راهکارهایی برای احساس خوشبختی

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، خبرنگاران/بوشهر باوری در میان بیشتر مردم وجود دارد که وقتی شرایط خانوادگی، مالی و یا معیشتی نامساعد است، خوب زیستن و داشتن احساس خوشبختی و امید امری ناممکن بوده و شرایط جایی برای دلخوشی های دیگر باقی نمی گذارد...

راهکارهایی برای احساس خوشبختی

به عبارت دیگر، وجود شرایط نامطلوب مالی و اجتماعی، زمینه های لازم برای داشتن یک زندگی عادی و نرمال را از بین برده و طبیعتاً شخص درگیر با این شرایط، امکان پرداختن به سایر نیازهای انسانی خود و بهبود بخشیدن به گوشه های دیگری از زندگی اش را ندارد. این باور باعث شده بسیاری از افراد دائم از زندگی خود ناراضی باشند.

سعید صدقی؛ روانشناس حوزه عمومی با بیان اینکه خوب زیستن و احساس رضایت در زندگی دارای 5 مؤلفه اساسی است که درستی و نادرستی این دیدگاه را نشان می دهد، به خبرنگاران گفت: نخستین مؤلفه این است که با وجود شرایط نابه سامان مالی، کیفیت هیجانات مثبت انسان(لذت ها، سرگرمی ها، علایق و...) در زندگی کاهش می یابد. مؤلفه دوم که در کنار مؤلفه اول قرار گرفته است، احساس غرقگی یا خروج از زمان است؛ یعنی انسان در طول روز درگیر فعالیت های لذت بخشی شده که موجب می شوند گذر زمان را کمتر احساس کند. این فعالیت ها به رفاه یا عدم رفاه فرد بستگی ندارد و او می تواند از آن ها بهره مند شود؛ مطالعه کتاب، تماشای فیلم یا ورزش کردن تجربیات لذت بخشی است که باعث می شوند فرد کمتر دشواری ها را احساس کند.

اما به نظر می رسد سه مؤلفه دیگر نادرستی باور عمومی در زمینه ای که شرایط بد مالی می تواند تمام مسئله خوشبختی را منتفی نماید، رد می نمایند.

معنا بخشی به زندگی

صدقی در ادامه عنوان می نماید: سومین مؤلفه، معنادار بودن زندگی است؛ یعنی فرد در زندگی چیزهایی دارد که فراتر و مهم تر از او بوده و ارزش محوری زندگی اش را مشروط به آن ها می داند؛ وجود همسر و فرزند، احساس رسالت در زندگی، شرکت در فعالیت های عام المنفعه، وجود باورهای مذهبی و... از جمله مواردی است که به زندگی انسان معنا بخشیده و به آن سمت و سو می دهد. به علاوه، تجربه و مطالعات نشان داده معنا بخشی به زندگی در مواردی بسیار سخت تر از این شرایط نیز مؤثر واقع شده و آن هایی که معنایی در زندگی داشته اند، سخت ترین و ناگوارترین شرایط زندگی را هم تاب آورده اند.

وی مؤلفه چهارم را روابط مثبت با اطرافیان می داند و با تأکید بر اینکه این عنصر در شرایط نابه سامان اهمیت ویژه ای دارد و نداشتن آگاهی و ادراک در این زمینه می تواند آن را به خطر اندازد، شرح می دهد: زمانی که فرد دوستان نزدیکی داشته یا ارتباط عاطفی مناسبی با خانواده دارد، یکی از مؤلفه های مهم خوب زیستن یا بهزیستی را در اختیار دارد. در شرایطی که مسائل زندگی به فرد فشار می آورد، نزدیک شدن به دیگران، یاری خواستن از آنان و بهره مندی از حمایت هایشان نقش کلیدی دارد. اما وقتی انسان در شرایط پرفشار و پراسترس زندگی، روابطش را به هم زند، فشارهای کاری را به منزل آورده و رفتار بدی با خانواده داشته باشد، رابطه نیز از لحاظ کیفی افت می نماید؛ در حالی که باید کاملاً برعکس باشد. در واقع، زمانی که فرد دچار مشکل می شود، بیشتر باید با اطرافیان احساس نزدیکی کرده و مطمئن شود این روابط می تواند از او در برابر مصائب حمایت کند.

سعید صدقی مؤلفه پنجم را موفقیت معرفی کرده و می گوید: وقتی شرایط ناگوار است، عده ای تصمیم می گیرند بنشینند، تقصیرها را گردن عوامل بیرونی انداخته و مدام ناله و نفرین سر دهند! در حالی که در همین شرایط مشابه نیز افراد دیگری هستند که برخلاف دسته اول، کوشش می نمایند تا راهی برای کسب مال پیدا کرده و از خودشان آدم های متبحر و متخصص در زمینه های مورد نظر بسازند و به قول معروف، گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

انسان مسئولیت پذیر چه می نماید

به عقیده این روانشناس، مؤلفه ای که پیش از همه موارد گفته شده، می تواند تمام مسائل را سامان بخشیده یا از سامان خود خارج کند و به هم بریزد، عنصر مسئولیت پذیری است. انسان مسئولیت پذیر به جای اینکه به دنبال چرایی معضلات و عوامل و علت هایی بشود که همواره می توان آن ها را یافت، به چیستی و چگونگی شرایط خود می پردازد؛ یعنی نه به دنبال مقصر که به دنبال راهکار است. انسان مسئولیت پذیر کوشش می نماید در شرایط مالی نامساعد نیز دلخوشی ها و شادی های کوچکی برای خود پیدا کرده و از همان امکانات در دسترس برای ساختن یک زندگی خوب یاری بگیرد.

وی در خاتمه صحبت های خود را چنین جمع بندی می نماید: مطالعات علمی نشان می دهد ارتباط تنگاتنگی بین شرایط مالی و اجتماعی با مفهوم خوشبختی وجود دارد؛ بی تردید فقر مالی انسان ها را با مسائل بسیاری روبرو می نماید که نمی شود آن را کتمان کرد. با این همه، تقریباً می توان گفت سهم بسیار بزرگی از شادمانی و بهزیستی انسان را چگونگی دیدگاه و تفسیر او از اوضاع شکل می دهد؛ این چنین که وقتی انسان عوامل بیرونی را به جای عوامل زمینه ساز، عوامل مشخص نماینده نهایی قلمداد کند، قطعاً با فشار مالی زندگی را تمام شده تصور کرده و می پندارد با وجود مسائل مالی نمی توان زندگی سالم و شادی داشت؛ در صورتی که اگر این افکار به درستی اصلاح شود، در همین شرایط نیز می توان با کوشش، از خود آدم بهتری ساخت و زندگی شادی به وجود آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 618

به "راهکارهایی برای احساس خوشبختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای احساس خوشبختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید