برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را باید رعایت کنید؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، برای پیشگیری از زخم معده باید سلامت غشای موکوزی معده را تضمین کنید. بنابراین کشیدن سیگار و مصرف بیش از حد داروهای مسکن و سایر داروها را محدود کنید. استرس و مصرف غذاهای تند نیز می توانند باعث ایجاد زخم معده شوند.

برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را باید رعایت کنید؟

زخم معده عبارت است از وجود جراحتی در پوشش معده یا قسمت فوقانی روده کوچک که موجب درد همراه با سوزش می گردد. این بیماری همچنین منجر به ایجاد نفخ، حالت تهوع، استفراغ و دیگر علایم ناخوشایندی می گردد که اشتها را از بین برده و خواب افراد مبتلا را مختل می نمایند. اسید بیش از حد معده یا وجود اشکال در پوشش محافظ معده می تواند عامل ظهور بیماری زخم معده شوند. عوامل نامبرده اغلب اوقات به واسطه مصرف بیش از حد مسکن هایی خاص یا به وسیله باکتری خاصی به نام هلیکوباکتر پیلوری ظاهر می شوند. این باکتری پوشش معده شما را ملتهب ساخته و احتمال پارگی آن را افزایش می دهد. در ادامه با راه های پیشگیری از زخم معده آشنا می شوید.

در حالی که استرس و غذا های تند علایم زخم معده را وخیم تر می نمایند، اما چنین به نظر نمی رسد که فرد را به این بیماری مبتلا سازند. اما تعدادی عامل دیگر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

هنگام استفاده از مسکن ها مراقب باشید

افرادی که از درد مزمن آرتروز یا دیگر بیماری های مشابه رنج می برند، هفته ها و ماه های متوالی دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را مصرف می نمایند تا درد و ورم ها را کاهش دهند. ولی این دارو ها ممکن است بر مواد مخاطی که در برابر اسید معده از آن محافظت می نمایند، تأثیر بگذارند و احتمال ابتلا به زخم معده را در شما افزایش دهند. این قبیل مسکن ها عبارتند از:

1. آسپرین

2. ایبوپروفن

3. سدیم ناپروکسین

در اینجا چند توصیه مفید را برای پیشگیری از زخم معده در اختیار شما قرار می دهیم:

  • از مصرف غذا هایی که موجب سوزش یا برانگیختن معده می شوند، خودداری کنید. در این مورد از حس عام موجود پیروی کنید: اگر غذا معده شما را ناراحت می نماید، از خوردن آن دست بکشید. البته هر فردی خصوصیات خاص خود را دارد، اما معمولاً غذا های تند، مرکبات و غذا های چرب را سوزش آور می دانند.
  • استعمال دخانیات را متوقف کنید. احتمال ابتلای افراد سیگاری به زخم اثنی عشری (دوازدهه) نسبت به اشخاص غیر سیگاری بیشتر است.
  • حد اعتدال را در مصرف نوشیدنی های الکلی رعایت کنید. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که مصرف فراوان الکل نقش مهمی در ایجاد زخم معده به عهده دارد. پس برای پیشگیری از زخم معده، مصرف الکل را به حدأقل برسانید.
  • دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی را با غذا مصرف کنید. به این ترتیب خطر سوزش پوشش معده را کاهش می دهید.
  • کنترل استرس خود را یاد بگیرید. ورزش منظم و فنون استراحت ذهنی و بدنی (از قبیل: تصاویر راهنمایی شده و یوگا یا تای چی) فعالیت های مفیدی در این زمینه هستند.
  • روزانه بیش از دو نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.
  • الکل را با دارو مخلوط نکنید.
  • دست های خود را به طور منظم بشوئید تا از آلودگی جلوگیری گردد.
  • مصرف ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن را محدود کنید.

هنگامی که اسید در دستگاه گوارش به سطح داخلی معده یا روده کوچک آسیب رسانده باشد، می گوییم که به زخم معده مبتلا شده اید. اسید معده می تواند موجب پیدایش زخم باز دردآوری گردد که احتمال خونریزی هم دارد. دستگاه گوارش انسان با لایه ای از مواد مخاطی پوشیده شده است. وظیفه معمول این ماده محافظت از معده در برابر اسید است. ولی اگر مقدار اسید افزایش یابد یا برعکس، از مقدار مواد مخاطی کاسته گردد، آن وقت امکان ابتلای به زخم معده به وجود می آید.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری

این باکتری معمولاً در لایه مخاطی محافظ بافت های معده و روده کوچک زندگی می نماید. در حالت عادی باکتری هلیکوباکتر پیلوری مسئله ای به وجود نمی آورد، اما می تواند موجب التهاب لایه داخلی معده و ایجاد زخم گردد. ما هنوز نمی دانیم که عفونت این باکتری چگونه منتشر می گردد. ولی یکی از احتمالات این است که شاید به وسیله تماس های نزدیک بین افراد، مانند بوسیدن یکدیگر منتقل گردد، یا شاید هم به وسیله غذا و نوشیدن آب به آن دچار شوند.

مصرف منظم بعضی از مسکن ها

مصرف آسپرین و دارو های مسکنی به نام دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی موجب سوزش یا عفونت پوشش معده و روده کوچک خواهند شد؛ این دارو ها عبارتند از: ایبوپروفن، سدیم ناپروکسین، کتوپروفن و ... . البته این لیست شامل استامینوفون نمی گردد. زخم معده در میان بزرگسالان یا افرادی که برای درمان آرتروز به صورت منظم دارو های مسکن مصرف می نمایند، شیوع بیشتری دارد، پس برای پیشگیری از زخم معده آن ها را مصرف نکنید.

دارو های دیگر

مصرف دارو های دیگری مانند استروئیدها، ضد انعقادها، آسپرین دوز کم، مهار نماینده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs)، آلندرونات و ریزدرونات همراه با دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی احتمال ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد.

عوامل خطرناک

علاوه بر مصرف دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی، احتمال ابتلا به زخم معده در شرایط دیگری هم وجود دارد. در این بخش به دیگر عوامل ابتلای به این بیماری می پردازیم:

  • استعمال دخانیات: استعمال دخانیات خطر ابتلا به زخم معده را در میان افراد آلوده به باکتری هلیکوباکتر پیلوری افزایش می دهد؛ بنابراین توصیه می کنیم که علاوه بر دیگر زیان های بیش از حد دخانیات، استعمال آن را برای پیشگیری از زخم معده متوقف کنید.
  • نوشیدنی های الکلی: الکل موجب سوزش و فرسایش پوشش مخاطس معده شده و مقدار تولیدی اسید معده را افزایش می دهد.
  • استرس درمان نشده
  • مصرف غذا های تند

عوامل فوق صرفاً موجب ابتلا به زخم معده نمی شوند، بلکه وخامت آن را افزایش و فرآیند درمان را دشوارتر می نمایند.

زخم معده درمان نشده عوارض خطرناکی به دنبال خواهد داشت. در بخش پایانی این مقاله قصد داریم عوارض زخم معده را برشماریم:

  • خونریزی داخلی: چنانکه خونریزی موجب از دست دادن تدریجی خون گردد، به کم خونی می انجامد و چنانکه خون به شدت از دست رفته باشد، حتی احتمال بستری شدن یا ضرورت انتقال خون را نیز به دنبال خواهد داشت. از دست دادن شدید خون منجر به استفراغ سیاه یا خونی و نیز سیاه یا خونی شدن مدفوع فرد مبتلا خواهد شد.
  • عفونت: زخم معده می تواند سوراخی در دیواره معده یا روده کوچک شما به وجود آورد. به این ترتیب خطر جدی عفونت حفره شکمی در کمین شخص بیمار خواهد بود.
  • انسداد: زخم معده می تواند راستا ورود غذا به دستگاه گوارش مسدود کند. به این ترتیب به سادگی احساس سیری می کنید، استفراغ می کنید و یا اینکه وزن خود را به دلیل التهاب یا زخم از دست می دهید.
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1360

به "برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را باید رعایت کنید؟" امتیاز دهید

78 کاربر به "برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را باید رعایت کنید؟" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را باید رعایت کنید؟"

3 دیدگاه

Mehraneh 1 اردیبهشت 1401

این مطالب واقعا مفید بود همون چیزی رو که معلمم میخواست بود و تونستم یه 20 با 1 مثبت بگیرم
ممنون بابت مطالب مفیدتون

پاسخ به Mehraneh

طاها 27 بهمن 1400

به نظر من این مقاله بسیار مفید بود و خیلی کمک کرد تا برای معلمم یک تحقیق بنویسم و یک بیست درست و حسابی بگیرم

پاسخ به طاها

Bahar 22 فروردین 1401

کلاس هفتمی؟

پاسخ به Bahar
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید