کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، یکی از بناهای جذاب و حکایت دار مسکو کلیسای مسیح نجات دهنده (Cathedral of Christ the Saviour) است که به ظاهر بسیار قدیمی و کهن به نظر می آید اما درواقع در سال 2000 ساخته شده است.

کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

از همین قسمت حکایت کلیسا جالب و شنیدنی تر می گردد. بسیاری از گردشگران دنیا برای بازدید از کلیسای مسیح نجات دهنده و آشنایی با داستان آن بلیط هواپیما مسکو می خرند و در مشاهده آن از نزدیک مجذوب و متحیر می شوند.

کلیسای مسیح نجات دهنده که بلندترین کلیسای ارتدوکس دنیا است، نزدیک کاخ کرملین و شمال رودخانه مسکو واقع شده است. برای کسانی که به تاریخ و معماری بناها علاقه مند هستند، بازدید از کلیسای مسیح نجات دهنده در مسکو فرصت بسیار خوبی به حساب می آید.

تاریخچه کلیسای مسیح نجات دهنده

یکی از مهم ترین روزهای تاریخ روسیه چهاردهم دسامبر سال 1812 است. ناپلئون بناپارت به همراه ششصد هزار سربازش مسکو را ترک کرد. امپراطور الکساندر اول در 25 م دسامبر دستور داد برای گرامیداشت حضرت مسیح که محافظ روسیه در برابر نیروهای فرانسه بود، کلیسایی بسازند.

همان طور که تا به امروز بارها خوانده و شنیده ایم، کشور روسیه سرزمین بسیار وسیع و پهناوری است و ناپلئون بناپارت که پیروز شده بود کشورگشایی ها و فتح های زیادی انجام دهد، این بار چشم به سرزمین روسیه دوخته بود. اما روسیه به قدری وسیع بود که این بار بناپارت پیروز به فتح و کشورگشایی نشد و مغلوب شد و درواقع کوشش بناپارت برای فتح روسیه، عظیم ترین اشتباه وی بود.

پس از این رویداد مقامات روسی تصمیم گرفتند در گرامیداشت حضرت عیسی کلیسایی را در مسکو بسازند. زیرا بر این باور بودند که اگر محافظت عیسی مسیح نبود، آن ها هرگز پیروز نمی شدند. ساخت این کلیسا بسیار به طول انجامید و طراحی آن 20 سال بعد توسط تزار نیکولاس اول انجام گرفت. معماری بنا را نیز فردی به نام کنستانتین عهده دار شد که مورد تائید تزار نیکولاس بود. نیکولاس در سال 1837 محل ساخته شدن کلیسای مسیح نجات دهنده را در مسکو انتخاب کرد و در سال 1839 اولین سنگ بنا را در مکانی نزدیک به کاخ کرملین بنا نهاد.

معماری کلیسای مسیح نجات دهنده

در ساخت کلیسای مسیح نجات دهنده بیش از هزار متر مربع سنگ مرمر کارارا به کار رفته است و نقاشی های آن را هنرمندان معروف و تاثیر گذاری چون واسیلی سوریکوف انجام داده اند. جوزف استالین که فردی بسیار بدبین بود، در سال 1920 دستور داد کلیسای مسیح نجات دهنده را تخریب نمایند. زیرا عقاید خاص خود را داشت و به دلیل این که نمای خوبی از کاخ کرملین به کلیسا وجود داشت، می خواست به جای کلیسا یک بنای انسانی در آن محل ساخته گردد که درواقع همان بنای هیئت اتحادیه جماهیر شوروی است.

در ماه فوریه سال 1930 از مقامات درخواست شد تا گنبدهای طلایی رنگ روی کلیسا را تخریب نمایند. این کار را انجام دادند و حتی در تصاویری از کلیسای مسیح نجات دهنده که به سال های 1930 تا 1931 هستند، به راحتی می توان مشاهده کرد که بخش های ارزشمندی از کلیسا نیز شامل نقاشی ها، محراب، دیوارها و پله های مرمری، مجسمه ها و طلاها از بین رفته بودند. سال ها بعد در 1930 نیز بخش های باارزش دیگر کلیسا نیز برداشته شدند و دیوارهای مرمری کلیسا را در ایستگاه های متروی مسکو مورد استفاده قرار داده بودند.

ساخت مجدد کلیسای مسیح نجات دهنده

کلیسای ارتدوکس مسیح نجات دهنده در سال 1990 در مسکو بازسازی و دوباره از نو ساخته شد. دولت مجوز ساخت این کلیسا را صادر کرد و ساخت کلیسا در سال 1993 کلید خورد. شهروندان روسیکه تعدادشان به بیش از یک میلیون نفر می رسید، برای ساخت این کلیسا یاری های اقتصادی زیادی کردند و در سال 1995 نیز استخر مسکوای منطقه تخریب شد و جایش را به کلیسای امروزی داد. در نوزدهم آگوست سال 2000 ساخت و ساز کلیسای مسیح نجات دهنده به طور کامل سرانجام یافت.

حقایقی جالب درباره کلیسای مسیح نجات دهنده

بلافاصله پس از شکست ناپلئون برای حمله به روسیه، ایده ساخت کلیسای مسیح نجات دهنده جرقه خورد.

پس از سقوط اتحادیه جماهیر شوروی، کلیسای مسیح نجات دهنده به عنوان یک حرکت نمادین با هزینه 360 میلیون دلار ساخته شد.

کلیسای مسیح نجات دهنده یکی از مهم ترین نمادها و بناهای تاریخی شهر مسکو است و به عنوان سمبل امید شناخته می گردد. این کلیسا با ارتفاع 103 متر بلندترین کلیسای ارتدوکس دنیا است و نمایی از مرمر و گرانیت با گنبدهای طلایی دارد.

نشانه های مذهبی و تاریخی زیادی در جای جای کلیسای مسیح نجات دهنده وجود دارند که مهم ترین آن ها مربوط به صحنه هایی از جنگ های سال 1812 است.

دکوراسیون داخلی کلیسای مسیح نجات دهنده بسیار شگفت انگیز و نفس گیر است و نقاشی های بی نظیرش از در و دیوارها گرفته تا سقف ها خودنمایی می نمایند.

وسعت کلیسای مسیح نجات دهنده به قدری زیاد است که قابلیت میزبانی همزمان از 10 هزار نفر را دارد. همان طور که در اعیاد مذهبی و تعطیلات مذهبی همین تعداد بازدید نماینده در کلیسا حضور پیدا می نمایند.

کلیسای مسیح نجات دهنده مسکو

در بازدید از کلیسای مسیح نجات دهنده از ابهت و عظمت آن بسیار متحیر می شوید و به این فکر می کنید که اتحادیه جماهیر شوروی اولین بار از چندین دینامیت برای تخریب چنین بنای وسیع و باشکوهی استفاده نموده بود!

در کلیسای مسیح نجات دهنده یک موزه نیز وجود دارد که نقاشی ها و تصاویری از دوره های قبل موزه و اتحادیه جماهیر شوروی و زمانی که استخر آب در منطقه وجود داشت، به نمایش درآمده اند. همچنین، بنای یادبود مردمی که استالین قصد داشت در محل کلیسا بسازد، در این موزه واقع شده است.

امروزه، کلیسای مسیح نجات دهنده یکی از جاذبه های اصلی و مهم برای گردشگران است که بلیط هواپیما مسکو را خریداری می نماید از این رو و در بازدید از آن مانند هر مکان مقدس دیگری باید لباس مناسب به تن داشت و موها را کاملا پوشش داد.

در نزدیکی کلیسای مسیح نجات دهنده چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟

موزه پوشکین: 1.2 کیلومتر

کلیسای جامع سنت باسیل: 1.7 کیلومتر

بنای یادبود پطرس1: 2.4 کیلومتر

نگارخانه ترتیاکوف: 2.7 کیلومتر

میدان سرخ: 3.5 کیلومتر

پارک تندیس های بی فایده: 4 کیلومتر

کاخ کرملین: 4.5 کیلومتر

در نزدیکی کلیسای مسیح نجات دهنده چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟

هتل pentahotel Moscow, Arbat فاصله: 3 کیلومتر

هتل Intermark Residence فاصله: 3 کیلومتر

هتل Courtyard by Marriott Moscow City Center فاصله: 3.3 کیلومتر

هتل Metropol Hotel فاصله: 4 کیلومتر

هتل The Ritz-Carlton, Moscow فاصله: 4 کیلومتر

در نزدیکی کلیسای مسیح نجات دهنده چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

رستوران Voronezh فاصله: 1 کیلومتر

رستوران Elarji Restaurant فاصله: 2 کیلومتر

رستوران Taras Bulba فاصله: 2.5 کیلومتر

رستوران Pirosmani Restaurant فاصله: 3 کیلومتر

رستوران Novikov Bar فاصله: 3.8 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1097

به "کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید