افزایش آمار مبتلایان به کرونا درافغانستان

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، وزارت بهداشت افغانستان گفت که برای سنجش گسترش ویروس کرونا در این کشور، 500 نمونه تصادفی از مناطق مختلف شهر کابل پایتخت جمع آوری شد و تحت آزمایش قرار گرفت که از این تعداد 156 مورد مثبت تشخیص داده شده و این تحقیق زنگ خطر جدی را برای مردم این کشور به صدا در آورده است.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا درافغانستان

وحید مایار سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان طی کنفرانسی مطبوعاتی در کابل گفت که این وزارتخانه در یک برنامه تحقیقی آزمایشی 500 نمونه از مناطق مختلف شهر کابل را بصورت تصادفی برای تست انتخاب کرده بود که از این جمله نتیجه 156 نفر در این تست مثبت تشخیص شده است.

وی هشدار داد، این تحقیق نشان می دهد که ویروس کرونا بسرعت درحال گسترش است و موارد زیادی که از دید آنها پنهان مانده در جامعه وجود دارد و اگر مردم به توصیه های این وزارت توجه نکنند با چالش جدی روبرو خواهند شد.

مایار اضافه کرد که پیش از این از هر یکصد تست 22 درصد مثبت تشخیص داده می شد اما اکنون این رقم به 32 درصد رسیده است و برای نخستین بار در شبانه روز گذشته 235 مورد مثبت در این کشور ثبت شده که بالاترین رقم از آغاز شناسایی این ویروس در افغانستان است.

بشیراحمد حمید یکی از پزشکان وزارت بهداشت این کشور پس از این تحقیق به شهروندان افغان هشدار داد که هر مرگی که طی این روزها در گوشه و کنار کشور اتفاق می افتد، می تواند ناشی از ویروس کرونا باشد و مردم باید با هر مورد فوتی با شک ابتلا به ویروس کرونا برخورد کنند.

به گفته وی، این تدابیر زیانی به مردم ندارد و اگر شخص فوت شده ویروس کرونا هم نداشته باشد مردم ضرر نخواهند کرد. وزارت بهداشت افغانستان برای بدترین روزها و گسترش سریع ویروس کرونا اعلام آمادگی کرده است اما مردم باید قرنطینه را بصورت جدی مراعات کنند تا با فاجعه ای روبرو نشویم.

وحید مجروح معاون وزارت بهداشت این کشور هم به تلویزیون طلوع نیوز گفت که طرحی آماده کرده اند که یکصدهزار تختخواب برای بیماران کرونایی در حال آماده شدن است و آن ها قصد دارند اگر این بیماری بسرعت افزایش یابد تا 10 هزار تختخواب آی سی یو برای بیماران آماده کنند.

به گفته وی، بودجه این برنامه آماده است و دولت برای این طرح پول در اختیار دارد و این طرح تنها در صورت پیش بینی بدترین سناریو اتخاذ شده است.

وزارت دارایی افغانستان نیز گفت که 90 میلیارد افغانی دیگر را برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده و اگر با معادل دلار سنجیده شود نرخ هر دلار آمریکایی در کابل 76 افغانی است.

این وزارتخانه گفته است، این بسته مالی چند بخش دارد که 29.7 میلیارد افغانی از تعدیل بودجه ملی برای مقابله با کرونا انتقال داده شده و 22.4 میلیارد دیگر آن از محل کمک های خارجی تأمین شده است.

براساس طرح وزارت دارایی افغانستان، 13.4 میلیارد افغانی در بخش بهداشت، 11.1 میلیارد در بخش زیربنایی و تجهیزات بهداشتی، 27.7 میلیارد افغانی در بخش مصونیت اجتماعی و 33.1 میلیارد دیگر آن هم در بخش رفاه اجتماعی به مصرف خواهد رسید.

شمع روزخان مسجدی سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان هم گفته است که پیش از این 6.3 میلیارد افغانی را برای توزیع نان خشک رایگان اختصاص داده بودند که این برنامه پنج روز پیش در کابل آغاز شد و امروز در پنج استان دیگر این کشور نیز عملی خواهد شد.

وزارت اقتصاد افغانستان گفته است با گسترش ویروس کرونا و قرنطینه کردن مردم در شهرهای بزرگ، میزان فقر به 70 درصد رسیده و تنها 700 هزار نفر از کارگران روزمزد درآمدهای روزانه خود را در این کشور از دست داده اند که نیاز به کمک دارند.

نهاد بین المللی حمایت از بچه ها نیز پیش از این گفته بود که 700 هزار کودک افغان با سوء تغذیه روبرو اند و از نهادهای بین المللی و کشورهای خارجی خواستار اقدام فوری برای کمک به این بچه ها شده بود.

آخرین آمار وزارت بهداشت افغانستان حاکی از آن است که تا به امروز 2 هزارو 707 نفر به این ویروس گرفتار شده و از این جمله 85 نفر جان باخته اند و 345 تن دیگر هم بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند.،ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 909

به "افزایش آمار مبتلایان به کرونا درافغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش آمار مبتلایان به کرونا درافغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید