حضور داوطلبان با بیماری زمینه ای در فاز دوم واکسن کووپارس

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید کلانتری محقق اصلی واکسن کووپارس واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی امروز در حاشیه مراسم شروع فاز دوم تست انسانی که در بیمارستان حضرت رسول (ص) برگزار گردید، در جمع خبرنگاران گفت: فاز اول این واکسن روی 133 داوطلب تست شد که عوارضی نداشت و همه علائم بیماران عادی بود.

حضور داوطلبان با بیماری زمینه ای در فاز دوم واکسن کووپارس

وی با تاکید بر اینکه ایمنی زایی و اثرگذاری واکسن از جمله مواردی بودند که در این واکسن مورد آنالیز نهاده شد، گفت:طی آنالیز ها و تحقیقات این واکسن در دورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که 10 دوز مناسب است.

به گفته وی، در فاز دوم، این واکسن به دو گروه 250نفره تزریق می گردد و بر اساس نتایج وارد فاز سوم بالینی خواهیم شد.

کلانتری ادامه داد: در فاز یک داوطلبان سالم و بدون بیماری زمینه ای بودند اما در این فاز داوطلبان با فشارخون کنترل شده و دیابت نیز حضور دارند و رنج سنی نیز در این فاز افزایش پیدا نموده است.

محقق اصلی واکسن کووپارس با بیان اینکه اگر این فاز را به خوبی رد کنیم وارد فاز سوم می شویم، ادامه داد: در فاز سوم بنا داریم بدون محدودیت تست را انجام دهیم و افراد معمولی را وارد تحقیقات کنیم.

کلانتری با بیان اینکه داوطلب گیری فاز سوم این واکسن انجام گرفته است، گفت: به همین دلیل سیر سریع فاز را خواهیم داشت اما در کل ضروری است که 3 دوز (0-21-51) تزریق گردد و طبیعتا حداکثر طی دوماه و نیم فاز دوم به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه به هنگام تست انسانی فاز دوم، یک فاز بینابینی خواهیم داشت و نتایج آن را به سازمان غذا و دارو و سازمانهای نظارت کننده ارسال می کنیم، اعلام کرد: در صورت موافقت می توانیم فاز سوم را از اواخر فاز دوم آغاز کنیم؛ البته همه این موارد مشروط به این است که نتایج خوب باشد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوز استنشاقی این واکسن تا کنون عوارضی نداشته اما زمان ضروری است که تاثیر و ایمنی زایی دوز استشاقی این واکسن نیز تعیین گردد.

محقق اصلی واکسن کووپارس در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر این واکسن بر جهش های ویروس ادامه داد: در موسسه رازی در حال آنالیز هستیم که چه ویروس هایی در جامعه ما در حال گردش است که آنها را آنالیز کنیم تا اختلاف میزان جهش و تغییرات ویروس نسبت به پروتئین هایی که ما استفاده می کنیم را بدست بیاوریم؛ اگر این میزان 60درصد اختلاف ایجاد کند طبیعتا باید تعریف جدیدی از پروتئین های واکسن داشته باشیم اما اگر این تغییرات کمتر از 60 درصد باشد احتمالا همین واکسن روی این تغیرات موثر خواهد بود.

وی اضافه نمود: این مطالعه همزمان با کارآزمایی های بالینی در حال اجرا است.

دوز یادآور در زمان کاهش سطح آنتی بادی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ماندگاری آنتی بادی در بدن افراد بعد از تزریق گفت: کارازمایی واکسن کووپارس را از اسفندماه آغاز کردیم و هنوز نمی توانیم در مورد ایمنی زایی نظر قطعی را بدهیم زیرا بعد از آخرین تزریق نزدیک به دو ماه گذشته است.

وی ادامه داد: در کارآزمایی حیوانی این واکسن، آنتی بادی 10 ماه تا یکسال در بدن حیوان باقی می ماند اما باید در تست انسانی هم این موضوع اثبات گردد زیرا ممکن است ماندگاری در بدن انسان و حیوان متفاوت باشد.

کلانتری با تاکید بر اینکه نمی توانیم اکنون در مورد اینکه چقدر آنتی بادی در بدن می ماند اظهار نظر کنیم، گفت: در حال حاضر داوطلبان تحت نظر هستند و سطح آنتی بادی آنها پایش می گردد؛ طبیعتا اگر این سطح انتی بادی دچار افت گردد احتیاج به دوز یاداور دارند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به نظر می رسد همانند انفلوانزا احتیاج باشد سالیانه این واکسن را تزریق کنیم تا جهش های ویروس پوشش داده گردد؛ البته که این احتمال برای همه واکسن های کرونا وجود دارد که سالیانه تزریق گردد تا سطح انتی بادی ما بالاتر رود و ایمنی باقی بماند.

انجام مطالعات واکسن برای زیر 18 سال

کلانتری گفت: آن چیزی که ما در این پروژه تعریف کردیم و برای سازمان غذا و دارو ارسال کردیم برای سنین بالای 18 سال است اما مذاکراتی انجام دادیم که بعد از اتمام این کارآزمایی بالینی، تحقیقات برای ساخت واکسن زیر 18 سال را انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1560

به "حضور داوطلبان با بیماری زمینه ای در فاز دوم واکسن کووپارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور داوطلبان با بیماری زمینه ای در فاز دوم واکسن کووپارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید