تعویق مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر برای برگزاری متمرکز بازی ها، مینی تورنمنت ها از راه می رسند؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، تصمیم مشترک فیفا و AFC برای تعویق دیدارهای مرحله نخست گروهی انتخابی جام جهانی 2022 شانس برگزاری متمرکز مسابقات را بیشتر کرد.

تعویق مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر برای برگزاری متمرکز بازی ها، مینی تورنمنت ها از راه می رسند؟

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، تصمیم مشترک فیفا و AFC برای تعویق مجدد رقابت های انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا 2023 چین، احتمال برگزاری متمرکز این مسابقات را بیشتر از قبل نموده است. تعویق این مسابقات هم فرصتی برای تصمیم گیری قطعی در این خصوص بوده است تا فیفا و AFC بتوانند تصمیمی قاطع بگیرند.

در بیانیه مشترک فیفا و AFC آمده است که تصمیم تعویق مجدد مسابقات با هدف حفظ سلامت تمام شرکت نمایندگان اتخاذ شده است تا پس از آنالیز دقیق از شرایط بیماری در منطقه، تاریخ های جدید اعلام گردد. قرار است تاریخ جدید ملاقاتهای انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا 2023 چین به زودی تعیین گردد و احتمال برگزاری متمرکز بازی ها وجود دارد. پیش از این هم پیشنهاد برگزاری متمرکز مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا مطرح شده بود که موافقان و مخالفانی داشت، اما حالا ممکن است این تصمیم به صورت قاطعانه گرفته گردد و تیم ها راه دیگری جز برگزاری متمرکز مسابقات نداشته باشند.

شرایط کشورهای مختلف در روبروه با کرونا هنوز به ثبات نرسیده و شمار مبتلایان همچنان رو به افزایش است. از همین رو سفر کردن های متوالی به کشورهای مختلف ریسک بالایی دارد و ممکن است ابتلای حتی یک بازیکن، بازی ها را لغو نموده و برنامه ریزی ها را با مشکل روبرو کند. در این شرایط برگزاری متمرکز مسابقات علاوه بر کم کردن این ریسک، برگزاری تمام بازی ها در یک تاریخ تعیین را امکان پذیر می نماید تا خللی در انتخاب 31 تیم برای حضور در جام جهانی 2022 ایجاد نگردد.

ضمن اینکه با توجه به شرایط پیش آمده و از دست رفتن فیفادی های سال 2020 در ماه های مارس، ژوئن، سپتامبر، اکتبر و نوامبر، به خاتمه رساندن تمام بازی های انتخابی طبق روال گذشته بسیار سخت و حتی ناممکن است. از همین رو بعید نیست که مرحله بعدی مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 که تکلیف 4.5 سهمیه آسیا را تعیین می نماید، به صورت متمرکز و مینی تورنمنت برگزار گردد. آخرین باری که مسابقات انتخابی جام جهانی در آسیا به این شکل برگزار گردید، مربوط به انتخابی جام جهانی 1994 آمریکا بود که از آسیا تنها دو تیم برای حضور در جام جهانی انتخاب می شد و پس از برگزاری ملاقاتهای مقدماتی و تعیین شدن شش سرگروه در مرحله نخست، مرحله نهایی در یک گروه شش تیمی در دوحه قطر برگزار گردید. در این مرحله کره جنوبی و عربستان سعودی راهی جام جهانی شدند و تیم های ایران، ژاپن، عراق و کره شمالی از راهیابی به جام جهانی باز ماندند.

مسابقات انتخابی جام جهانی 1994 در دوحه به مدت دو هفته از 15 تا 28 اکتبر سال 1993 برگزار گردید و مسابقات به صورت تک بازی فشرده و هر سه روز یک بار صورت گرفته بود. در این دوره نیز قرار است پس از برگزاری مرحله نخست گروهی انتخابی جام جهانی 2022، دو گروه شش تیمی تشکیل گردد تا تیم های اول و دوم هر گروه راهی جام جهانی شوند و تیم های سوم با انجام ملاقات پلی آف برای حضور در پلی آف صعود به جام جهانی کوشش نمایند. با توجه به تاریخ های از دست رفته، زمان زیادی باقی نمانده است و فیفا نیز بعید به نظر می رسد جام جهانی 2022 را به تعویق بیاندازد و برگزاری بازی در همان تاریخ اعلام شده (نوامبر و دسامبر 2022)، تا این لحظه قطعی است.

یعنی در صورتی که فیفا مرحله نخست گروهی انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا 2023 چین را به سلامت برگزار کند، برگزاری مرحله بعدی طبق روال قبلی شدنی نیست. تاریخ های احتمالی برای برگزاری چهار هفته به جامانده این مرحله که تیم ملی فوتبال کشورمان با هنگ کنگ، کامبوج، بحرین و عراق بازی خواهد نمود، ژانویه یا مارس 2021 (دی یا اسفند 99) است تا تکلیف 12 تیم صعودنماینده به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 تعیین گردد.

البته این شرایط فقط برای قاره آسیا نخواهد بود و به احتمال فراوان تکلیف تیم های صعودنماینده به جام جهانی 2022 قطر در دیگر قاره ها نیز به همین صورت تعیین خواهد شد. به طور مثال شرایط آمریکا، برزیل و مکزیک که بیشترین رکورد ابتلا به کرونا را ثبت نموده اند، برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه کونکاکاف و آمریکای جنوبی را سخت می نماید. از همین رو حتی پیشنهاد برگزاری این بازی ها در اروپا و به صورت متمرکز مطرح شده است. قاره های اروپا و آفریقا نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود و اگر شیوع ویروس کرونا به همین شکل ادامه پیدا کند، راهی جز تغییر شکل بازی ها و برگزاری متمرکز مسابقات باقی نمی ماند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 959

به "تعویق مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر برای برگزاری متمرکز بازی ها، مینی تورنمنت ها از راه می رسند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر برای برگزاری متمرکز بازی ها، مینی تورنمنت ها از راه می رسند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید