تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول زندگی نوزاد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، آنچه در ساعت اول زندگی می گذرد بر بقا و رشد کودک و رابطه آینده والدین با فرزند بسیار اثرگذار است. برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد و بعلاوه ایجاد و تحکیم دلبستگی مادرانه در نوزادان با شرایط تثبیت شده؛ برقراری تماس پوست به پوست و تلاقی نگاه به محض تولد و فراهم کردن امکان آغاز تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول عمر،

تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول زندگی نوزاد

تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول زندگی نوزاد

نویسنده:دکتر محمداسماعیل مطلق

آنچه در ساعت اول زندگی می گذرد بر بقا و رشد کودک و رابطه آینده والدین با فرزند بسیار اثرگذار است. برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد و بعلاوه ایجاد و تحکیم دلبستگی مادرانه در نوزادان با شرایط تثبیت شده؛ برقراری تماس پوست به پوست و تلاقی نگاه به محض تولد و فراهم کردن امکان شروع تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول عمر، بسیار مؤثر است. این اقدام نه تنها در تسریع فرایند رشد جسمی و تکاملی نوزاد، بلکه در بقیه سنین هم نقش به سزایی دارد.

از طرفی تغذیه با شیر مادر طی ساعت اول زندگی سبب پیشگیری از 22 درصد موارد مرگ ومیر نوزادان می گردد. معمولا برقراری پیوند عاطفی با نوزاد، برای والدین از دوره بارداری شروع شده و بعد ازچند ماه انتظار با اولین تلاقی نگاه و تماس مستقیم با نوزاد، تقویت می گردد. پیوند عاطفی ممکن است در بدو تولد و با تماشا نوزاد ظاهر شده و یا به مرور زمان و بعد از انس بیشتر با شیرخوار ایجاد گردد. هرچه پیوند عاطفی زودتر و قوی تر شکل بگیرد، مراقبت از نوزاد دل پذیرتر و مطلوب تر می گردد. به علاوه شیردهی و مادری کردن و تربیت فرزند با موفقیت بیشتری توام می گردد و احتمال سوء رفتار با کودک کاهش می یابد. نهایتا اقدامات فوق، فرایند ارتقای تکامل کودک را تسریع کرده و استعدادهای بالقوه او را شکوفا می نماید. یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد این پیوند عاطفی مشاهده و شناخت واکنش های نوزاد است.

در جهت تحکیم هر چه سریع تر این پیوند عاطفی در خصوص نوزادان بیماری که بنا به ضرورت از بدو تولد از مادر خود جدا شده اند پس از تثبیت شرایط نوزاد، هر چه سریع تر تماس پوست با پوست و تلاقی نگاه با والدین برقرار شده و تغذیه با شیر مادر وهم اتاقی مادر و نوزاد هم شروع گردد. مادرانی که زایمان واژینال طبیعی داشته اند باید طی نیم ساعت اول، حداقل به مدت 30 دقیقه تماس پوست با پوست با نوزاد را اجرا کنند و پرسنل بهداشتی جهت شروع تغذیه با شیر مادر به آنها یاری کنند. مادرانی که زایمان سزارین داشته اند هم طی نیم ساعت پس از توانایی برای پاسخگویی به نوزاد، تماس پوست به پوست را می توانند اجرا کنند. باید توجه داشت که در موارد زایمان سزارین، بسته به شرایط مادر یا نوزاد ممکن است اجرای این اقدام قدری به تاخیر بیفتد. اگر سزارین با استفاده از بی هوشی موضعی انجام گردد تغذیه با شیر مادر را بلافاصله می توان شروع کرد و اگر بی هوشی عمومی باشد، ممکن است این امر با تاخیر روبرو گردد. کلا نیم ساعت پس از اینکه مادر توان پاسخگویی به نوزاد را پیدا کرد نوزاد باید در آغوش مادر و در تماس پوست با پوست با وی قرار گیرد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1706

به "تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول زندگی نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول زندگی نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید