اوبلمانیا؛ کاکتوسی خیال انگیز

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، با نگاه کردن به ظاهر آن اصلا فکرش را نمی کنید که واقعی باشد! و تا زمانی که نزدیکش نشوید و تیغ های تیزش را حس نکنید هم باورتان نمی گردد! درمورد کاکتوس اوبلمانیا حرف می زنیم!

اوبلمانیا؛ کاکتوسی خیال انگیز

این جنس از کاکتوس ها واقعا که غیر معمول هستند! جنس اوبلمانیا تنها 3 گونه دارد که همگی آنها از جنوب آمریکا آورده شده اند. ظاهر آنها خاص و بی نطیر است و چشم هر بیننده ای را خیره می نماید! اوبلمانیاها عموما استوانه ای شکل هستند و پوستی واکسی و غیر معمول دارند! این کاکتوس ها مورد علاقه کلکسیون داران هستند، خصوصا گونه محبوبی از آن که تیغ های مشکی و بدنه بنفش دارد و، در شرایط مناسب، می تواند تا 30 سانتی متر هم قد بکشد!

زیبایی اوبلمانیاها با نادر بودن و سختی پرورش شان گره خورده است! اوبلمانیاها کم یاب هستند و در صورت یافت هم می توانند گران باشند و احتیاجها و شرایط خاصی برای رشد می خواهند و در کل پرورش شان می تواند چالش برانگیز باشد. به این دلایلی که گفتیم، بهتر است، تنها در صورت داشتن تجربه در پرورش کاکتوس آنها را تهیه کنید! پس انتخاب خوبی برای تازه کارها نیستند!

شرایط رشد

- نور

آنها به مکانی پر نور و روشن برای رشد احتیاج دارند و در طول روز چند ساعت آفتاب مستقیم می خواهند تا به خوبی پرورش یابند. پس اگر خانه کم نوری دارید هم از پرورش آنها صرف نظر کنید!

- آبیاری

در طول فصل رشد، از بهار تا تابستان، اوبلمانیاها را به خوبی آبیاری کنید. و بعد در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید و آن را سبک، و چند وقت یک بار انجام دهید.

- دما

اوبلمانیا به مکانی با هوای گرم احتیاج دارد. در فصل رشد کاکتوس تان باید در شرایطی بسیار گرم نگهداری گردد و در زمستان هم اصلا نباید در معرض هوای سرد و باد قرار گیرد. پس اوبلمانیا برای پرورش در شهرهای جنوبی کشور، که تابستان هایی سوزان و زمستان هایی معتدل دارند، مناسب است.

- خاک

خاکی با پی اچ کم، خاکی مناسب برای کاشت اوبلمانیا است. همانطور که می دانید خاکی که تهیه می کنید باید زهکشی و اکسیژن رسانی خوبی هم داشته باشد. اگر بعد از تهیه خاک فکر کردید که خاک سنگین است و زهکشی و اکسیژن رسانی ضعیفی دارد، مقداری شن یا سنگریزه به آن اضافه کنید تا برترین نتیجه را بگیرید.

- کود دهی

اوبلمانیاتان را در طول فصل رشد، با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند کود دهی کنید. اگر کودی که تهیه نموده اید غلیط است، محلولی که به گیاه می دهید را رقیق تر از اندازه گفته شده روی بسته کود درست کنید.

تکثیر

تکثیر اوبلمانیا مشکل است. اگرچه که آنها به وسیله کاشت بذر هم می توانند تکثیر شوند، اما در عمل بیشتر به بقیه کاکتوس ها پیوند زده می شوند تا بتوانند زنده بمانند. این کاکتوس در زمان جوانی اش ایراد گیر و بد قلق است! در کل تکثیر آنها باید به افراد ماهر سپرده گردد! اما اگر علاقه مند به تجربه ای نو هستید، می توانید خودتان هم امتحان کنید! تعدادی بذر تهیه کنید و آنها را در خاک مخصوص بکارید و در مکانی گرم قرارشان دهید. امتحانش که ضرری ندارد!

تعویض گلدان

گلدان اوبلمانیاتان را می توانید در ابتدای هر فصل رشد، عوض کنید! برای تعویض گلدان اوبلمانیا، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان کاکتوس خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که کاکتوس تان به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید و مواطب باشید که ریشه های گیاه را خیلی به هم فشرده نکارید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال روبرو خواهد شد. چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ نوش، تمام انرژی خود را صرف فراوری ریشه برای پر کردن فضای خاک می نماید و انرژی اضافه ای برای رشد برایش باقی نمی ماند. برای تعویض گلدان اوبلمانیا حتما از دستکش بهره ببرید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2009

به "اوبلمانیا؛ کاکتوسی خیال انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوبلمانیا؛ کاکتوسی خیال انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید