مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، همدلی (Empathy) به درک احساس دیگران و توانایی قراردادن خود در جایگاه آنها گفته می شود و اثر مثبت آن در عرصه های مختلف زندگی قابل مشاهده است.

مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

همدلی و درک احساسات دیگران یکی از مهمترین مهارت های زندگی است چرا که به ما کمک می کند تا بتوانیم با نگاه کردن به زندگی و موقعیت ها از دید دیگران ساده تر آنها را پذیرفته و رفتارشان را درک کنیم. در نتیجه روابط اجتماعی ما بهبود پیدا کرده و رفتارهای حمایتی ما نسبت به دیگر انسانها افزایش می یابد. این خود منجر به محبوبیت و کسب احترام بیشتر و افزایش رضایت زندگی در ما خواهد شد. در این مقاله ابتدا به تعریف این مهارت و اثرا آن و سپس به راهای تقویت آن پرداخته ایم.

تعریف مهارت همدلی

همدلی ( Empathy) به درک و فهم احساس و تجربه حسی دیگران گفته می گردد که به توانایی دیدن از نگاه دیگران و قراردادن خود در جایگاه آنها بازمی گردد. این مهارت دارای دو جزء شناختی و عاطفی می باشد. جزء شناختی آن عبارت است از توانایی شناسایی و نام گذاری حالات دیگران و توانایی در تشخیص و حدس دیدگاه های شخص مقابل و جزء عاطفی آن نیز توانایی نشان دادن پاسخ عاطفی مناسب است.

به عبارت دیگر مهارت همدلی به معنای توانایی درک و فهم احساسات دیگران و ارائه بازخورد مناسب در برابر آن ها است. اینکه در موقعیت های مختلف و در برخورد با اطرافیان مان بتوانیم دیدگاه ها، طرزفکر، عقاید و حالات عاطفی آنها از جمله خشم، ترس، غم، شادی و غیره را تشخیص و به طرز مناسب و شایسته ای به آنها جواب دهیم. شرط لازم برای چنین کاری، شناخت تفاوت های فردی و احترام گذاشتن به آن و از همه مهمتر خودآگاهی است. هرقدر نسبت به احساسات خودمان آگاهی بیشتری داشته باشیم، در شناخت و درک احساسات دیگران ماهرتر خواهیم بود.

افراد ناهمدل، که هیچ ایده ای درباره احساسات خودشان ندارند، وقتی نوبت به شناخت احساسات افراد دیگری می رسد کاملاً عاجز می شوند. آنان وقتی ابراز احساسات دیگران را نسبت به خود می شنوند، به همان میزان گیج و مبهوت می شوند. این شکست در دریافت احساسات دیگران، یک کاستی اساسی در هوش هیجانی است.

ویژگی های افراد همدل

  • علاقه داشتن به دیگران
  • تحمل افراد مختلف
  • رفتار بین فردی همراه با پرخاشگری کمتر
  • توانایی دوست یابی و دوست داشتنی شدن
  • احترام قائل شدن برای دیگران

اثرات همدلی

  • عامل پیشگیری بسکمک از رفتارهای ناخوشایند می گردد.
  • در طرفین احساس خوشایند و مثبت ایجاد می کند.
  • به اخذ تصمیم های صحیح تر کمک می کند.
  • باعث جلوگیری ازبسکمک تعارضات و سوءتفاهم ها می گردد.
  • باعث تعدیل و اصلاح شناخت، احساس و رفتار می گردد.
  • باعث تحکیم روابط همسران می گردد.
  • احساس آرامش و قوه ادارک فرد را افزایش می دهد.
  • موجب افزایش اعتماد به نفس می گردد.
  • زمینه شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم می آورد.

توانایی شناختن احساسات دیگران در عرصه های مختلف زندگی نقش ایفا می کند. از فروش و مدیریت گرفته تا پدرومادر بودن، تا دلسوزی برای دیگران و فعالیت های سیاسی. فقدان حس همدلانه نیز در درافراد جامعه ستیز، جنایتکار، متجاوزان به عنف و متعرض به بچه ها به خوبی قابل مشاهده است.

راه های افزایش مهارت همدلی

1- شنونده خوبی بودن

گوش کردن فعال، اساس و مقدمه هر نوع ارتباط سالمی است. اگر به گفته دیگران توجه معنادار و فعالانه داشته باشیم برخوردی همدلانه نشان خواهیم داد. اگر فردی می خواهد با شما صحبت کند و شما به هر دلیل نمی توانید به صحبت هایش گوش دهید این موضوع را به او بگویید. نترسید که طرف مقابل ناراحت گردد. این ناراحتی کمتر از زمانی است که فرد موضوع مهمی را با شما در میان بگذارد و به واسطه ظرفیت پر، کمبود وقت و. .. فیدبک هایی به او بدهید که نشان دهد حرف ها و صحبت هایش را درست گوش و درک نکرده اید که این موضوع به مراتب آزاردهنده تر است. برای گوش دادن فعال باید:

  • کارتان را کنار بگذارید.
  • به چهره مخاطب با دقت نگاه کنید.
  • به معنا و مفهوم و صحبت های او به دقت گوش کنید.
  • هر از گاهی با تکان دادن سر و بیان کلماتی نشان دهید که به او توجه دارید.
  • هرچندگاهی، سوالاتی در راستای بیان و حرف های طرف مقابل از او بپرسید تا او متوجه گردد که به حرف های او گوش می کنید.
  • به احساسات و هیجانات فرد مقابل توجه کنید.
  • در جریان همدلی سعی کنید خود را به جای طرف مقابل قرار دهید و از دیدگاه او به موضوع نگاه کنید تا بهتر بتوانید احساس و هیجان فرد مقابل را درک کنید.
  • پس از درک و توجه به احساسات و حالات هیجانی وی از تکنیک انعکاس استفاده کنید.

2- استفاده از تکنیک انعکاس

انعکاس احساسات: یکی از تکنیک های همدلی این است که بتوانیم بخش های احساسی که فرد روی آن تاکید دارد را به او انعکاس دهیم؛ مثلا می توانیم از جملات کوتاهی مانند: به نظر می رسد این موضوع برای تو خیلی حائز اهمیت است یا خوشحالم که خوشحالی استفاده کرد. با استفاده از چنین جملاتی فرد به این نتیجه می رسد که احساساتش توسط ما درک می گردد.

انعکاس محتوا: گاهی حرف های طرف مقابل حاوی احساسات خاصی نیست. به عنوان مثال ممکن است فردی درباره معامله ای صحبت کند، در این شرایط ما اطلاعاتی را دریافت می کنیم که می توانیم به این شکل به او انعکاس دهیم : عجب! پس در این بخش از شهر قیمت زمین پایین است یا.... لازم نیست که عین کلمات او باشد مهم این است که محتوا منتقل گردد.

3- نصیحت نکردن

در بیشتر مواقع افراد راه درست را می دانند. آنچه انسان ها به شدت نیاز دارند به اشتراک گذاشتن دردهاست. دردها پس از آنکه با افراد همدل در میان گذاشته می شوند، قدرت خود را از دست می دهند. پس اجازه بدهید دیگران دردهایشان را مطرح کنند. اگر راهنمایی کارگشایی، که به درستی آن اعتقاد دارید، در نظرتان هست آن را ارائه دهید. اما از توصیه های کلیشه ای، تکراری و نصیحت هایی که نتیجه ای جز خستگی و آزردگی طرف مقابلتان ندارد، خودداری کنید.

4- تعصب نداشتن و احترام به عقاید مختلف

درک تنوع افراد جامعه و تحمل نظرات مخالف دیگران امکان تعاملات سازنده اجتماعی تان را بالا می برد و همچنین علاوه بر ایجاد همدلی با قشر گسترده ای از جامعه، تجربیات و دیدتان را در زندگی وسیع می کند. فراموش نکنید شنیدن یک عقیده مخالف به معنای پذیرفتن آن نیست.

5- تعادل بخشیدن به مسئله

برخی از افراد پس از شنیدن مسائل دیگران آنچنان تحت تاثیر قرارمی گیرند که نمی توانند احساسات خود را کنترل کنند و با ابراز هیجانات شدید مانند گریه کردن و سخنان ناامید کننده، بر مشکل فرد می افزایند. از سوی دیگر، گروه دیگری فکر می کنند با زیاد ساده و بی اهمیت جلوه دادن مشکل می توانند از درد روانی فردی که دچار آن مشکل شده است بکاهند اما تنها احساس مثبتی که به واسطه درد دل کردن و همدلی ایجاد می گردد را از بین می برند. بهترین واکنش یک واکنش منطقی و متعادل است. مهم نیست مسئله از نظر شما چقدر بزرگ است، اهمیت مسئله در درک و احساس طرف مقابلتان از آن است.

6- قرارگرفتن در موقعیت های همدلانه

شرکت در جشن ها و بازارچه های خیریه، انجمن هایی با فعالیت های انسان محبت آمیز و همدلانه و دوستی و رابطه با افرادی که در این حوزه ها فعال هستند، روح و حس همدلانه را در شما پرورش خواهد داد و قطعا میزان رضایت تان را از زندگی و خودتان بالا خواهد برد. ضمن این که این گونه فضاها، محیطی برای تجربه های عمیق انسانی فراهم می آورند که در افزایش پختگی شما نقش اساسی دارد.

7- تلاش در جهت رشد شخصی

در نهایت اینکه کار کردن بر روی رشد شخصی و حل مسائل روانی خود، مشارکت اجتماعی بالا، مطالعه و تحصیل، سفر و روابط محبت آمیز وسیع و عمیق از جمله عواملی هستند که در رشد روانی، اجتماعی و اخلاقی شما موثرند. هر فعالیتی که منجر به رشد انسان در یکی از جنبه های روانی، هیجانی و اخلاقی گردد، بر میزان همدلی او و داشتن زندگی پیروز تاثیر می گذارد.

گردآوری: مجله اینترنتی مجله تخصصی کامپیوتر

منبع: ستاره
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1185

به "مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت همدلی و همزبانی چیست؟ چگونه همدلی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید