ساخت لوح مینای نقاشی گل ومرغ به سبک قاجار

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران، لوح مینای نقاشی طرح گل و مرغ به سبک قاجار توسط مریم مسگریان هنرمند کارگاه مینای گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد .

ساخت لوح مینای نقاشی گل ومرغ به سبک قاجار

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ از جمله نقوش بکار رفته در هنر مینای نقاشی است که نمونه های ارزنده ای از آن در گنجینه هایی چون کاخ گلستان ، موزه جواهرات ملی ایران و مجموعه های خصوصی ایران موجود است.

او با بیان اینکه در عصر قاجار مینای نقاشی ، هنری مورد توجه دربار و ارزنده بوده است اضافه کرد: اما در دوره کنونی ، معدود هنرمندانی به این تکنیک آشنا بوده و به آن می پردازند.

شریف زاده گفت: عدم دسترسی به منابع مکتوب که به ویژگیها و دانش فنی این هنر پرداخته باشد ، اهمیت تحقیق و مطالعه در این هنر فاخر را نشان می دهد.

وی آنالیز نقوش به کار گرفته شده در مینا کاری آن دوران، نحوه اجرای اثر و در نهایت ثبت دستاوردها در احیاء، حفظ و اشاعه این هنر را هدف این طرح عنوان نمود .

او گفت: در اجرای این اثر ، شناخت اصول طرحی گل و مرغ ، رنگ شناسی و اجرای صحیح تکنیک پرداز در نقاشی مینایی به شیوه قاجار، تثبیت رنگ ها در دمای پخت مناسب و تلفیق دو سبک از شیوه های مینا کاری (مینای نقاشی و خانه بندی)مد نظر بوده است.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه اضافه کرد: در این اثر، پلاک بیضی شکل مسی به ابعاد 8در 10سانتی متر با تکنیک پرداز به شیوه نقاشی مینایی دوره قاجار با طرح گل و مرغ در مرکز اثر و روش مینای خانه بندی برای ساخت شش قطع در حاشیه لوح بکار برده شده است.

او اضافه کرد: در طراحی این قطعات نیز از نقوش رایج دوران قاجار نظیر اسلیمی و ختایی استفاد و پس از مراحل نهایی اجرای آن، بر روی قطعه چوبی با حاشیه منبت به ابعاد 30در 37سانتی متر نصب شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 153

به "ساخت لوح مینای نقاشی گل ومرغ به سبک قاجار" امتیاز دهید

1 کاربر به "ساخت لوح مینای نقاشی گل ومرغ به سبک قاجار" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت لوح مینای نقاشی گل ومرغ به سبک قاجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید