تصاویر، سبزترین شهرهای جهان ، ویژگی های این 5 شهرچیست؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، سبز شدن و سازگاری های زیست محیطی از جمله مهم ترین چالش های موجود برای شهرهای امروزی به شمار می رود که در راستای دستیابی به آن اقدامات گوناگونی انجام می گیرد.

تصاویر، سبزترین شهرهای جهان ، ویژگی های این 5 شهرچیست؟

به گزارش خبرنگاران، رشد سریع شهرها و تکامل روش های تولید در جهان امروز، تأثیر بالایی بر چگونگی توسعه جهان شهری داشته است. شهرها تحت الگوهای بسیار پیچیده توسعه شهری، با ویژگی های فضایی، فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی-مالی تکامل می یابند و مسئولیت تولید بیش از 60 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را برعهده دارند.

اقتصاد سوخت فسیلی اصلی ترین عامل تولید این گازها و ایجاد تغییرات آب وهوایی است. بخش عمده ای از این گازهای گلخانه ای به برنامه ریزی ضعیف و طراحی شهرهایی برای خودروها و نه انسان ها مربوط است که نتایج اجتناب ناپذیری در پی دارد. تهدیدهای ناشی از شهرنشینی سریع در سال های آینده بسیار زیادتر خواهد شد چراکه امروزه نیمی از جمعیت زمین ساکن شهرها هستند اما این تعداد تا سال 2050 با افزایشی 70 درصدی همراه است که به انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر و توسعه تأثیر ردپای کربن ناشی از شهرنشینی مدرن منجر می شود. راهکار موجود برای مقابله با این بحران، ایجاد تغییرات چشمگیر در تصویرسازی، طراحی، ایجاد و بهره برداری از محیط های شهری آینده و ایجاد شهرهای سبز است.

تعریف شهرسبز

شهر سبز منطقه ای شهری است که طراحی، ساخت و بهره برداری از آن، حفظ جهان طبیعی را در کنار سلامت مالی، اجتماعی و فیزیکی ساکنان شهر در اولویت قرار می دهد و محیطی است که بهره وری انرژی و استفاده از انرژی های تنوپذیر در تمام فعالیت های آن ترویج یافته است، به طور گسترده از راه حل های سبز بهره می برد، با استفاده ترکیبی از فضا و شیوه های اجتماعی به متراکم سازی پرداخته است و تمرکز آن بر اصول رشد سبز و برابری واقع شده است.

شهرهای سبز با به حداقل رساندن آسیب به اکولوژی های محلی و ایجاد فضاهای شهری متراکم انعطاف پذیر، مسائل مربوط به استفاده از زمین، تنوع زیستی، حفاظت و پاکی آب وهوا، تقویت ارتباطات میان مردم و جوامع و مقاومت در مقابل بلایای طبیعی را مورد توجه قرار می دهند. در ادامه با بهترین شهرهای سبز جهان آشنا می شویم:

سنگاپور: سنگاپور ده ها سال برای کمک به سبز کردن شهر پرجمعیت خود از طریق طیف وسیعی از سیاست ها، مشوق ها و کمپین های آگاهی عمومی تلاش کرده است. قابل مشاهده ترین اقدام این شهر افزایش تعداد درختان بود که از 158 هزار و600 اصله در سال 1974 به 1.4 میلیون اصله در سال 2014 است. از آنجاکه استانداردهای ساختمان سبز در سال 2008 در این شهر معرفی شد، سنگاپور در زمینه آسمان خراش های کم کربن در جهان پیشرو است و دولت در راستای تشویق باغ های سقفی و عمودی، نیمی از هزینه های نصب آن ها را تأمین می کند.

هتل های سبز، شرکت های معماری زیست محیطی، بهترین فضاهای سبز شهری، حفاظتگاه های طبیعی، جنگل ها، پارک ها و مزارع گسترده و برنامه برای کاهش 30 درصدی ضایعات و کربن صفر کردن 20 درصد از مدارس شهر تا 2030 از اقدامات سنگاپور برای سبز شدن است.

برلین، آلمان: برلین معروفیت خود را از نوآوری هایی دارد که در راستای ایجاد طیف وسیعی از فضاهای آزمایشی و استارت آپ ها به کار بست و با کمک آن در کنار ترویج فرهنگ بازیافت و استفاده مجدد، توانست انتشار گازهای گلخانه ای خود را به میزان 40 درصد از سال 1990 کاهش دهد. 30 درصد از مساحت این شهر را فضاهای سبز و 180 کیلومتر آن را آبراه قابل کشتی رانی با قایق هایی که از انرژی خورشیدی بهره می گیرد، تشکیل می دهد. تأسیس نخستین فروشگاه بزرگ کالاهای دست دوم در جهان به وسعت چهارهزار مترمربع که محصولات سبز از کیف های دستی تا لوازم خانگی عرضه می کند و اقدام برای حذف تدریجی تولید برق مبتنی بر زغال سنگ تا سال 2030 و تلاش برای خنثی شدن در برابر تغییرات آب وهوایی تا 2045 از جمله دیگر اقدامات برلین است.

کپنهاگ، دانمارک: دانمارک پس از بحران نفتی 1973، به ارزیابی مجدد مصرف انرژی و تمرکز بر پایداری پرداخت و با افزایش دوچرخه ها به جای ماشین ها، گذار ناوگان اتوبوسرانی از دیزلی به برقی، ایجاد کارخانه های تبدیل زباله به انرژی، تصویب قوانین ساختمانی از جمله الزام بام های سبز و حسگرهای هوشمند مصرف و نشت آب نسبت به 2009 بیش از 80 درصد از انتشار کربن دی اکسید خود را کاهش داد و در نظر دارد تا 2025 به طور کامل کربن خنثی شود.

اسلو، نروژ: نروژ یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان سوخت فسیلی در جهان به شمارمی رود اما کل انرژی داخلی آن به انرژی آبی متکی است و قصد دارد تا سال 2050 به طور کامل کربن خنثی شود. امروزه به لطف سیاست های شهری شامل پارکینگ رایگان، کاهش عوارض و دسترسی آسان به خطوط اتوبوس، بیش از 70 درصد از خودروهای خریداری شده در اسلو الکتریکی است. این شهر بودجه سالانه آب وهوایی دارد، دوسوم منطقه شهری آن از جنگل، پارک و دریاچه تشکیل شده است، ترمینال نو آن مناسب برای جمع آوری و ذخیره برف در زمستان برای خنک شدن در تابستان ساخته شده است و قصد دارد تا 2025 به ساختمان های بدون آلایندگی دست یابد.

ونکوور، کانادا: ونکوور دارای سابقه ای طولانی در تفکرات زیست محیطی است و از سال 1990 با استفاده از سیاست های برنامه ریزی و توسعه، مقابله با تغییرات آب وهوایی را آغاز کرد. این شهر به عنوان زادگاه صلح سبز شناخته می شود و دستاوردهای آن شامل قوانین سختگیرانه ساختمانی، رسیدن به هدف 50 درصدی تبدیل تمام سفرها به حمل ونقل پایدار، معرفی برنامه کمپوست شهری در کنار برنامه بازیافت، 400 هکتار جنگل بارانی، ساخت مسیرهای سبز پیاده روی و دوچرخه سواری، ایجاد بازارها، رستوران ها و مغازه های زباله صفر و برنامه برای زباله صفر شدن کل شهر تا 2040 است.

منبع: ایمنا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 آذر 1401 بروزرسانی: 22 آذر 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2068

به "تصاویر، سبزترین شهرهای جهان ، ویژگی های این 5 شهرچیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر، سبزترین شهرهای جهان ، ویژگی های این 5 شهرچیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید