پرونده هورامان شهریور مهمان یونسکو می گردد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، پرونده ثبت جهانی هورامان بعد از چهار سال کوشش در 2 استان کردستان و کرمانشاه تکمیل و برای آنالیز های اولیه در شهریور سال جاری به سازمان جهانی یونسکو ارسال می گردد.

پرونده هورامان شهریور مهمان یونسکو می گردد

ایرنا :مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: کارهای پرونده ثبت جهانی هورامان در کردستان اتمام یافته و با اتمام کارهای این پرونده در کرمانشاه شهریور سال جاری به یونسکو ارسال می گردد.

سید محسن علوی با اشاره به اینکه 80 کارشناس و متخصص در حوزه های مختلف در این استان کار جمع آوری این پرونده را انجام دادند گفت: این مطالعات در قالب مردم شناسی، باستان شناسی، علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی و هوار نشینی صورت گرفته است.

وی اضافه نمود: بیش از 500 اثر باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی تا اواخر دوران اسلامی در این منطقه تاریخی شناسایی شده است.

علوی افزود: این منطقه تاریخی از جغرافیای فرهنگی و تاریخی وسیعی برخوردار بوده و به همین دلیل نیز پراکندگی آثار شناسایی شده آن در 76 روستای منطقه اروامانت در شهرستان های سروآباد، کامیاران و سنندج است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: ثبت جهانی هورامان گامی بلند برای توسعه استان است و بدون تردید با ثبت جهانی این منطقه، هورامان از حمایت های سازمان جهانی یونسکو بهره مند می گردد.

به گزارش ایرنا، هورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می گردد.

منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و 76 روستا است که تاکنون 13 روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی 22 روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، صندلی و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و صندلی اهورا مزدا است.

استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 42 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

هم اکنون ثبت جهانی هورامان در دست آنالیز است، در این راستا معاونت میراث فرهنگی و گردشگری کشور با هدف حفاظت، مرمت و بازسازی بافت های باارزش این منطقه پایگاهی به نام پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامانات ایجاد نموده است.

که در شهر هورامان تخت، روستای پالنگان و یکی از روستاهای سنندج یک نمایندگی از این پایگاه دایر شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 195

به "پرونده هورامان شهریور مهمان یونسکو می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده هورامان شهریور مهمان یونسکو می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید