تفاوت هوش تجاری و بررسی تجاری

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، هوش تجاری (Business Intelligence) که به اختصار به آن BI گفته می گردد و تجزیه و تحلیل یا بررسی تجاری (Business Analysis) که به اختصار BA نامیده می گردد دو بخش مختلف اما به هم مرتبط در حوزه مدیریت کسب و کار هستند. اگرچه آن ها در برخی از موارد اشتراکاتی دارند اما هدف و تمرکز آن ها فرق دارد.

تفاوت هوش تجاری و بررسی تجاری

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری به مجموعه ای از فرایندها فناوری ها و ابزارهای استفاده شده برای جمع آوری تحلیل و ارائه داده ها و اطلاعات در راستای گرفتن تصمیمات کسب و کاری مطلعانه اشاره دارد. هوش تجاری شامل جمع آوری داده ها از منابع مختلف تبدیل آنها به بینش های معنادار و ارائه آنها به صورت گزارشات داشبوردها و تصاویر است. هدف اصلی هوش تجاری ارائه یک دید جامع از فعالیت های کسب و کار با توجه به اتفاقات گذشته روند فعلی و پیش بینی آینده است تا از آن در تصمیم گیری های استراتژیک استفاده گردد.

هوش تجاری چه ویژگی های کلیدی دارد؟

ویژگی های کلیدی هوش تجاری شامل موارد زیر است:

1- تجمیع و یکپارچه سازی داده ها

ابزارهای هوش تجاری داده ها را از منابع مختلف مانند دیتابیس ها صفحات وب و سیستم های خارجی جمع آوری می نمایند.

2- تحلیل داده ها و گزارش دهی

ابزارهای هوش تجاری از داده ها برای شناسایی روندها الگوها ارتباطات و تحلیل اطلاعات استفاده می نمایند و نتایج را به صورت گزارشات نمودارها و داشبوردها ارائه می دهند.

3- نظارت بر عملکرد

استفاده از هوش تجاری امکان پیگیری و نظارت بر شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) را برای ارزیابی عملکرد کسب و کار و شناسایی نقاط قوت و ضعف فراهم می نماید.

آنالیز تجاری (BA) چیست؟

آنالیز تجاری روی درک احتیاجهای کسب و کار شناسایی مسائل یا فرصت ها و ارائه تمرکز دارد و راهکارهایی برای بهبود فرآیندها سیستم ها یا محصولات ارائه می دهد. تحلیلگران تجاری باید همکاری نزدیکی با ذینفعانی مانند مدیران کاربران و توسعه دهندگان محصول داشته باشد تا احتیاجها را جمع آوری جریان کارها را تحلیل و محدوده پروژه ها را تعریف نمایند.

آنالیز تجاری چه ویژگی های کلیدی دارد؟

ویژگی های کلیدی آنالیز تجاری شامل موارد زیر است:

1- جمع آوری احتیاجمندی ها

تحلیلگران تجاری با ذی نفعان همکاری می نمایند تا احتیاجمندی ها و اهداف کسب و کار را جمع آوری مستندسازی و تحلیل نمایند.

2- مدل سازی فرایند

تحلیلگران تجاری فرایندهای کسب و کار را تحلیل و آنالیز می نمایند تا موانع ناکارآمدی و بخش های که احتیاج به بهبود دارند را شناسایی نمایند.

3-ارزیابی راهکارها

تحلیلگران تجاری راهکارها را ارزیابی و هزینه و فرصت آن را آنالیز می نمایند. سپس گزینه های مناسب تری را برای تامین احتیاجهای کسب و کار پیشنهاد می نمایند.

4- مدیریت تغییر

تحلیلگران تجاری با آنالیز تاثیر راهکارهای پیشنهادی برای تغییر برای آن برنامه های اجرایی تعریف و به این صورت به مدیریت تغییر در سازمان ها یاری می نمایند.

هوش تجاری و آنالیز تجاری چه تفاوت هایی دارند؟

در جدول زیر تفاوت های هوش تجاری و آنالیز تجاری را به طور خلاصه آنالیز می کنیم:

هوش تجاری (BI)آنالیز تجاری (BA)
تمرکزتجزیه و تحلیل داده و گزارش دهیدرک احتیاجهای کسب و کار و پیشنهاد راهکارها
هدفارائه بینش ها برای تصمیم گیریبهبود فرآیندها و سیستم های تجاری
داده هاجمع آوری یکپارچه سازی و تحلیل داده ها از منابع مختلفتحلیل احتیاجمندی ها و اهداف کسب و کار
ذی نفعانکاربران تصمیم گیرندگان و مدیرانکاربران و توسعه دهندگان محصول
فعالیت هاجمع آوری داده تحلیل و گزارش دهیجمع آوری احتیاجمندی ها مدل سازی برای فرایندها و ارزیابی راهکارها
دستاوردگزارش ها نمودارها و تصویرهامستندات احتیاجمندی ها و برنامه های بهبود فرآیندی

هوش تجاری و آنالیز تجاری در ایران

بسیاری از سازمان ها در ایران به ارزش و اهمیت استفاده از هوش تجاری (BI) و آنالیز تجاری (BA) را در تصمیم گیری ها بهینه سازی فرآیندها و رشد کسب و کار پی برده اند.

ابزارها و روش های هوش تجاری به کسب وکارها یاری می نمایند تا دید جامعی از عملکردهای خود پیدا نمایند روندها را شناسایی نمایند بر خود عملکرد نظارت داشته باشند و تصمیمات خود را بر اساس داده ها بگیرند.

بعلاوه آنالیز تجاری در کسب و کارهای ایران نقش بسیار مهمی ایفا می نماید جایی که حرفه ای ها احتیاجمندی های کسب و کار را تجزیه و تحلیل و جمع آوری می نمایند و راهکارهایی برای بهبود فرآیندها سیستم ها و محصولات پیشنهاد می دهند. سازمان های ایرانی تحلیلگران تجاری را استخدام می نمایند تا با ذی نفعان همکاری و درک بهتری از اهداف مشترک پیدا نمایند. سپس برای تحقق این اهداف برنامه اجرایی تعریف نمایند.

در سال های اخیر با توجه به رشد تکنولوژی و داده محور تر شدن کسب و کارها و اهمیت برآورده کردن مناسب احتیاجهای مشتری به ویژه در صنایعی مانند مالی تلکام خدمات تبلیغات گردشگری و … تقاضا برای جایگاه شغلی مرتبط با هوش تجاری و آنالیز تجاری در ایران بیش تر شده است. شرکت ها به افرادی با تخصص در هوش تجاری و آنالیز تجاری احتیاج دارند تا سریع تر به اهداف استراتژیک خود برسند.

شرکت ویستا سامانه آسا

شرکت ویستا سامانه آسا که با نام آسا هم شناخته می گردد یک شرکت فعال در حوزه IT و از زیرمجموعه های گروه مالی مطلع است. کار اصلی آسا برآورده کردن احتیاجهای نرم افزاری مجموعه و به ویژه کارگزاری مطلع است. آماده کردن یک بستر معاملاتی امن و کاربردی برای سهامداران یکی از هدف های اصلی آسا شناخته می گردد.

آسا از سال 1391 و با یک تیم کوچک آغاز به کار کرد و در حال حاضر حدود 350 نفر از متخصصان حوزه های مختلف تکنولوژی در آن مشغول به کار هستند. تیم های هوش تجاری و تحلیل نرم افزار از تیم های مهم آسا هستند که از رویکردهای به روز برای حل چالش ها استفاده می نمایند. اگر شما هم دوست دارید عضوی از تیم هوش تجاری یا تحلیل آسا باشید می توانید موقعیت های شغلی آسا در وبسایت asax.ir ببیند. بعلاوه در بلاگ آسا مقاله های مختلفی در حوزه هوش تجاری و تحلیل نرم افزار منتشر شده است که می تواند به شما در بالاتر بردن دانش شما در این حوزه ها یاری کند.

کلام آخر

هوش تجاری روی تجزیه و تحلیل و داده کاوی و گزارش دهی تمرکز دارد تا بینش هایی برای تصمیم گیری فراهم کند در حالی که آنالیز تجاری روی درک و تعریف احتیاجمندی های کسب و کار و ارائه راهکارها برای بهبود فرآیندها تمرکز دارد. هر دو این حوزه ها نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری ها و بهبود عملکرد کلی کسب و کار دارند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 10 خرداد 1402 بروزرسانی: 10 خرداد 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2144

به "تفاوت هوش تجاری و بررسی تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت هوش تجاری و بررسی تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید