اعلام ثبت پوشاک خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ثبت پوشاک خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری صورت گرفت.

اعلام ثبت پوشاک خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری

علیرضا حسن زاده گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تا به امروز دارای اهمیت بوده و فرم لباس ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ ها، اوضاع سیاسی، مالی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین های دیگر متفاوت بوده است.

به گفته او، آنچه امروزه در رابطه با سنت های بومی و اصیل ضروری به نظر می رسد احیای لباس های بومی و کارآمد کردن آنهاست.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی یکی از مهمترین راههای حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و اضافه نمود: این اقدام توسط پژوهشکده مردم شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.

بابک صدیقی، مجری این طرح نیز با بیان اینکه پوشاک یکی از بارزترین سمبل های فرهنگی ـ بومی و آسان ترین وسیله انتقال فرهنگ بشمار می آید، گفت: این پژوهش با هدف آنالیز صندلی پوشاک سنتی خراسان جنوبی و لزوم شناسایی آن به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات بدست آمده، در نرم افزار اطلس مردم نگاری کشور مورد آنالیز قرار گرفته است.

او اضافه نمود: روش تحقیق به صورت توصیفی بوده و در آن از روش های کتابخانه ای، میدانی نیز استفاده شده است. به گفته این پژوهشگر، در این پژوهش، مطالعه و پژوهش میدانی شهرستان های بیرجند، طبس، قائنات، فردوس و نهبندان انجام گرفت.

منبع: همگردی
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1565

به "اعلام ثبت پوشاک خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام ثبت پوشاک خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید