6 نکته طلایی برای کسانی که همواره احساس خستگی می نمایند!

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، روزیاتو/ تأمین کالری مورد احتیاج بدن به عقیده افراد بسیاری یکی از مهم ترین فواید قهوه است و از سویی دیگر نیز طعم بی نظیر این نوشیدنی هم برای تمام قهوه دوستان جهان جزئی از لذت های زندگی است. اما جالب اینجاست بعضی از گفته ها در خصوص فواید قهوه و تأمین کالری مورد احتیاج بدن چندان هم حقیقی نیستند. لیبی ویوِر، نویسنده و زیست شیمی دان استرالیایی، از رازهای عجیبی را در خصوص تأمین کالری مورد احتیاج بدن پرده برداشته و گفته نوشیدن قهوه اغلب سیری ناپذیر است و هرچه بیشتر بنوشید، بیشتر هوس نوشیدنش سراغتان می آید؛ درست نیست که بگویید کلاً اهل صبحانه نیستید، همچنین تصور نکنید کم خوابی را می توان در زمان دیگری جبران کرد. بنا به گفته های دکتر ویور میزان آهن خون تنها مسئله ای نیست که با نوشیدن قهوه باید نگرانش باشیم.

6 نکته طلایی برای کسانی که همواره احساس خستگی می نمایند!

دکتر ویور که از محققان برجسته زیست شیمی است حقایق جالبی را طی تحقیقاتش کشف نموده، از جمله اینکه آیا نوشیدن قهوه در صبح واقعاً موجب تأمین کالری مورد احتیاج بدن می گردد، و همچنین اینکه آیا می توانید کمبود خوابتان را در زمانی دیگر جبران کنید یا نه.

به عقیده دکتر ویور مسائل مختلفی از جمله مسائل عاطفی، تغذیه ای و زیست شیمی بر تأمین کالری مورد احتیاج بدن طی روز تأثیر می گذارند اما کشف دلیل حقیقی خستگی تان به این سادگی ها نیست. او شش رازی را که در تحقیقتانش کشف نموده اینگونه برمی شمارد:

1) احتیاج به قهوه برای روزی پرمشغله

با کارمندان پرمشغله اگر صحبت کنید حتماً خواهید شنید که می گویند تأمین کالری مورد احتیاج بدن یکی از فواید قهوه این است که برای آنکه بتوانند روز پرمشغله و پرهیاهویشان را پشت سر بگذارند باید اول صبح قهوه بنوشند. اما به عقیده دکتر ویور نوشیدن قهوه اغلب سیری ناپذیر است و هرچه بیشتر بنوشید، بیشتر هوس نوشیدنش سراغتان می آید. او می گوید: اتفاق جالب اینجاست که مردم باورشان نمی گردد بدون اعتیاد به قهوه چقدر انرژی بیشتری طی روز خواهند داشت. جسم ما توانایی خارق العاده ای در تأمین کالری مورد احتیاج بدن دارد، البته اگر برای فراوری انرژی صرفاً به سبک زندگی مان وابسته باشد، نه به مواد دیگر. زیست شیمی دان ها توصیه می نمایند چنانچه از آن دسته افرادی هستید که به نوشیدن کافئین عادت نموده اید سعی کنید هر هفته میزان مصرفتان را به نصف برسانید تا در نهایت دیگر احتیاجی به مصرفش نداشته باشید. بدین ترتیب پس از دو هفته بدون مصرف کافئین سعی کنید احساس روزانه تان را یادداشت کنید.

دکتر ویور در گفته هایش شرح داده درست است که به دلیل فقدان کافئین در ابتدا شاید دچار خستگی شوید اما به مرور زمان افزایش میزان انرژی در بدنتان را حس خواهید کرد. بهتر است عادت نوشیدنی تان را با فنجانی چای گیاهی تغییر دهید.

2) نخوردن صبحانه

اگر تصور می کنید اهل صبحانه نیستید و صرف صبحانه در ابتدای روز به بدنتان نمی سازد بدانید تنها نیستید. اما دکتر ویور بر این باور است که چنین تصوری هیچ مبنای علمی ندارد و نخوردن صبحانه صرفاً باعث می گردد پیش از ظهر به شدت احساس گرسنگی کنید و به احتمال قوی روی به تغذیه هایی آورید کا مناسبتان نیستند. بنابراین توصیه می نماید که بهتر است روزتان را با خورد موادی مغذی شروع کنید تا تأمین کالری مورد احتیاج بدن طی صبح با مسئله ای روبرو نگردد و قدرت شناختی تان نیز افزایش یابد. اگر احساس می کنید پس از آنکه صبح ها بیدار شدید نمی توانید چیزی بخورید باید به دنبال دلیلش باشید. مثلاً متخصصان بر این باورند که باید شام را بسیار زود و پیش از غروب بخورید.

3) تصور اینکه میزان آهن بدنتان کم نیست و مشکل تغذیه ای ندارید

دکتر ویور می گوید خستگی بسیاری از افراد نتیجه کمبود آهن است. با اینکه این موضوع صحت دارد اما نباید فراموش کرد که تغذیه مناسب نقشی بسیار مهم و اساسی در سلامتی بدن ایفا می نماید. او می گوید: مثلاً اگر میزان مصرف ویتامین ب کم باشد، فرایند لازم برای تبدیل غذا به انرژی در بدن به شکل ناقص انجام می گیرد و به همین دلیل نیز احساس خستگی می کنیم. ید را باید به میزان کافی مصرف کنید تا مانع از بروز تیروئید پرکار شوید. بهترین رژیم غذایی نیز برای افزایش میزان آهن، خوردن سبزیجات و رژیم گیاهی است. دکتر ویور توصیه می نماید پس از خوردن هر غذا به بدنتان خوب توجه کنید و ببینید چه حسی دارید.

4) مصرف شیرینی موجب افزایش میزان انرژی است

اغلب آدم ها هنگام احساس خستگی به خوردن شیرینی جات روی می آورند، مثل شکلات یا بیسکوییت. اما دکتر ویور در این مورد نیز می گوید شاید تصور کنید با خوردن شیرینی جات به تأمین کالری مورد احتیاج بدن می پردازید اما اثرش بسیار مقطعی است و باقی روز را با خستگی می گذرانید. او گفته: بنابراین دریافت چربی های خوب از مواد مغذی اثر بسیار بادوام تری برای کسب انرژی خواهند داشت و از سویی دیگر نیز مانع از مصرف بیشتر مواد قندی می گردد، چراکه پس از افت انرژی دوباره به مصرف مواد قندی احساس احتیاج می کنید. با مصرف آجیل های خام و روغن زیتون فوق بِکر* انرژی کل روزتان را می توانید تأمین کنید.

* نوعی روغن زیتون که میزان اسیدیته در آن حداکثر بین 8/0 تا 2 درصد باشد.

5) تأخیر احتیاج به خواب به زمانی دیگر

افرادی که مشغله بسیاری دارند معمولاً طی هفته زمان کمتری می خوابند به خیال آنکه آخر هفته ها کمبود خوابشان را جبران می نمایند. اما دکتر ویور در این مورد گفته است باید بین 7 تا 9 ساعت طی شب بخوابیم و کمبود این میزان را نمی توان طی زمان دیگری جبران کرد. او توصیه می نماید طبق نتایجی که از تحقیقات به دست آمده بهتر است میزان خواب شبانه را به 9 ساعت نزدیک کنید، چراکه این میزان ساعت برای فرایند بازسازی بدن بسیار لازم است.

6) تصور اینکه شب ها با فیلم و تلویزیون به آرامش خود یاری می کنید

دکتر ویور در این مورد می گوید تصور اشتباهی است که تماشای فیلم یا تلویزیون شب ها به آرامش تان یاری می نماید. نور آبی که از صفحه مانیتور یا تلویوزیون صاتع می گردد ساعت زیستی طبیعی بدن را مختل می نماید و بیشتر بیدار نگه مان می دارد، بنابراین در حقیقت خستگی بیشتری برایمان ایجاد می نماید. به گفته متخصصان باید 90 دقیقه پیش از خواب صفحه نمایش گوشی یا تلویزیون را از خودتان دور کنید، در عوض کتاب یا مجله بخوانید. بدین ترتیب خوابی باکیفیت ترو طولانی تر را تجربه خواهید کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1000

به "6 نکته طلایی برای کسانی که همواره احساس خستگی می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته طلایی برای کسانی که همواره احساس خستگی می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید