انسان چه مدت بدون آب دوام می آورد؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، آب یکی از مایعات حیاتی روی زمین است؛ اما انسان چه مدت می تواند بدون آب، این ماده ارزشمند، دوام بیاورد؟

انسان چه مدت بدون آب دوام می آورد؟

در اغلب کشورهای توسعه یافته، دسترسی به آب آشامیدنی پاک به سادگی بازکردن شیر آب است. در این کشورها، افراد روزانه گالن ها آب را صرف کارهایی مثل مسواک زدن یا دوش دریافت یا استفاده از سرویس بهداشتی می کنند؛ اما تقریبا 1/1 میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به آب آشامیدنی ایمن محروم هستند و دسترسی به آب حداقل در یک ماه از سال برای 2/7 میلیارد نفر سخت است. در ادامه این مطلب از خبرنگاران به این سوال پاسخ می دهیم که انسان چه مدت بدون آب دوام می آورد؟

آب یکی از منابع اصلی حیات روی زمین است و بخش زیادی از بدن انسان را تشکیل می دهد. به طور میانگین 60 تا 70 درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است؛ البته این آمار به سن هم بستگی دارد. بدن انسان در طول فرایندهایی مثل ادرار، تعریق، مدفوع و تنفس، آب از دست می دهد و با خوردن و نوشیدن باید آب از دست رفته را جبران کند (تقریبا یک سوم از آب مصرفی از غذا سرچشمه می گیرد)؛ در غیر این صورت، بدن انسان با کم آبی روبه رو می شود. اولین مرحله کم آبی احساس تشنگی است و معمولا زمانی بروز می کند که 2 درصد از وزن بدن کاهش می یابد.

سرعت آب زدایی بدن براساس شرایط متفاوت است؛ اما کاهش آب بدن در دمای 50 درجه سانتی گراد همراه با ورزش شدید می تواند کشنده باشد. بدن انسان هنگام ورزش در محیط داغ در هر ساعت به دلیل تعریق بین 1/5 تا 3 لیتر آب از دست می دهند. افزون براین بر اساس میزان رطوبت هوا، 200 تا 1500 میلی لیتر از آب بدن به دلیل بازدم از بین می رود. این شرایط تأثیر عمیقی بر بدن می گذارد. حتی کم آبی در حد متوسط هم می تواند به احساس خستگی و کاهش توانایی فیزیکی منجر شود.

هرچه آب بیشتری از دست برود، غلظت خون و فشار بر دستگاه قلبی عروقی برای حفظ فشار خون افزایش می یابد. کلیه ها سعی می کنند ازطریق کاهش ادرار آب بدن را حفظ کنند. همچنین، آب بیشتری از سلول ها وارد جریان خون می شود و اندازه سلول ها کاهش می یابند. در طول این فرایند، انسان 5 درصد از وزن خود را از دست می دهد. سومین مرحله کم آبی از دست دادن 7 درصد از وزن بدن و آسیب به اندام ها است.

95 درصد از ادرار هر فرد بزرگ سال سالم از آب و باقی آن از ضایعاتی مثل نمک و آمونیاک تشکیل شده است. اینکه دقیقا انسان چه مدت بدون آب دوام می آورد، هنوز مشخص نیست؛ اما اغلب دانشمندان بر سر این موضوع توافق دارند که انسان می تواند حداکثر چند روز بدون صرف غذا یا آب زنده بماند. در سال 1944، دو دانشمند خود را به مدت سه و چهار روز از آب محروم و غذای خشک مصرف کردند. در روز آخر آزمایش، هر دو با مشکلاتی مثل قورت دادن غذا روبه رو شدند و چهره هایی رنگ پریده پیدا کردند؛ اما خیلی زود آزمایش را قبل از رسیدن به نقطه خطرناک متوقف کردند.

توانایی زنده ماندن بدون آب بین افراد مختلف، متفاوت است. برای مثال طبق برخی شواهد، بدن انسان می تواند متناسب با آب مصرفی روزانه اش تطبیق پیدا می کند. طولانی ترین زمان ثبت شده برای زندگی بدون آب متعلق به آندرس میهاوکس، جوان هجده ساله ای است که در سال 1979، هجده روز بدون آب در سلول پلیس زندانی بود؛ زیرا مسئولان زندان او را فراموش کرده بودند. این اتفاق در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

با اینکه تعداد کمی از افراد ممکن است کم آبی شدید را تجربه کنند، تقریبا چهار میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل یک ماه در سال با کمبود آب روبه رو هستند. تغییرات اقلیمی هم دسترسی به منابع آب تمیز را در بسیاری از نقاط جهان سختتر می سازد. بر اساس تخمین ها، دو سوم از جمعیت جهان تا سال 2025 با مشکل کم آبی روبه رو خواهند شد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر در زمینه پزشکی مقاله کشف اندامی جدید در گلو را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1166

به "انسان چه مدت بدون آب دوام می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسان چه مدت بدون آب دوام می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید