میراث فرهنگی تجسم عینی تاریخ یک ملت است

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، میراث فرهنگی تجسم عینی تاریخ یک ملت است.

میراث فرهنگی تجسم عینی تاریخ یک ملت است

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در دومین همایش معاونان میراث فرهنگی استان ها که در سالن فجر وزارتخانه برگزار گردید، به اهمیت جایگاه میراث فرهنگی در دلبستگی به کشور و همبستگی ملی اشاره و بیان نمود: مهاجرت جوان ها، فارغ التحصیلان و متخصصان به کشورهای خارجی از موضوعات روز کشور است، اما اگر کسی به جایی دلبستگی داشته باشد با وجود مسائل از آنجا دل نمی کند. میراث فرهنگی از این سو دارای اهمیت است.

او در تعریف عمل آزادانه به اهمیت داشتن هویت اشاره نمود و اضافه نمود: یکی از عناصر اصلی داشتن هویت، حافظه است. همینطور که حافظه در هویت شخص دارای نقش اساسی است، تاریخ نیز در مقیاس کلان، اجتماعی و حافظه یک ملت دارای اهمیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت آگاهی هر ملت از گذشته و تاریخ خود بیان نمود: میراث فرهنگی نقش مهمی در خودآگاهی ملی و فرهنگی دارد، میراث فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس تجسم عینی تاریخ یک ملت است، از گذشته و تاریخ هر ملتی تنها میراث فرهنگی آن به جای مانده است.

حداد عادل با بیان اینکه میراث فرهنگی برترین ابزار برای شناخت تمدن و تاریخ هر ملتی است از زبان و معماری نیز نام برد و اضافه نمود: بازار و قنات نمونه ای از مظاهر معماری ایرانی هستند، تمدن ماندگار و چند هزار ساله ایران به یاری قنات به حیات خود ادامه داده است، هر چقدر به عملکرد این قنات بیندیشیم، احترام ما نسبت به نیاکان اضافه نموده می گردد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی حفظ میراث فرهنگی و معرفی آن به نسل تازه را وظیفه ای ملی دانست و اضافه نمود: شما نگهبانان خشت و گل نیستید، بلکه نگهبان حافظه تاریخی ملت خود هستید که موجب هویت ملی، همبستگی و دلبستگی به سرزمین و تاریخ می گردد، اگر ملت این حافظه تاریخی را از دست بدهد خودش را از دست می دهد.

او با تاکید بر اهمیت نقش حافظه مشترک در ایجاد همبستگی ملی ادامه داد: این چیزی است که ما به آن نیاز داریم و دشمن ما این را نمی خواهد، آنها یک نسل بی ریشه می خواهند که دلبستگی نسبت به کشور خود نداشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نسل جوان را باید با هویت تاریخی و میراث فرهنگی آشنا کرد، اضافه نمود: اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد کسی کشور خود را به آسانی رها نمی کند. بدترین ظلم به یک ملت این است که از خودش فرار کند و به گذشته اش افتخار نکند.

حداد عادل با بیان اینکه حس تاریخی در ملت ما ضعیف است، اضافه نمود: ما علاقه ای به گذشته اشیا و حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده است، نداریم، فرهیختگان و معلمان باید به اشیا از حیث تاریخی بودن آنها بها دهند، حفظ میراث فرهنگی و احترام به آن را باید شما به ملت یاد بدهید.

او یکی از نشانه های بی توجهی به میراث فرهنگی را نساختن بازار در شهرهای تازه عنوان نمود و اضافه نمود: در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و ساز ه ای است که با اقلیم ما سازگار است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی سخنانش را با شعری از اخوان ثالث با عنوان میراث انتها داد و بر اهمیت شناساندن میراث فرهنگی به جوانان تاکید نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2018

به "میراث فرهنگی تجسم عینی تاریخ یک ملت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی تجسم عینی تاریخ یک ملت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید