خبرنگاران 7میلیارد ریال به مرمت بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافت

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، یاسوج - خبرنگاران - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت میلیاردو 500 میلیون ریال به مرمت و بهسازی بافت تاریخی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه اختصاص یافت.

خبرنگاران 7میلیارد ریال به مرمت بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافت

جهت دریافت خدمات بازسازی مطب با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مجید صفائی عصر روز دوشنبهدر بازدید از بافت تاریخی دهدشت بلادشاپور در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: با این میزان اعتبار همه بخش همه بخشهای تخریب شده کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت بهسازی خواهد شد.

وی اعلام کرد: بافت تاریخی دهدشت در بودجه سال 99 نیز ردیف ملی دارد و اعتبار خوبی نیز جذب خواهد نمود.

صفای توضیح داد: با برنامه ریزی های اجرا شده روشنای بافت تاریخی نیز در اولویت است.

اسفند سال 97 قسمت های زیادی از کاروانسرای احیا شده بافت تاریخی دهدشت معروف به بلادشاپور در مرکز شهرستان کهگیلویه ،میراث ماندگار تاریخ صفویه تخریب شد و موجب واکنش ها و نگرانی مردم در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی شده است.

بافت قدیم شهر دهدشت معروف به بلادشاپور یکی از عظیمترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های زیادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت تاریخی منتشر شده است .

بافت قدیمی بلاد شاپور با 45 هکتار وسعت یکی از عظیمترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک 37 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از 2 هزارخانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار عظیم در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

متروکه ماندن چهره این شهر تاریخی درحالی است که آثار و معماری بلاد شاپور با داشتن سبک و معماری خاص چشم هر بینده ای را به خود خیره می نماید.

وجود ارگ قدیمی، مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده است.

بافت تاریخی دهدشت به شماره 3 /1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.

گذشت 33 سال از ثبت ملی این اثر در ردیف آثار ملی و حفاظت و احیا نکردن آن مورد حیرت فرهنگ دوستان شده است .

مسئولان ذیربط ادعا می نمایند که کمبود اعتبار سبب شده این اثر تاریخی با ارزش احیا و حفاظت نشود.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 823

به "خبرنگاران 7میلیارد ریال به مرمت بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 7میلیارد ریال به مرمت بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید