند. زمانی که این آسانسور ساخته شد، در روز افتتاحیه آن بیشتر از 3 هزار بلیط فروخته شد. این آسانسور متفاوت و قدیمی تا به الان چند هزار مسافر را در خود جا به جا نموده است. البته این آسانسور تا به الان چندین بار تعمیر شده و قطعاتش نیز عوض شده اند به طور مثال؛ موتور اولیه ای که این آسانسور با آن کار می کرد، قبل از این که در این آسانسور استفاده گردد ابتدا از طریق یک ماشین بخار بزرگ کار می کرد اما برای امنیت بیشتر مسافرینی که از این آسانسور استفاده می کردند، در سال 1907 میلادی، موتور برقی برای این آسانسور نصب کردند که البته با سرویس منظمی که بر روی آن انجام می گیرد، هنوز هم در حال فعالیت است.

در سال 1973 میلادی آسانسور سانتا ژوستا بالاخره تحت نظارت مدیر شبکه تراموای لیسبون در آمد. این آسانسور زیبا در سال 2002 میلادی به همراه 3 واگن مسافربری کابلی که برای شبکه تراموا بوده اند، جزو آثار ملی پرتغال به ثبت رسیدند. این واگن های ریلی کابلی عبارتند از؛ گلوری که افتتاح شده در سال 1885 است، بیکا که متعلق به سال 1892 است و قدیمی تر از همه لاوراکه متعلق به سال 1884است، می باشند. اگر به فلسفه کارایی و ساخت این آسانسور نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که این آسانسور در عمل نیمی از جذابیت های طبیعی این منطقه را می گیرد و از بین می برد اما به خاطر هنر طراحی و نبوغ ساخت سازنده آن، این آسانسور که قرار بوده تنها ماشینی باشد که کار عبور و رسیدن مردم به کلیسا را ساده کند، از همان اول تبدیل شد به بالابری زیبا و مدرن در زمان خود که به تنهایی یک جاذبه زیبا و بسیار منحصر به فرد برای شهر لیسبون و منطقه بیشا تبدیل شده است. آسانسور سانتا ژوستا در همه روزها، از ساعت 7 صبح تا 23 شب در حال فعالیت است.

بعلاوه قیمت بلیط این آسانسور، در حدود 3 یورو است که آن را می توان از باجه پایین آسانسور تهیه نمود. آسانسور سانتا ژوستا در جنوب شرق میدان روسیو قرار گرفته است و همانطور که قبل تر اشاره کردیم، در منطقه بایشا قرار گرفته است. از این رو این آسانسور به ایستگاه قطار روسیو و خط سبز متروی لیسبون بسیار نزدیک است. به همین دلیل شما برای رفتن به این آسانسور زیبا کار سختی در پیش ندارید و بسیار راحت می توانید به آن برسید. قسمت ورودی بالایی این آسانسور زیبا در سمت راست ویرانه های منتهی به کلیسای کارمو قرار گرفته است. از آن جایی که این آسانسور یکی از جاذبه های پرطرفدار لیسبون است اگر در فصل تابستان به این شهر می روید، برای سوار شدن در این آسانسور باید صف های بسیار طولانی را تاب بیاورید.

به گفته مردم لیسبون و تجربه کسانی که برای سوار شدن به این آسانسور زیبا به بایشا رفته اند، برترین زمان برای سوار این آسانسور زیبا شدن، اول صبح و آخر وقت کاری است. مردم محلی بایشا برای سوار این اسانسور شدن پول بلیط پرداخت نمی نمایند.البته گفتنی است که این آسانسور چون در زمره شبکه حمل و نقل لیسبون به شمار میرود، برای آن که از آن بهره ببرید می توانید از بلیط های مترو و اتوبوس هم بهره ببرید. هنگامی که سوار این آسانسور شدید به خاطر داشته باشید که در قسمت بالایی آسانسور، یک کافه هم هست که می توانید از گذران اوقاتتان در آن لذت ببرید.

آدرس آسانسور سانتا ژوستا: لیسبون، بیشا، خیابان دو اورو

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1924

به "آسانسور سانتا ژوستا در لیسبون به هیچ طبقه ای نمی رود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسانسور سانتا ژوستا در لیسبون به هیچ طبقه ای نمی رود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید