کوچک ترین تراشه دنیا به بدن تزریق می گردد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، محققان دانشگاه کلمبیا پیروز به فراوری کوچک ترین سیستم تک تراشه ای دنیا شدند که با استفاده از سوزن قابل تزریق به درون بدن است.

کوچک ترین تراشه دنیا به بدن تزریق می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محققان دانشگاه کلمبیا پیروز به فراوری کوچک ترین سیستم تک تراشه ای جهان شدند که با استفاده از سوزن قابل تزریق به درون بدن است. از این سیستم می توان در وهله اول برای اندازه گیری دمای بدن و نیز انجام آنالیز های گسترده تر علمی و پزشکی استفاده کرد.

پیش از این ایمپلنت های مجهز به حسگر برای کنترل سطح اکسیژن بدن یا شرایط سیگنال های عصبی فراوری شده بودند، اما آن ها حاوی اجزای مختلفی بوده و از راه بلعیدن وارد بدن می شدند. اما این سیستم جدید تک تراشه ای که دارای مدار کامل است تنها کمتر از 0.1 میلیمتر مکعب مساحت دارد؛ بنابراین سیستم مذکور ابعادی به اندازه گرد و غبار دارد و حتی از کوچک ترین رایانه جهان نیز کوچک تر است که 0.3 میلیمتر مکعب مساحت داشت. تراشه این سیستم تنها با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است. سیستم یادشده یک مبدل پیزوالکتریک را در خود جای داده که به عنوان یک آنتن برای دریافت برق و نیز برقراری ارتباط بی سیم عمل می نماید.

سیستم مذکور همچنین دارای یک حسگر حرارتی برای اندازه گیری دمای محیط اطراف است و لذا می توان از آن برای کنترل آنی دمای بدن استفاده کرد. از این محصول می توان در آینده با نصب حسگر های جدید برای اندازه گیری فشار خون، سطح قند خون و آنالیز سیستم تنفسی بدن استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1556

به "کوچک ترین تراشه دنیا به بدن تزریق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچک ترین تراشه دنیا به بدن تزریق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید