پشت پرده افزایش کلاهبرداری فیشینگ در هفته های گذشته؛ سیم کارت های بدون هویت

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، پیش از این فیشینگ با شماره های سامانه های ارسال انبوه پیامک صورت می گرفت اما حالا کلاهبرداران به راحتی با شماره های شخصی پیامک های جعلی به کاربران ارسال می نمایند که باعث می گردد بپرسیم آیا این سیم کارت ها بدون هویت هستند؟

پشت پرده افزایش کلاهبرداری فیشینگ در هفته های گذشته؛ سیم کارت های بدون هویت

فیشینگ (Phishing) نوعی کلاه برداری اینترنتی است که در آن سودجویان کوشش می نمایند با استفاده از صفحات اینترنتی جعلی، ارسال های جعلی به وسیله پیامک و ایمیل و سایر روش ها به اطلاعات محرمانه کاربران از جمله اطلاعات پرداخت بانکی دسترسی پیدا نمایند.

با افزایش این نوع کلاهبرداری در کشور که عموما به وسیله ارسال های درگاه پرداخت جعلی به وسیله پیامک صورت می گیرد، زمستان قبل طرح سامانه رمز پویا برای کارت های بانکی اجرا شد و همه کاربران ملزم شدند برای پرداخت اینترنتی بالای 100 هزار تومان از رمز پویا استفاده نمایند. این طرح در ابتدا به کنترل و محدود ساختن سودجویان فیشینگ یاری کرد اما به نظر می رسد به مرور آنها نیز با بروزرسانی روش های خود توانسته اند این موانع را از سر راه بردارند، چرا که گزارش ها حاکی از آن است که دوباره فیشینگ افزایش یافته و روزانه تعداد زیادی از کاربران قربانی روش های جدید کلاهبرداران می شوند و فیشینگ همچنان ادامه دارد.

عجیب اینکه در موج جدید فیشینگ معمولا پیامک های حاوی فیشینگ، از سوی شماره های شخصی و عادی ارسال می شوند. قبلا این کار معمولا به وسیله سامانه های ارسال پیامک انجام می شد که به دلیل تعلق آنها به شرکت های ثبت شده امکان پیگیری بیشتری وجود داشت، اما حالا با شماره های عادی شخصی فیشینگ صورت می گیرد و قطعا فردی که اقدام به این کار می نماید، مطمئن است که به وسیله آن شماره همراه قابل ردیابی نیست!

بی شک افراد سودجو از عواقب کار خود باخبر هستند و می داند اگر از شماره ثبت شده به نام خود استفاده کند، قابل پیگیری است و دیر یا زود قانون به سراغ او خواهد آمد و به همین دلیل این شائبه ایجاد می گردد که آیا این شماره ها بدون هویت هستند؟ بر اساس آخرین گزارش های سازمان تنظیم مقررات و اپراتورهای تلفن همراه مدت ها است که هیچ سیم کارت بدون نامی ارائه نمی گردد؛ پس باید پرسید این شماره ها که به احتمال فراوان بی نام هستند چگونه به دست کلاهبرداران رسیده اند؟

به گزارش خبرنگاران دیروز جواد جاویدنیا، معاون سابق فضای مجازی دادستانی کل کشور در یک گفت وگوی زنده رادیویی با اشاره به موضوع توزیع سیم کارت های بدون هویت اشاره نموده و گفته: در مورد توزیع سیم کارت های بدون هویت متأسفانه انتهای موضوع به بخشی از دستگاه های امنیتی می رسد که خودشان می آیند اپراتورها را ملزم می نمایند که این سیم کارت های بدون هویت را بین مردم توزیع نمایند تا برای شناسایی متهمان از آن ها بهره برداری نمایند. در عرض سه ماه یک کلاهبرداری 6 هزار سیم کارت بدون هویت در اختیارش قرار می گیرد، این ها فریب است، اما متأسفانه تا زمانی که این بسته به صورت شفاف در اختیار مردم، قانونگذار و مراجع قضایی قرار نگیرد، اصلاح نخواهد شد.

با اجرای طرح رمز پویا در نظام بانکداری کشور امید این می رفت که فیشینگ تا حد قابل ملاحظه ای کنترل گردد، اما با مشکلاتی که در اجرای این طرح وجود دارد و همچنین امکان پرداخت مبالغ کمتر از 100 هزار تومان با رمز ایستا به نظر می رسد این طرح در مبارزه با کلاهبرداری های فیشینگ چندان پیروز نبوده و سودجویان مجازی با روش های جدید همچنان نظام بانکی و محدودیت های آن را دور می زنند.

اگر می خواهیم فضای مجازی مکانی امن برای کاربران باشند، نباید اجازه بدهیم شماره های بدون نام و هویت در دست کاربران قرار گیرد. اگر واقعا امکان دسترسی افراد به سیم کارت بدون هویت وجود ندارد و این شماره ها غیرفعال شده اند، پس این آمار فزاینده فیشینگ با شماره های شخصی از کجا آمده و ریشه این تناقض ها در کجا است؟

2121

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1025

به "پشت پرده افزایش کلاهبرداری فیشینگ در هفته های گذشته؛ سیم کارت های بدون هویت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده افزایش کلاهبرداری فیشینگ در هفته های گذشته؛ سیم کارت های بدون هویت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید