بارد گوگل وارد میدان رقابت هوش مصنوعی شد

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، یورو نیوز نوشت: گوگل، غول دنیای فناوری، اعلام نمود تازه ترین محصول هوش مصنوعی خود به نام چت بات بارد (Bard) را که در ماه فوریه تنها برای گروهی برگزیده از تست کنندگان مورد اعتماد عرضه شده بود برای استفاده به روی افراد بیشتری باز می نماید.

بارد گوگل وارد میدان رقابت هوش مصنوعی شد

گوگل، که زیر مجموعه شرکت آلفابت است، هنوز اعلام ننموده به چند نفر اجازه دسترسی به این ربات خواهد داد. با این حال گفته است که متقاضیان اولیه فعلا به کشورهای ایالات متحده و بریتانیا محدود می مانند.

از زمانی که در اواخر سال گذشته میلادی یک ربات هوش مصنوعی مبتنی بر مکالمه موسوم به چت جی پی تی با توانایی های چشمگیر خود چشم ها را خیره کرد، نگاه ها متوجه گوگل شد تا ببینند این غول فناوری با چه محصولی به جنگ رقیب قدرتمند خود می رود.

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، می گوید این ربات در واقع در پی ترکیب گستردگی دانش دنیا با قدرت، هوش و خلاقیت مدل های بزرگ زبان ما است.

گوگل بیش از دو دهه است که بر بازار جستجوهای اینترنتی تسلط دارد و به همین دلیل محتاطانه و با دقت در راه اندازی ابزارهای هوش مصنوعی خود قدم برمی دارد. علت این است که اگر این فناوری مطابق انتظارها رفتار نکند، می تواند به مدل کسب و کار مبتنی بر تبلیغات شرکت آسیب برساند. اتفاقی که یک بار در همین چند هفته پیش افتاد و در آگهی تبلیغاتی گوگل برای نشان دادن نحوه کار بارد، این ربات به سئوالی که از او شده بود پاسخی غلط داد.

بیشتر بخوانید:

  • شتر ها و کوسه ها ناجی میلیون ها انسان از مرگ حتمی !

  • رفتار عجیب فیل ها؛ دزدی در روز روشن!/ عکس

  • مار کبرایی که در مقابل اژدهای کومودو کم نیاورد!/ عکس

در این تبلیغ از بارد پرسیده شده بود که به پرسش یک کودک 9 ساله درباره اکتشافات تلسکوپ فضایی جیمز وب چه پاسخی می دهد. جواب بارد این بود که جیمز وب اولین تلسکوپی است که از یک سیاره خارج از منظومه شمسی عکس گرفته است. در حالی که در واقعیت این دستاورد متعلق به تلسکوپ فوق العاده بزرگ اروپایی در سال 2004 است.

روز بعد از این اتفاق و در پی پخش گسترده آن در شبکه های اجتماعی، سهام گوگل بیش از 7 درصد و به مقدار 100 میلیارد دلار سقوط کرد.

دو معاون مدیر گوگل، یعنی سیسی هسیائو و الی کالینز، در یک پست وبلاگی که گفته شده با یاری ربات بارد نوشته شده گفته اند علی رغم مسائل احتمالی این فناوری، بارد همچنان مزایایی باورنکردنی همانند بالا بردن بهره وری، خلاقیت و کنجکاوی انسانی را ارائه می نماید.

پیشتر ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در یک پست وبلاگی در همین رابطه در ماه فوریه گفته بود کار گوگل در این زمینه هوش مصنوعی در سال 2017 با یک مقاله جامع درباره یک مدل یادگیری عمیق در زبان ماشین موسوم به ترانسفورمر و پیشرفت مدل های آن آغاز شده بود که بنیان بسیاری از کارها هستند و برنامه های مولد هوش مصنوعی که امروز شما می بینید بر پایه آن ها قرار دارند.

طبق گفته مقامات گوگل بارد از اطلاعات گرفته شده از اینترنت برای ارائه پاسخ های نو و با کیفیت استفاده می نماید، هرچند نسخه فعلی آن به اینترنت متصل نیست. در واقع این ربات، مانند چت جی پی تی، بر روی یک پایگاه داده بزرگ سوار شده و برای استفاده از آن آموزش داده شده است.

مایکروسافت که یکی از سرمایه گذاران اصلی پروژه OpenAI به عنوان خالق چت جی پی تی است اخیراً یک ربات چت هوش مصنوعی را در موتور جستجوی بینگ خود راه اندازی نموده است. این مدلی است که در آن هوش مصنوعی به اینترنت متصل است و داده ها را به صورت آنلاین یا برخط دریافت و پردازش می نماید.

هنوز تعیین نیست بارد تا چه حد ضعیف تر یا قوی تر از چت جی پی تی است و برای مقایسه فعلا باید کاربران منتظر بمانند تا نسخه عمومی در اختیار همگان قرار گیرد. با این حال تحلیل نسخه های اولیه نشان می دهد بارد نیز همانند چت جی پی تی می تواند موضوعات پیچیده، مانند اکتشافات فضایی را با عباراتی به مقدار کافی ساده برای درک کودک شرح دهد.

گوگل اعلام نموده است که بارد فعلا در حالت آزمایشی قرار گرفته است. این ربات پس از ثبت نام، پیامی به کاربر می گوید: بارد یک نسخه آزمایشی است. همانطور که بارد را امتحان می کنید، لطفاً به یاد داشته باشید ربات همیشه درست کار نخواهد کرد و ممکن است پاسخ های نادرست یا نامناسب بدهد.

بعلاوه به کاربران توصیه می گردد از جستجوی گوگل برای آنالیز پاسخ هایی که در خصوص آن ها شک دارند استفاده نمایند.

وجود ربات بارد کمتر از دو هفته پس از آن اعلام شد که مایکروسافت فاش کرد میخواهد میلیاردها دلار دیگر در شرکت مادر چت جی پی تی سرمایه گذاری کند. پیش از این مایکروسافت حدود یک میلیارد یورو در این شرکت سهام داشت.

این در شرایطی است که گوگل هفته گذشته خاطرنشان کرد در حال سرمایه گذاری و مشارکت با آنتروپیک، یک شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی به رهبری بعضی از مدیران سابق شرکت مادر چت جی پی تی، است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که فناوری هوش مصنوعی به مقدار رایانه های شخصی، اینترنت و تلفن های هوشمند تحول آفرین خواهد بود.

ساندرا پیچای در شش سال گذشته همیشه در سخنرانی های خود بر اهمیت هوش مصنوعی تاکید نموده است. یکی از مشهودترین دستاوردهای جانبی گوگل در این زمینه سیستم مدل زبانی برای برنامه های مصاحبه (LaMDA) نام دارد که از آن برای توسعه بارد استفاده شده است.

گوگل بعلاوه میخواهد آغاز به ترکیب این سیستم و سایر پیشرفت های هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود کند تا بتواند پاسخ های مفیدتری به سؤالات پیچیده تر که به وسیله میلیاردها کاربر پرسیده می شوند، ارائه کند.

آقای پیچای جدول زمانی تعیینی برای این تغییرات ارائه ننموده است، با این حال گفته است که این ابزارها در آینده نزدیک بر روی موتور جستجوی گوگل نصب خواهند شد.

227321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 فروردین 1402 بروزرسانی: 3 فروردین 1402 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 2117

به "بارد گوگل وارد میدان رقابت هوش مصنوعی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارد گوگل وارد میدان رقابت هوش مصنوعی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید