آشنایی با تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری طارم

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، ایسکانیوز/ این خبر به جهت آشنایی با تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری طارم برای شما نگارش شده است.

آشنایی با تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری طارم

روستای تاریخی و ییلاقی شاه نشین

روستای تاریخی و ییلاقی شاه نشین در یک منطقه خوش آب و هوای کوهپایه ای و در میان دو رودخانه زیبای قزل اوزن (در جنوب) و شاه نشین (در باختر) واقع شده است. براساس مقاله آشنایی با تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری طارم باید بدانید که وجود کوههایی در اطراف منطقه از جمله کوه فوشون و خرمن گله سر در شمال باختر روستا نقش اساسی و مهمی در آب و هوای مطلوب آن ایفا می نماید. وجود غار خرمنه سر در این روستا و بعلاوه مسجد قدیمی آن بر ارزش های تاریخی منطقه می افزاید.

روستای کوهپایه ای تشویر

روستای تشویر در 48 کیلومتری جنوب باختری رودبار و در یک منطقه کوهپایه ای و ییلاقی واقع شده است. این روستا با رودخانه قزل اوزن که از شمال خاوری آن میگذرد، کوه قلعه پره در شمال باختری و کوه زکان در جنوب محصور شده است. این عارضه ها به همراه روستای تشویر یک منطقه زیبا و آباد را با چشم اندازهای زیبا بوجود آورده اند. وجود یک آتشکده بسیار قدیمی (آتشکده تشویر) که گفته می گردد به دوران پیش از اسلام مربوط می گردد، بر قدمت و دیرینگی این روستا گواهی می دهد.

روستای قوهیجان

یکی از روستاهای خوش آب و هوا و با قدمت چند صد ساله شهرستان طارم، روستای قوهیجان است. مردم این روستا در گذشته بصورت ییلاق و قشلاق زندگی میکردند. چشمه ای جوشان در دامنه کوه واقع شده است و جویبار جاری از آن روستا را به دو نیم تقسیم نموده است.

آبشار وزنه سر

روستای وزنه سر از توابع شهر طارم است که در آن دو آبشار با نام آبشارهای وزنه سر وجود دارد و چشم انداز ای تماشایی را به این منطقه بخشیده اند. از ابتدای روستا تا رسیدن به اولین آبشار نزدیک به یک ساعت پیاده روی پیش روست و از آبشار اول تا آبشار دوم در حدود سی دقیقه فاصله است. درختان فندق، گردو، تمشک و انگور چشم اندازی زیبا و طبیعتی دلنشین را در این منطقه بوجود آورده اند.

آبشار هشترخان

آبشار هشترخان طارم در دره ای سرسبز میان کوههای ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان در نزدیکی روستای لار واقع است. سرچشمه آبشار هشترخان چشمه جوشان است و آبشار پس از ریزش، رودخانه هشترخان را تشکیل می دهد. ارتفاع آبشار حدود 30 متر است. برای تماشا آبشار زیبای هشترخان باید از جاده زنجان-طارم وارد راه خاکی و ناهمواری شد و پس از عبور از امامزاده حسن مثنی و روستای امام به آبادی لار رسید و از آنجا تا آبشار را حدود دو ساعت پیاده پیمود. از روستاهای دیگر نزدیک آبشار نیز میتوان به تماشای آبشار رفت.

کوههای بلند و سرسبز، دره ای بسیار بزرگ، رودخانه ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، آبشار و ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به یکی از نواحی زیبا و مناسب برای گردشگری، کوهنوردی و دوچرخه سواری در کوهستان تبدیل نموده است.

آبشار سرخه میشه

آبشار سرخه میشه در استان زنجان واقع است. آبشار سرخه میشه در غرب روستایی به همین نام در منطقه طارم استان زنجان قرار گرفته است. این آبشار از میان شکاف دو صخره سنگی بسیار بلند به پایین می ریزد و در رده آبشارهای بلند استان زنجان واقع شده است. در پایین آبشار حوضچه آبی ایجاد شده است. آبشار پس از ریزش از ارتفاع به رودخانه سرخه میشه می ریزد. ارتفاع آبشار از سطح دریا 1470 متر است. دسترسی به این آبشار به وسیله جاده ارتباطی شهرستان منجیل به گیلوان، درام، جاده فرعی درام به تهام، روستای انذز، روستای گوهر و سپس جاده خاکی روستای سرخه میشه امکانپذیز است. بعلاوه جاده ارتباطی زنجان به درام، پیش از شهرستان درام، روستای انذز، روستای گوهر و سپس روستای سرخه میشه دیگر جهت دسترسی به این منطقه است.

آبشار دگاهی

آبشار دگاهی در 4 کیلومتری غرب روستایی با همین نام در منطقه طارم واقع شده است. ارتفاع آبشار از سطح دریا 2124 متر است. روستای دگاهی از محروم ترین روستاهای بخش مرکزی شهرستان زنجان است. این روستا در 12 کیلومتری روستای سهرین واقع شده است و در اطراف آن نیز روستاهای زیادی دیده نمی گردد. دگاهی از توابع دهستان تهم بوده و دارای 43 خانوار و 163 نفر جمعیت است. این روستا به لحاظ جغرافیایی در منطقه کوهستانی است و وابسته به امکانات روستای سهرین است. دسترسی به روستای دگاهی نیز از روستاهای سهرین است. شغل بیشتر اهالی روستا دامداری است. برای دسترسی به این آبشار باید از زنجان به روستای سهرین رفت. سپس جاده خاکی به سمت روستای دگاهی را پی گرفته و نرسیده به روستای دگاهی باید وارد دره سمت چپ جاده شد.

جنگلهای ولوار

جنگلهای ولوار بالاتر از روستای چرزه، لهمت، چشمه سر، بلوطستان و زرشکی، پدیده مه گرفتگی در سطح شهرستان بطوریکه از بالای قله های اطراف به آن نظاره کنید مانند توده ای از پنبه بر دره ای بزرگ قرار گرفته است. قله های شمالی شهرستان معمولاً پوشیده از مه است که موجب کاهش دما و خنکی هوا می گردد. وجود ارتفاعات و قلل متعدد و متنوع با شیب ها و زیبایی های خاص خود که می تواند برای گردشگران، کوهنوردان و ورزشکاران بسیار مجذوب کننده باشد.

رود قزل اوزن

رود قزل اوزن که از کوههای چهل چشمه در کردستان سرچشمه میگیرد، با طی جهتی طولانی وارد طارم شده و پس از عبور از آن در منجیل با خانچایی پیوند می خورد. سد بزرگ منجیل در محل پیوند این دو رود احداث شد.

آتشکده های تاریخی طارم

آتشکده های طارم عموما از سنگ و ساروج با پلان چهار طاقی ساخته شده و پوشش آنها گنبدی شکل و تمامی آن از سنگ ساخته شده است. ترکیب کلی آنها به سبک آتشکده های دوران ساسانی و با آتشکده نیاسر کاشان قابل مقایسه اند، با این تفاوت که برای عناصر اصلی در آنها به جای آجر، از لاشه سنگ استفاده شده است. در شهرستان طارم 3 آتشکده از دوران ساسانیان با نامهای آتشکده پیرچم، آتشکده الزین و آتشکده گیلانکشه که در لیست آثار تاریخی ثبت شده، دیده می شوند.

قلعه سانسیز

قدمت قلعه سانسیز که به گور قلعه نیز معروفیت دارد، به دوره ساسانیان و دوره اسلامی می رسد. این قلعه تاریخی که بر روی تپه ای طبیعی واقع شده یکی از منطقه ها تماشای شهرستان طارم است. شیب و دامنه تند این تپه دسترسی به قلعه را با دشواری همراه نموده است. قلعه سانسیز علاوه بر قدمت تاریخی از نظر طبیعی نیز در محیطی زیبا، در ساحل رودخانه زیبای قزل اوزن در کنار روستای سانسیز قرار گرفته است.

غار خرمنه سر

این غار در شهرستان طارم و در کوه بلند خرمنه سر در سمت شمالی روستای شاه نشین قرار گرفته دارد، مطالعات باستان شناسی در خصوص این غار حکایت از دو دوره استقرار انسان دارد. دوره نخست را ابزار و ادوات سنگی و تیغه های سنگ چخماق متعلق به زندگی غارنشینی انسان پیش از تاریخ تشکیل داده که قدمت آن به دوره پیش از هزاره پنجم قبل از میلاد می رسد. جهت دسترسی به دهانه غار بسیار زیبا و با صفا بوده و برای رسیدن به آن باید از میان رودخانه پر آب و انبوه درختان زیتون و انجیر گذشت.

منبع: همگردی
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1957

به "آشنایی با تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری طارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری طارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید