آنچه آیزاک اسیموف 35 سال قبل برای سال 2019 پیش بینی نموده بود

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از مترنیتی ویک، تقریباً 100 سال از زمان تولد آیزاک آسیموف در دوم ژانویه سال 1920 می گذرد و این نویسنده و استاد دانشگاه آمریکایی هنوز به عنوان یکی از عظیم ترین نویسندگان داستان های علمی تخیلی دنیا شناخته می گردد. او چند دهه پیش در ابتکاری برای پیش بینی آینده شرکت کرد و دقت او مثال زدنی است.

آنچه آیزاک اسیموف 35 سال قبل برای سال 2019 پیش بینی نموده بود

در سرانجام سال 1983، نویسندگان روزنامه تورنتو استار ایده ای خاص را به مناسبت تاریخی مهم در جهانی علمی تخیلی عنوان نمود. تقریباً 35 سال قبل از آن تاریخ جورج اورول رمان معروف خود یعنی 1984 را منتشر نموده بود و در آن تصویری ترسناک از یک جهانی غیرمنصفانه و دیکتاتوری را در آینده ترسیم نموده بود.

دبیرهای این روزنامه تصمیم دریافتد پیش بینی های خودشان از آینده را به عنوان ادامه ای بر برآوردهای اورول از آینده منتشر نمایند. آن ها تیمی کوچک جمع کردند و یکی از افرادی که دعوت کردند آسیموف بود. آن زمان این نویسنده به تازگی بعد از 30 سال به مجموعه کتاب های بنیاد خود بازگشته بود و بنابراین به نظر زمانی عالی می رسید که او بتواند جهانی 35 سال بعد یعنی سال 2019 را پیش بینی کند.

جان یوارت دبیر تورنتو استار در سال 1983 گفت: آسیموف آن زمان خیلی محبوب بود. به خانه او در نیویورک زنگ زدم. او ایده پیش بینی بر مبنای مجموعه 1984 را خیلی دوست داشت و خشنود بود که می تواند نویسنده اصلی باشد. مرد خیلی مهربانی بود و یک دلار به ازای هر کلمه گرفت.

در آغاز نوشته اش آسیموف به شبح جنگ اتمی اشاره نمود و در عین حال اقرار کرد که اگر جنگ بگردد تمام پیش بینی هایش اشتباه خواهد بود. او نوشت: اگر ایالات متحده و اتحاد شوروی در هر زمانی بین حالا و 2019 با هم جنگ نمایند به هیچ وجه بحث کردن درباره زندگی در آن سال فایده ای نخواهد داشت.

بعد از اشاره به گستره احتمالی چنین فاجعه ای، آسیموف پیش بینی های خود را به دو دسته تقسیم کرد: کامپیوتری شدن و استفاده از فضای خارج از جو زمین. نکته جالب این است که بسیاری از پیش بینی های او در این زمینه ها درست از آب درآمد.

در سال 1983 جهانی کامپیوترها در دوران نوزادی خود به سر می برد و در حقیقت درست در همان سال بود که اپل سیستم لیسا را راه اندازی کرد که نخستین دستگاه بازرگانی بود که از یک رابط کاربر گرافیک استفاده می کرد. اینترنت هم یک ابتکار کمتر شناخته شده بود که فقط در برخی حلقه های خاص درباره اش صحبت می شد.

با این حال آسیموف توانست به خوبی آینده کامپیوترها را پیش بینی کند. او نوشت که این دستگاه ها روی تک تک جوانب زندگی تأثیر خواهند گذاشت و افرادی که نتوانند خود را با توسعه کامپیوترها جلو ببرند ضرر خواهند کرد.

او نوشت: پیچیدگی رو به رشد جامعه باعث می گردد زندگی بدون کامپیوترها غیرممکن باشد، مگر اینکه هرج ومرجی شکل بگیرد. تمام بخش های جهان که در این زمینه عقب بیفتند به وضوح رنج خواهند کشید چون مدتی بعد بدنه های حکمرانی شان همانطور که حالا دنبال سلاح هستند آن زمان دنبال کامپیوتر خواهند بود.

او همچنین تأثیر کامپیوترها بر بازار کار را درست حدس زد و گفت این تکنولوژی باعث خلق شغل های جدید و دیده نشده و حذف برخی شغل های دستی و اجرایی خواهد شد. او همچنین گفت این تغییرات نیازمند نوآوری های بسیاری در سیستم آموزشی خواهند بود که باید بتواند افراد را برای عملکرد در یک جامعه جدید و با تکنولوژی بالا آماده کند.

این نویسنده گفت ربات ها تا سال 2019 بسیار عادی تر خواهند شد. او نوشت: ربات یا شیء کامپیوتری شده متحرک از همین حالا دارد وارد صنایع می گردد و در طی نسل آینده وارد خانه ها هم خواهد شد.

او پیش بینی کرد که آلودگی یکی از مسائل اصلی شهرها خواهد بود، اما پیشنهاد او متأسفانه هنوز عملی نشده است. او گفته بود تکنولوژی تا سال 2019 به جایی خواهد رسید که انسان ها می توانند آغاز به التیام بخشیدن و ترمیم طبیعت نمایند. او حتی گفته بود این تجربه می تواند کشورهایی که قبلاً درگیری داشته اند را به صلح برساند.

تعدادی از پیش بینی های آسیموف درباره فضا هم در عصر مدرن بسیار خوش بینانه به نظر می رسند. به طور مثال، او پیش بینی نموده بود که تا سال 2019 ساختارهایی دور زمین در مدار حرکت می نمایند و به زمین برق رسانی می نمایند. او نوشته بود: این انرژی برای همه ضروری خواهد بود و در نتیجه تنها در صورتی می توان آن را تأمین کرد که کشورها در صلح باشند و با هم کار نمایند.

او همچنین پیش بینی نموده بود که کولونیزه کردن فضا تا سال 2019 آغاز شده باشد. او باور داشت تا این تاریخ نخستین حکومت های خارج از زمین ممکن است آغاز به شکل دریافت نموده باشند. اما با وجود اینکه انسان هنوز نتوانسته در تعداد بالا به خارج از زمین برود، راه اندازی ایستگاه فضایی بین المللی در سال 1998 به معنی به حقیقت پیوستن یکی دیگر از پیش بینی های او بود.

این نویسنده آثار علمی و تخیلی آمریکایی روسی تبار سال 1992 درگذشت. وی، بیش از 500 عنوان کتاب در تمام دسته های اصلی رده بندی دوی (به جز فلسفه) دارد و سیارک آسیموف 5020 به افتخار وی، نامگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 799

به "آنچه آیزاک اسیموف 35 سال قبل برای سال 2019 پیش بینی نموده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه آیزاک اسیموف 35 سال قبل برای سال 2019 پیش بینی نموده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید