طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس در واحد اهواز

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی اهواز گفت: این واحد دانشگاهی برای نخستین بار در کشور پیروز به طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست شد.

طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس در واحد اهواز

ابراهیم آقاجری در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات لازم برای طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست مدتی است که آغاز شده و با به وجود آمدن بحران اخیر ناشی از کرونا و گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با این ویروس درصدد آمدیم تا در این برهه با ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس، خدمتی را به جامعه ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه یکی از فعالیت های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می آید، اضافه کرد: همانطور که متخصصان امر سلامت اظهار داشتند یکی از راه های بسیار مهم شیوع بیماری انتقال از سطوح است و این امر پس از برقراری تماس دست با سطوح یا افراد آلوده منتقل می شود، بنابراین درصدد برآمدیم تا با طراحی دستگاهی که به صورت کاملاً اتوماتیک عملیات شستشو و ضدعفونی دست ها را با قابلیت بسیار بالا انجام می دهد، نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی اهواز درباره معرفی دستگاه دستگاه ضدعفونی کننده بیان نمود: این دستگاه شامل دو مخزن است که در یکی از آن ها مایع شستشودهنده است که می تواند شامل هر چیزی باشد و تکنیک استفاده شده در آن ترکیب این دو مخزن است که نهایتاً در یک فرآیند 50 ثانیه ای منجر به ضد عفونی شدن دست ها می شود.

آقاجری درباره نحوه عملیات دستگاه ضدعفونی کننده دست نیز اضافه کرد: ابتدا مایع شستشودهنده روی سطح دست ریخته شده و همزمان با آن برای مدت کوتاهی آب روی دست ها پاشیده می شود و در گام بعدی پودر آب با یاری هوا بر روی دست ها ریخته می شود.

وی ادامه داد: در نهایت آب و رطوبت دست ها با استفاده از هوا گرفته شده و پس از آن نیز به وسیله یک دستگاه گرم کننده دمای فضای درون دستگاه به 38 درجه سانتیگراد می رسد و با این کار دست ها کاملاً خشک می شوند و نکته حائز اهمیت دیگر استفاده از اشعه ماورای بنفش در عملیات شستشو است که با استفاده از یک دستگاه uv به تکمیل فرایند ضدعفونی یاری شایسته می کند.

مزایای دستگاه ضدعفونی کننده دست چیست؟

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی اهواز اضافه کرد: دستگاه ضدعفونی کننده دست در سه سطح ولتاژی کار می کند و دارای توان مصرفی بسیار پایینی بوده؛ همچنین مصرف آب آن بسیار کم است، چراکه آب با هوا ترکیب شده و نسبت به حالت های سنتی شستشوی دست صرفه جویی بسیاری در آب مصرفی رخ می دهد.

آقاجری در ادامه با اشاره به اینکه برای قسمت کنترل فرایند دستگاه از برد الکتریکی استفاده می شود، توضیح داد: این مدل اولیه دستگاه بوده که به یاری خداوند با موفقیت طراحی و ساخته شده و برای اینکه به تولید انبوه برسد نیاز به حمایت دارد.

وی ادامه داد: نمونه مشابه این دستگاه وجود دارد، اما نکته قابل توجه این است که نمونه های موجود بدون تماس نبوده و در آن ها، دست عملیات را هدایت می کند، یعنی نیاز به جابجایی دست ها احساس می شود، اما در نمونه تولیدی ما دستگاه تمامی مراحل از جمله پاشیدن مایع، شستشو و خشک کردن را به صورت اتوماتیک انجام می دهد و نیازی به جابجایی دست ها نیست و فقط کافی است دست ها یک بار در دستگاه قرار بگیرد و سایر عملیات توسط برد تعبیه شده توسط دستگاه مدیریت می شود.

وی در پایان گفت: دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس (THSM) در فضاهای پر تردد از جمله بیمارستان ها، رستوران ها ، ادارات، مدارس و دانشگاه ها قابل استفاده بوده و در ادامه راستا امکانات دیگری نیز با توجه به نیاز به آن اضافه خواهد شد.

پایانی پیام/4078/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 794

به "طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس در واحد اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست بدون تماس در واحد اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید