بودجه 210 میلیارد تومانی سینما کجا خرج می شود؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، در بین حوزه های مختلف هنری کشور، همان طور که انتظار می رود بخش سینما با بودجه 210 میلیاردی که برای سازمان سینمایی پیش بینی شده است بیشترین بودجه را در میان حوزه های مختلف هنری به خود اختصاص داده است.

بودجه 210 میلیارد تومانی سینما کجا خرج می شود؟

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- عباس اسماعیل گل

لایحه پیشنهادی بودجه سال 1399 دو هفته گذشته توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و طبق روال همزمان با رونمایی از لایحه بودجه پیشنهادی حرف و حدیث های مختلف در خصوص بودجه نهاد ها و ارگان ها مطرح میشود که در بودجه حوزه های فرهنگی و هنر این مسائل جزئیات بیشتری به خود میگیرد و گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران، در این سلسله گزارش به بررسی بودجه هایی که دولت دوازدهم به مسائل مرتبط با موسیقی و سینما در یکسال اختصاص داده است، می پردازد که در بخش نخست به لایحه بودجه موسیقی در سال 99 پرداخته شد و در بخش دوم این گزارش به بودجه پیشنهادی سینما در سال 99 پرداخته شده که در ادامه از نظرتان میگذرد:

بودجه 210 میلیاردتومانی سینما

دولت دوازدهم برای حوزه سینما، 210 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته است که این رقم در لایحه سال 98، 205 میلیارد تومان بود که برای سال 99 کمی افزایش داشته است. حوزه سینمای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی سال ها تحت نظارت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت و اداره می شد تا اینکه اواخر سال 90 با هدف کاهش تعداد معاونت های وزارت ارشاد رسما با راه اندازی و آغار به کار سازمان سینمایی کشور، مسائل مربوط به سینمای ایران با شکل و شمایل متفاوتی مدیریت شد. رئیس سازمان سینمایی کشور در جایگاه معاونت وزیر ارشاد شناخته می شود و چندین معاونت هم زیر مجموعه این سازمان شکل گرفته است و همانطور که در اوایل راه اندازی سازمان سینمایی اعلام شده بود این سازمان با هدف غیردولتی شدن بخش های مختلف سینما و در نهایت کوتاه کردن دست های دولت از مسائل مهم سینما آغاز به کار کرده بود که البته اینکه این اهداف تا به امروز تا چه اندازه رنگ واقعیت به خود گرفته است خود به آسیب شناسی مفصلی نیاز دارد که در این مقال نمی گنجد.

اما در بین حوزه های مختلف هنری کشور، همان طور که انتظار می رود بخش سینما با بودجه 210 میلیاردی که برای سازمان سینمایی پیش بینی شده است بیشترین بودجه را در میان حوزه های مختلف هنری به خود اختصاص داده است.

بودجه پیشنهادی سازمان سینمایی کشور از 5 سرفصل اصلی تشکیل شده که برنامه توسعه دولت الکترونیک، برنامه ارتقای دانش و فناوری نوین سینمای کشور، برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی، برنامه حمایت از توسعه صنعت انیمیشن و برنامه پژوهش های کاربردی در امور فرهنگی، هنری و رسانه ای را شامل می شود.

* برنامه توسعه دولت الکترونیک

برنامه توسعه دولت الکترونیک با بودجه 15 میلیارد و 520 میلیون تومانی 2 فعالیت طراحی و ایجاد بانک های اطلاعاتی هوشمند و سامانه های الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی به منظور تسهیل صدور مجوز به خدمت اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای بهبود فضای کسب و کار در حوزه ذی ربط را شامل می شود، اما از آنجا که معمولا طراحی و راه اندازی اغلب سیستم های خدمات الکترونیک تنها با یکبار هزینه راه اندازی می شود و در ادامه صرفا هزینه هایی برای نگهداری سیستم های این خدمات انجام می شود، شایسته است مسؤولان مرتبط درباره جزئیات این هزینه ها شفاف سازی کنند.

* برنامه ارتقای دانش و فناوری نوین سینمای کشور

در بودجه پیشنهادی سازمان سینمایی درباره ارتقای دانش و فناوری نوین صنعت سینمای کشور رقم قابل توجه 60 میلیارد و 298 میلیون تومان در نظر گرفته شده که این بخش نسبت به بخش برنامه توسعه دولت الکترونیک از افزایش قابل توجهی برخوردار است، این بخش که بیشتر شامل ارائه خدمات می شود از بررسی، نظارت و صدور مجوز مراکز فنی و آموزشگاه های سینمایی، حمایت از ارتقا و به روزرسانی مراکز پشتیبانی فنی و استودیویی سینمایی، حمایت از ارتقا و به روزرسانی و توسعه سالن های سینمایی و بهبود شرایط نمایش فیلم، کمک به اجرای طرح سینماکوچک در مناطق غیربرخوردار، حمایت از فعالیت های دانش بنیان و به روزرسانی، توسعه و به کارگیری فناوری های نوین در ساخت و عرضه انواع فیلم و ارتقای دانش سینماگران و کمک به برگزاری دوره های آموزش از طریق دفاتر انجمن سینمایی جوانان بهره می برد که با توجه به حجم بالای خدمات و هزینه های گزاف ذکر شده، مسؤولان سازمان سینمایی بهتر است در اولین فرصت جزئیات بیشتری درباره چگونگی انجام برآورد های خود اعلام کنند.

* برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی

مهم ترین بودجه پیشنهادی سازمان سینمایی کشور به برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی با هزینه 133 میلیارد تومان و 15 زیر مجموعه فعالیتی اختصاص دارد، بودجه ای که در زیرمجموعه خود فعالیت ها و پروژه های مختلف و بسکمک را شامل می شود.

حمایت از تولید آثار فاخر

بیشترین بودجه 133 میلیارد تومانی بخش ذکر شده به حمایت از تولید فیلم های فاخر و ارزشمند (تولید شده هم تراز با فیلم های پیشرفته روز) با مبلغ 25 میلیارد تومان تعلق گرفته است. درباره این بخش باید گفت، سازمان سینمایی طی سال های اخیر از طریق بنیاد سینمایی فارابی کمک های مادی به برخی فیلم هایی سینمایی داشته است، اما شاید کمتر فیلمی را طی یکی دو سال اخیر بتوان پیدا کرد که شامل ویژگی های ذکر شده (فاخر و هم تراز با آثار پیشرفته) در این ردیف بودجه شود و شایسته است مسؤولان سازمان سینمایی در این باره هم شفاف سازی کنند که در سال آینده قرار است از چه فیلم های فاخری در این راستا حمایت کنند.

حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر

دولت برای حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر بودجه ای 17 میلیارد تومانی را اختصاص داده است. جشنواره فیلم فجر که سال گذشته نیز از اسپانسر های قوی برخوردار بود باید پس از اعلام جزئیات هزینه ها و درآمد ها از اسپانسر های جشنواره به بررسی دقیقی از این بودجه پیشنهادی بپردازیم که در غیر این صورت هر تحلیلی بدون اطلاع از این جزئیات صرفا حدس خواهد بود.

حمایت از برگزاری سایر رویداد های سینمایی

در طول سال جشنواره های متعدد سینمایی در کشور و از سوی ارگان ها و نهاد های مختلف برگزار می شود که به اعتقاد بسکمک از کارشناسان این حجم از جشنواره زدگی آسیب های اقتصادی و فرهنگی بسکمک به بدنه سینمای کشور وارد می کند و دولت برای حمایت از برخی رویداد های سینمایی کشور بدون آنکه نامی از رویداد خاصی ببرد مبلغ بالای 11 میلیارد تومان را در نظر گرفته است.

صیانت از آثار سینمایی به منظور جلوگیری از تکثیر غیرمجاز

دولت برای جلوگیری از قاچاق آثار سینمای ایران مبلغی بالغ بر 7 میلیارد تومان در نظر گرفته است و باید دید با توجه به موج سونامی قاچاق فیلم های سینمای ایران در یک سال اخیر، سازمان سینمایی با این 7 میلیارد تومان چه برنامه هایی برای صیانت از آثار سینمایی به منظور جلوگیری از تکثیر غیرمجاز دارد.

بودجه 12 میلیاردی انیمیشن

دولت برای برنامه حمایت از توسعه صنعت انیمیشن مبلغ 12 میلیارد و 290 میلیون تومان و برای برنامه پژوهش های کاربردی در امور فرهنگی، هنری و رسانه ای مبلغ 2 میلیارد و 860 میلیون تومان در نظر گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 623

به "بودجه 210 میلیارد تومانی سینما کجا خرج می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 210 میلیارد تومانی سینما کجا خرج می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید