دانشمندان: نهنگ های خاکستری از گرسنگی در حال مرگ هستند

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، دانشمندان می گویند نهنگ های خاکستری در اقیانوس آرام به دلیل گرسنگی حاصل از کاهش دسترسی به طعمه و شکار و فرایند گرمایش قطب شمال در حال مرگ هستند.

دانشمندان: نهنگ های خاکستری از گرسنگی در حال مرگ هستند

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، یک مشکل زیست محیطی در امتداد سواحل غربی مکزیک، ایالات متحده و کانادا در حال رشد است. این رویداد غیرمعمول برای اولین بار در ژانویه 2019 رخ داد، جایی که 378 مورد مرگ تایید شده و تعداد بیشتری ثبت نشده در نهنگ های خاکستری متعلق به جمعیت شمال شرقی اقیانوس آرام دیده شد و بسیاری دیگر از آنها نیز در شرایط بسیار بدی مشاهده شدند.

اکنون در حالی که گزارش شده است که نهنگ های خاکستری لاغر شده در حال شروع مهاجرت خود هستند، دانشمندان واهمه دارند که این وقوع غیرمعمول مرگ و میر(UME) -که در آن تعداد زیادی از جمعیت این پستانداران دریایی در یک پدیده پیش بینی نشده در حال مرگ هستند- در امسال نیز ادامه یابد.

یک مطالعه جدید از دانشگاه آرهوس(Aarhus) شواهدی را نشان داده است که گرسنگی نهنگ های خاکستری در وقوع غیرمعمول مرگ و میر نقش دارد.

نهنگ های خاکستری با نام علمی Eschrichtius robustus هر ساله در ژانویه از مناطق شکار و تغذیه خود در دریاهای برینگ، چوکچی و قطب شمال یک سفر و مهاجرت را به سمت جنوب شروع می نمایند تا به محل فراوری مثل خود در سواحل کالیفرنیای جنوبی و مکزیک برسند.

اولین تحقیق روی این حیوانات باشکوه از سال 1977 تا 1982 در لاگونا سان ایگناسیو(LSI) در باخا کالیفرنیا سور در مکزیک انجام شد. سپس یک برنامه علمی زیست بوم موسوم به LSIESP در سال 2006 شروع شد و در سال 2017 تحقیقات دقیقی در خصوص شرایط بدن نهنگ های خاکستری با استفاده از فتوگرامتری پهپادی که شامل اندازه گیری طول و عرض بدن این حیوانات از عکس های عمودی گرفته شده توسط پهپادها بود، شروع شد. این کار محققان را قادر به اندازه گیری شرایط نسبی بدن نهنگ ها به صورت جداگانه می نماید.

محققان تنها طی دو سال لاغری نهنگ های خاکستری بزرگسال و نوجوان را در سواحل مکزیک مشاهده و ثبت کردند. در سال 2019 که UME فعلی شروع شد، همزمان با کاهش تعداد جفت ماده، این لاغری نیز مشاهده شد. این مسئله نشان دهنده کاهش میزان فراوری مثل نهنگ های خاکستری ماده است.

در حالی که این کاهش حجم بدن بسیار واضح است، دلیل این اتفاق هنوز به طور دقیق تعیین نشده است. دلیل UME فعلی می تواند کاهش دوجورپایان(amphipods) باشد که طعمه های اصلی نهنگ های خاکستری در مکان اصلی تغذیه آنها هستند.

از آنجا که دوجورپایان در اثر گرم شدن آب های قطب شمال به دلیل تغییر آب و هوایی کاهش می یابند، این UME ممکن است به جمعیت نهنگ های خاکستری در سال های آینده آسیب جدی برساند.

این مطالعه در مجله Marine Ecology Progress Series منتشر شده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1442

به "دانشمندان: نهنگ های خاکستری از گرسنگی در حال مرگ هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان: نهنگ های خاکستری از گرسنگی در حال مرگ هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید