بازداشت دست کم 1000 نفراز معترضان در بلاروس

به گزارش مجله تخصصی کامپیوتر، به گفته دیدبان محلی حقوق بشر، در بحبوحه اعتراضات گسترده علیه رهبر دیرینه بلاروس، دست کم 1000 تن روز یکشنبه در سراسر این کشور بازداشت شدند.

بازداشت دست کم 1000 نفراز معترضان در بلاروس

به نقل از شبکه سی ان ان، مرکز حقوق بشر ویاسنا (Viasna) اعلام کرد: از زمان آغاز اعتراضات در بلاروس به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اوت سال جاری میلادی، این بیشترین تعداد بازداشت شدگان در یک روز است. گمان می رود تعداد کل بازداشت شدگان از ماه اوت تا کنون بیش از 25 هزار تن است.

یکشنبه چهاردهمین هفته متوالی است که معترضان به خیابان های بلاروس می آیند و خواستار برکناری الکساندر لوکاشنکو که 26 سال است بر این کشور سلطه دارد، می شوند.

این بازداشت های گسترده به دنبال مرگ رومن بوندارنکو، معترض 31 ساله ضد دولتی صورت گرفت که روز پنجشنبه در بیمارستانی در مینسک جان باخت. به گفته معترضان و اعضای خانواده بوندارنکو، رومن پس از آنکه مورد ضرب و شتم جدی نیروهای امنیتی قرا گرفت روانه بیمارستان شد و در آنجا جان باخت.

در جریان اعتراضات روز یکشنبه در مینسک، نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و آب پرفشار استفاده کردند. تصاویر ویدئویی نشان می دادند که نیروهای پلیس با خشونت معترضان را در یک سوپر مارکت مورد ضرب و شتم قرار می دادند. دیگر تصاویر ویدئویی نشان می دادند که نیروهای پلیس مردم را بازداشت کرده و آنها را در داخل خودروهای پلیس قرار می دادند.

براساس گزارش مرکز ویاسنا، بازداشت های دیگری نیز در شهرهای ناواریداک، بابرویسک، ویتبسک و گومل رخ داده است.

انجمن روزنامه نگاران بلاروسی روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، دست کم 23 روزنامه نگار در سراسر کشور بازداشت شدند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب انتخاباتی و مخالف اصلی لوکاشنکو که در حال حاضر در خارج از بلاروس زندگی می کند بوندارنکو را یکی از قهرمانان این اعتراض دانست که توسط همدستان دولت به قتل رسیده است. وی از مردم بلاروس خواست تا به صورت صلح آمیز به اعتراضات خود ادامه دهند.

تیخانوفسکایا گفت: بوندارنکو یکی از قربانیان بیگناه یک سیستم غیرانسانی بود که جان مردم و زندگی آنها را بهای قدرت خود می داند. همه ما می دانیم که هر فرد صلح طلب دیگری نیز ممکن بود جای بوندارنکو باشد. من نیز همانند میلیون ها بلاروسی دیگر با خانواده رومن بوندارنکو همدردی می کنم. ما این قتل را فراموش نخواهیم کرد. ما نام رومن را در تاریخ بلاروس جدید به عنوان یک قهرمان ثبت خواهیم کرد.

ماری استروترز، مدیر بخش شرق اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل در واکنش به مرگ بوندارنکو گفت: مقامات در بلاروس باید فورا تحقیقات جامع، بی طرفانه و مستقلی را در این خصوص آغاز کنند.

وی اضافه کرد: شکی وجود ندارد که بوندارنکو نیز همانند صدها معترض دیگری که تنها به خاطر مطرح کردن خواسته هایشان مورد حمله قرار گرفته اند، توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. پلیس به جای آنکه بوندارنکو را به بیمارستان منتقل کند، او را بازداشت کرد. اکنون زمان آن فرا رسیده که به این حکومت وحشیانه و تروریستی سرانجام دهیم و ماسک را از چهره تمام مسئولان این جنایت ها برداریم. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: majalepc.ir شناسه مطلب: 1218

به "بازداشت دست کم 1000 نفراز معترضان در بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازداشت دست کم 1000 نفراز معترضان در بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید