حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت اول)

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، حمل و نقل همواره یکی از مهم ترین مسایل سفر است. اگر قصد سفر به مراکش دارید و می خواهید از وسایل حمل و نقل این کشور آگاه شوید با خبرنگاران همراه باشید.

حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت اول)

روی هم رفته، سیستم حمل و نقل عمومی مراکش با وجود شبکه خطوط راه آهن بین شهرهای مهم شمالی کشور، بخش ساحلی، شهر مراکش و تعداد قابل توجهی اتوبوس و تاکسی های مختلف، بسیار خوب است. ماشین های اجاره ای هم این امکان را به شما می دهند تا از راستاهایی که زمان بر هستند و دسترسی به حمل و نقل عمومی در آن ها سخت است بهره ببرید.

هواپیما

شرکت هواپیمایی رویال ایر ماروک (Royal Air Maroc) مجری پروازهای داخلی از کازابلانکا به مراکز شهرهای سراسر کشور است. اگر می خواهید بین دو شهر پرواز داشته باشید، معمولا باید در کازابلانکا پروازتان را تغییر دهید. درکل، پرواز به صرفه نیست مگر برای راه های طولانی مانند شهر العیون یا شهر داخله در صحرای غربی که وقت زیادی را برای شما صرفه جویی می نمایند. اطلاعات پروازهای فرودگاه مراکش بر روی سایت رسمی شرکت هواپیمایی ملی مراکش (ONDA) قرار گرفته است و شما باید تا 72 ساعت قبل از حرکت، پرواز خود را تایید کنید. در پروازهای داخلی، دانش آموزان و کسانی که زیر 26 سال سن دارند از تخفیف 25 درصدی برخوردار می شوند، ولی حتما باید بلیت را از یکی از دفاتر رسمی شرکت تهیه کنید.

قطار

قطارها بخش محدودی از راستاها را پوشش می دهند، اما برای رفت و آمد بین شهرهای اصلی راحت ترین و سریع ترین گزینه هستند، هرچند بعضی مواقع تاخییر دارند.

دو خط ریلی اصلی وجود دارد، که یکی از طنجه در شمال به مراکش و دیگری از وجده در شمال شرقی به مراکش کشیده شده و در سیدی قاسم به هم می پیوندد. خطوط فرعی شهرهای ناظور، الجدیده، اسفی، وادزم و فرودگاه کازابلانکا را پوشش می دهد. جدول زمانی حرکت قطارها در ایستگاه های اصلی قابل رویت است. بعلاوه باجه های بلیت فروشی یک جدول کوچک زمانی برای شما پرینت می نمایند که برنامه حرکت بین دو ایستگاه دیگر در آن قرار گرفته است. اگرچه شما نمی توانید به صورت آنلاین بلیت تهیه کنید اما می توانید جدول زمانی و قیمت بلیت ها را بر روی وبسایت ONCF مشاهده کنید. برای تهیه بلیت، نیازی به رزرو کردن نیست و هروقت که خواستید می توانید از باجه راه آهن بلیت تهیه کنید. بلیت های قطار در دو درجه ی، یک و دو عرضه می شوند. بلیت درجه دو کمی از هزینه ای که برای اتوبوس می پردازید، بیش تر است. سرویس های سریع والسیر حدود 30 درصد گران تر است. بیشتر ایستگاه های قطار در مرکز شهرها قرار گرفته است .

اتوبوس

سفر با اتوبوس فقط اندازه کمی از تاکسی مشترک (تاکسی مشترک به تاکسی گفته می گردد که چند مسافر برای کاهش هزینه ها از یک تاکسی استفاده می نمایند) مقرون به صرفه تر و حدود 30 درصد کندتر بوده اما امن تر و بسیار راحت تر است، هرچند در بعضی اتوبوس های قدیمی جا برای پاها محدود است و برای افرادی که بیش از 182 سانتی متر قد دارند، مسافرت های طولانی تحمل ناپذیر است. بیش تر اتوبوس های راستا دور به علت خنک تر بودن و سریع تر راندن، در شب حرکت می نمایند. در طول روز می توانید از روشنایی برای کتاب خواندن بهره ببرید اما در شب عموما چراغ ها در اتوبوس خاموش است. این را هم باید افزود که نرخ تصادفات اتوبوس ها در شب و به خصوص در راستاهای شلوغ بالا است که یکی از این راستاها، راستا N9 بین شهر مراکش و اگادیر است. اگر می خواهید در روز سفرکنید و از افتاب تیز مراکش در امان باشید، وقتی که از شمال به سمت جنوب می آیید، صبح ها در سمت راست و ظهر در سمت چپ اتوبوس بنشینید.

تاکسی

تاکسی ون های مشترک یکی از برترین وسیله های حمل و نقل مراکش هستند. آن ها بیشتر جاده ها را پوشش می دهند و بسیار سریع تر از اتوبوس ها (گاهی حتی از قطارها) بوده و دارای رنج قیمتی متفاوت هستند. ماشین های تاکسی عموما مرسدس بنز و پژو هستند که ظرفیتشان 6 نفر است. بیشتر مرکزهای تجاری در خیابان های اصلی قرار دارند و معمولا در طول روز خیابان های معروف دارای ترافیک روان هستند. فقط کافی است به ترمینال رفته و مقصد مورد نظر را به راننده بگویید. برترین زمان رسیدن بین ساعت 7 تا 9 صبح است که مردم در حال رفتن به سرکار هستند و تاکسی ها به سرعت پر می شوند. از طرف دیگر بدترین زمان وقت ناهار است که مسافر کم است و تاکسی ها دیر پر می شوند. نباید فراموش کنید که موقع سوار شدن در تاکسی های مشترک، راننده را متوجه کنید که فقط به یک راستا می خواهید بروید وگرنه تصور می نماید شما قصد دارید تاکسی دربست بگیرید که به معنی پرداخت کرایه کل 6 جایگاه است. خانم هایی که تنها سفر می نمایند معمولا دو جایگاه کرایه می نمایند یا در کنار راننده روی جایگاه شاگرد می نشینند تا مجبور نباشند کنار دو مرد غریبه بنشینند. یکی از مسائل تاکسی های مشترک این است که در بین راه توقف نمی نمایند مگر اینکه یکی از مسافران بخواهد پیاده گردد. برای تاکسی گرفتن کنار خیابان فقط کافی است دستتان را بالا ببرید و با انگشتان دست تعداد راستاهایی که می خواهید بروید نشان دهید. نرخ کرایه برای راستاهای معین ثابت است و معمولا راننده ها از جهانگرد ها کرایه اضافی نمی گیرند (هرچند گاهی برای چمدان ها مبلغی از مسافر گرفته می گردد). اگر فکر می کنید اندازه بیشتری از شما کرایه گرفته اند از مسافران دیگر سوال کنید یا قیمت ها را در هتل چک کنید. ممکن است برای اینکه تاکسی سریع تر حرکت کند 5 مسافر هزینه یک جایگاه خالی را تقسیم نمایند یا یک مسافر دو جایگاه را حساب کند. اگر شما قصد داشته باشید میانه راه پیاده شوید، باید کل کرایه راستا را بپردازید. اگر می خواهید در شهر گردش کنید یا از راستاغیرمعمولی بروید می توانید دربست بگیرید. افرادی معتقدند که تاکسی های اشتراکی امنیت ندارند. مسلما حقیقت دارد زیرا سرعت بیش از حد، سبقت در پیچ یا سینه کش جاده باعث شده تا بخش عمده ای از تصادفات جاده ای مربوط به تاکسی های اشتراکی باشد. شاید بهتر باشد شب ها به سراغ این تاکسی ها نروید چون بیشتر راننده ها تمام طول روز، کار می نمایند و ممکن است شب ها هنگام رانندگی خوابشان ببرد. بعلاوه به یاد داشته باشید که به علت چیدمان جایگاه ها امکان بستن کمربند نمی باشد پس بهتر است یا یک جایگاه اضافه کرایه کنید یا روی جایگاه شاگرد بنشینید.

منبع: کجارو / roughguides.com
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1845

به "حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در مراکش (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید