زیباترین شهرها و روستاهای تاریخی دنیا که هنوز مسکونی هستند (قسمت اول)

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، بسیاری از دهکده های قدیمی دنیا هنوز مسکونی هستند و گردشگران از آن ها دیدن می کنند. در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

زیباترین شهرها و روستاهای تاریخی دنیا که هنوز مسکونی هستند (قسمت اول)

اگر از شلوغی شهرهای بزرگ خسته شده اید، سفر به یکی از این دهکده ها و شهرهای زیبا را امتحان کنید. طبق گزارشی که از طریق سازمان دنیای بهداشت منتشر شده است، 54 درصد از جمعیت دنیا را شهرنشینان تشکیل می دهند که از سال 1960، این عدد 34 درصد افزایش پیدا کرده است. این آمار نشان می دهد که از میان جمعیت 7 میلیارد نفری دنیا، 4 میلیارد نفر در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می کنند. اما هنوز هم کسانی هستند که زندگی در منطقه ها خلوت که کمتر نشانی از زندگی مدرن دارد، ترجیح می دهند. در ادامه با 11 روستا و شهر کوچک قدیمی دنیا آشنا می شویم که در طول سال ها متروکه نشده اند و هنوز هم ساکنانی دارند. این روستاها به دلیل زیبایی خیره کننده و محیط آرام، جزو مقاصد محبوب دنیاگردی هستند.

هر کدام از این روستاهای زیبا به خاطر ویژگی های منحصربه فردشان در دنیا شناخته شده هستند.

اگر زندگی در محیط های کوچک و آرام را دوست دارید ولی به دلیل شرایط زندگی، این کار برای تان امکان پذیر نیست، می توانید یکی از این دهکده ها را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید و چند روزی را در آرامش سپری کنید و به آرزوی دیرینه خود برسید.

شیراکاواگو (Shirakawa-go)، ژاپن

این روستای تاریخی که اکنون در حدود 2000 نفر جمعیت دارد، در قرن نوزدهم ساخته شده است. شیراکاواگو در مرکز ژاپن، نزدیک قله کوه هاکو (Haku) و در رشته کوه ریوهاکو (Ryohaku) واقع شده است. این روستا به همراه روستای گوکایاما یکی از اماکن ثبت شده در فهرست میراث دنیای یونسکو در ژاپن است. شیراکاواگو به خاطر خانه هایش مشهور است که به سبک مینکا (نوعی از خانه های سنتی ژاپنی) ساخته شده اند. ویژگی این خانه ها، سقف های کاه اندود و شیب دار آن است که شبیه دو دستی که به دعا برداشته شده اند، طراحی شده است. این سقف ها به مقدار کافی محکم هستند که می توانند در مقابل بارش شدید برف در فصل زمستان، مقاومت کنند.

این دهکده یک روستای کوهستانی است و 95/7 درصد از وسعت آن را کوهستان جنگلی پوشانده است. در میان این کوه ها و ارتفاعات، رود Sho جریان دارد. این دهکده اقلیم قاره ای مرطوب دارد.

تالین (Tallinn)، استونی

در قلب مرکز استونی، دهکده ای محصور در دیوار واقع شده است که با عنوان شهر قدیم تالین شناخته می گردد. در میان بناهای تاریخی و تماشای این منطقه، یک برج 64 متری وجود دارد که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. این بخش قدیمی شهر که منطقه ای تجاری در کنار دریای بالتیک بوده، تمام ویژگی های شهرها و دهکده های قرون وسطایی شمال اروپا را دارد. شهر تالین در سال 2011، به عنوان مرکز فرهنگی اروپا انتخاب شده است. از این رو این شهر و بخش تاریخی آن، جاذبه های تاریخی و فرهنگی متعددی برای تماشا دارند. میدان زیبای Town Hall بیش از 8 قرن است که محل تجمع اهالی شهر است. این میدان که با مغازه های مختلف احاطه شده است، در فصل تابستان به مکانی برای سرگرمی و سرگرمی و گذراندن وقت در کافه ها تبدیل می گردد. این میدان هنوز هم قلب اجتماعی شهر و مکانی برای برگزاری اجراهای زنده موسیقی است و بازارهای سنتی مختلفی برای ارائه انواع محصولات و صنایع دستی در این میدان برپا می گردد.

باردیو (Bardejov)، اسلواکی

یکی از قدیمی ترین منطقه ها مسکونی در اسلواکی، باردیو است که نامش در فهرست میراث دنیای یونسکو می درخشد. معماری این دهکده، سبک های مختلفی از قرن های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم را در بر می گیرد. انواع کلیساها، بناهای تاریخی و خانه های قدیمی، بافت تاریخی این منطقه را تشکیل می دهند که بسیار تماشای و مجذوب کننده است. قدمت قلعه ها و حصارهای شهر به قرن چهاردهم و پانزدهم باز می گردد. هر آنچه که از یک دهکده و شهر تاریخی انتظار دارید در باردیو وجود دارد. در 2/5 کیلومتری باردیو شهر اسپای Bardejovske Kupele واقع شده است که به خاطر اسپاهای معدنی معروفیت دارد.

این شهر تاریخی کوچک که به خوبی حفظ و نگهداری شده است، نمونه ای کامل از شهرهای محصور قرون وسطایی است.

آلبروبلو (Alberobello)، ایتالیا

یکی دیگر از مکان های تماشای ثبت شده در میراث دنیای یونسکو، آلبروبلو است. این شهر کوچک در جنوب ایتالیا قرار گرفته است و در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است. این شهر به خاطر سبک خاص معماری و خانه های منحصربه فردش که ترولو نام دارد، معروفیت دارد. ترولو که در جمع ترولی خوانده می گردد، کلبه های سنتی آپولیایی از جنس سنگ هستند که سقف های مخروطی شکل دارند. این خانه های تماشای و متفاوت امروزه به یکی از جاذبه های دنیاگردی ایتالیا تبدیل شده اند و از طریق یونسکو محافظت می شوند.

ساکنان این منطقه هنوز در ترولو زندگی می کنند و البته بسیاری از آن ها را به دنیاگردان اجاره می دهند. این ساختمان ها معمولا مربع هستند و دیوارهای سنگی ضخیمی دارند و بدون ملات ساخته می شوند. البته مهم ترین فعالیت سرگرمیی دنیاگردان در آلبروبلو، قدم زدن در کوچه های پرپیچ و خم و تماشای ترلوها است اما موزه های کوچک و تعدادی مغازه هم برای خرید سوغات و امتحان کردن محصولات محلی وجود دارد. مرکز آلبروبلو شبیه بیشتر شهرهای کوچک ایتالیا، ساختمان های معمولی دارد و تعدادی ترولو هم در میان آن ها دیده می گردد اما در بخش های قدیمی تر شهر، همه ساختمان ها را ترولو ها تشکیل می دهند.

جوزکار (Júzcar)، اسپانیا

شهر تماشای جوزکار، یک ساعت با ماشین از دریای مدیترانه فاصله دارد. این شهر زیبا از خانه های کوچکی تشکیل شده که همگی به رنگ آبی رنگ آمیزی شده اند. جمعیت فعلی این منطقه در حال حاضر کمتر از 300 نفر است. جوزکار یکی از شهرهای سفید اندلس بوده است. شهرهای سفید اندلس شهرهایی هستند که در منطقه Cadiz در جنوب اسپانیا قرار دارند و خانه های آنها سفیدرنگ است.

در بهار سال 2011، ساختمان های این شهر، حتی کلیساها و سنگ قبرها از طریق شرکت سونی پیکچرز (Sony Pictures) به رنگ آبی رنگ آمیزی شدند. این کار به خاطر نمایش انیمیشن اسمورف ها انجام شد. برای این کار از 4000 لیتر رنگ استفاده شد. در دسامبر سال 2011 شرکت سونی پیشنهاد کرد که دوباره خانه ها را به رنگ سفید رنگ آمیزی کند اما ساکنان شهر ترجیح دادن که رنگ خانه ها به همین شکل باقی بماند. زیرا در این شش ماه در حدود 80 هزار دنیاگرد از این شهر بازدید کرده بودند. در حالی که این شهر معمولا سالی 300 توریست داشت.

منبع: کجارو / architecturaldigest.com
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1841

به "زیباترین شهرها و روستاهای تاریخی دنیا که هنوز مسکونی هستند (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین شهرها و روستاهای تاریخی دنیا که هنوز مسکونی هستند (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید